Skördare

Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

21 inlägg 7270 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#592831 Nybliven ägare av en 911.1 2002 utan tidigare erfarenhet, provkört lite idag efter diverse fix och har lite nybörjar funderingar.

Maskinen hade från början 1600 bomkran som senare blivit utbytt till en chr kran med dubbelutskjut.
I datorn är CRH16 valt, på skylten på kranfoten står det CRH18. Hur identifierar jag vilken kran jag har? (hoppas på 18..) Saknar även dokumentation på kranen, nån som har nått? (manualen är för 1600 kranen)

Kranen upplever jag som svag när jag provkört, lyfter inte aggregatet (350.1) annat än max halvväggs ut.
Aggregatet upplever jag som rappt när jag kör igenom träd.
Då min manual saknar bladen just om tryckinställning av kran och tryck och maskinen dessutom är ombyggd så är jag lite fundersam om detta.
Har läst mig till att CRH16 ska ha 240bar i alla fall så ska mäta lite senare i veckan, nått mätuttag för detta verkar inte finnas?

Sen funderar jag lite om inställningar av förvalsaptering och värdeaptering, prislistan som ligger i har mycket specialsortiment som inte är aktuella och för min del skulle förvalsaptering funka lika bra till att börja med. Hittar ingen i manualen för MAXI om man kan växla mellan dessa typer av apteringar som beskrivs i manualen?
Efter lite googling hittar jag nått om att man kan plocka ur VCU:n för att gå från värde till förvalsaptering??

Min manual för MAXI är för äldre EME spakar medans min maskin har 6 knappars EME spakar så mycket stämmer inte, gör mina nybörjarförsök ännu knepigare. Nån som ligger på en nyare manual 🙏

Mer funderingar lär komma...



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

dreamtool  
#592985 Hej, jag har faktiskt en nyare version av maxi manualen, dock i pärmform, så är det något specifikt avsnitt du vill att jag delar med mig av så kanske jag kan hjälpa... Jag har nog uppsättningen delvis för både gamla, nya, och nån uppdatering jag fått vid 2007?
För din fråga vid apteringen så ja, om du saknar prislista så kommer du nog tillbaka till ett mer primitivt apteringssystem. Jag har aldrig lärt mig själv riktigt hur det fungerar dock...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#593111 Prislista på g så det kommer nog lösa sig, kollat runt i menyerna och tror jag har koll på hur det ska gå till fixa in prislistan i VCU;n MEEN jag har 2 av 5 områden som inte går att komma sig in på och därigenom inte radera/nolla bort dom. Får larm direkt jag försöker gå in på dessa att fil saknas/har fel. Finns det nått sätt få bort dessa???? Övriga 3 områden gick bra tömma..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

kopparhultarn  
#593164 Det där med områden som inte går att logga in på och därmed inte kunna radera har jag varit ute för med. Jag kom inte runt det förrän vid en datorkrasch och därigenom uppdaterad version av maxi harvester. Kraschen hade inget samband med dom låsta områdena dock.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#593229 Nej, det verkar stört omöjligt få bort dom... tillsvidare kan jag i alla fall använda övriga områden.
Ingen som har nått knep för detta?

Är det Terman programmet man måste ominstallera för att få detta att funka?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#593284
Robert Å skrev:Nej, det verkar stört omöjligt få bort dom... tillsvidare kan jag i alla fall använda övriga områden.
Ingen som har nått knep för detta?

Är det Terman programmet man måste ominstallera för att få detta att funka?


Det är bara VCU(apteringsdatorn) som skall formateras.
Formateringen innebär endast att filsystemet rensas, således finns programvaran kvar, men låsningarna är borta. Därefter får du läsa in prislistan på nytt, samt att du troligen behöver en maskinunik kod för att låsa upp Aptman programmet, vilket bör finnas i din maskindokumentspärm, annars har Komatsu verkstan den i sitt system.
Om du kontaktar närmsta Komatsu verkstad, så kan du säkerligen bara svänga förbi hos dem med lös VCU för formatering, då det endast tar några minuter bara man fått den strömsatt. Så på en kvart är det klart.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#593372 Ska kolla med lokala Komatsu servicen få se vad dom säger om VCU:n, är det som ovan så låter det ju bra. Saknar tyvärr maskinpärmen så jag har inte koden för aptman, det jag hittar uppskrivet är en generell servicekod och en för driftman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#593373 Saknar ju tyvärr stora delen av hydraulikavsnittet i min pärm, är det någon som har möjlighet scanna eller som har en pärm liggandes (eller hela manualen elektroniskt)? Gäller 911.1 med CRH kran. Hittar bara till äldre när jag söker runt på div forum.

Tänkbara fel på varför den är vek i lyften:
Fel tryck på pumpen?
Defekt chockventil på sektionen för lyft?
Tydligen kan någon o-ring gå i en skyttelventil, vart hittar jag den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#593425
Robert Å skrev:Saknar ju tyvärr stora delen av hydraulikavsnittet i min pärm, är det någon som har möjlighet scanna eller som har en pärm liggandes (eller hela manualen elektroniskt)? Gäller 911.1 med CRH kran. Hittar bara till äldre när jag söker runt på div forum.

Tänkbara fel på varför den är vek i lyften:
Fel tryck på pumpen?
Defekt chockventil på sektionen för lyft?
Tydligen kan någon o-ring gå i en skyttelventil, vart hittar jag den?


Alla manualer gick tidigare att enkelt beställa elektroniskt till rimlig kostnad och även få till den elektroniska versionen av reservdelsmanual som heter ESS,
även papperskataloger går att efterbeställa men då till en dyr kostnad.
Koden till Driftman som är driftuppföljningsprogrammet skall även den aktiveras i maskinen efter formatering av VCU.

Mät krantrycket och om det bara skulle stå 10bar för lågt så blir det en oerhörd skillnad på upplevd lyftkraft.
Att det skulle vara fel på chockventilen är inte så troligt.
Vad gäller oringar på skyttelventil så kan det stämma om maskinen inte är ombyggd.
Om den är i originalutförande sedan ny sitter det en patronventil som går under benämning Mexicanare i niveleringpaketet fram på hydraultanken.
Är detta ombyggt är Mexicanare bortpluggad och lös slangmonterad skyttel sitter där istället.
Mäter du krantrycket så får du koll på om det går att få upp maxtryck till kran.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#593506 Ska lämna vcu:n för formatering, kollar hur det är med manualer då.

Även komatsu meken pratade om skyttelventilen och att den även brukade gå sönder. Ska börja med att mäta lite tryck.

Den är ju ombyggd med nyare kran, påverkar det om det sitter slangmonterad skyttel nu eller är den slangmonterade en separat ombyggnad som gjordes? Och hur hittar jag den isåfall...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#593529
Robert Å skrev:Ska lämna vcu:n för formatering, kollar hur det är med manualer då.

Även komatsu meken pratade om skyttelventilen och att den även brukade gå sönder. Ska börja med att mäta lite tryck.

Den är ju ombyggd med nyare kran, påverkar det om det sitter slangmonterad skyttel nu eller är den slangmonterade en separat ombyggnad som gjordes? Och hur hittar jag den isåfall...


Om kranen är bytt eller inte har ingen betydelse för skyttelventilen.
Mexicanaren är en Ls-skyttel som endast prioriterar lastsignalen.
Varför den kallades Mexicanare, var att den var stämplad med Mexico samt om man ställde den upp och ned på bordet var skallen stor som en Mexicanare i sina vida halmhattar. :d
Om du är in på Komatsuverkstan, kolla i reservdelskatalogen de har i datorn där. Är även enkelt att skriva ut just den sidan ur reserdelskatalogen med sprängskiss och styckelista.
Mexicanaren sitter i ändsektionen på nevilleringspaketet.
Själva Mexicanarventilen kan även ha gått sönder invändigt, då det endast igentligen är en lös kula som skall täta mot det ena eller andra sätet, beroende på vilken Ls signal som är starkast.
Beroende på dess konstruktion som en insats, har den dock tätningar på stolpen som även kan gå sönder.
Bägge dessa fel gör att det blir inre läckage som följd och full lastsignal inte uppnås. Det är en robustare konstruktion med extern skyttel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#594779 Vcu inlämnad och fixad, lika smidigt som det utlovades ovan. Startar man upp utan vcu monterad verkar förvalsapteringen dyka upp så det är nog tricket för att få igång de. Nu har jag fått en prislista så stoppade in vcu igen och laddade igång den, alla områden tomma nu 😊. Frågade lite om manualer och det går köpa MEN man får manualen som maskinen leverades, går inte välja få med ex annan kran som jag ju skulle vilja haft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#594780 Även kollat lite på hydrauliken, skyttelventilen hel och o-ringarna hela. Konstaterade med hjälp av teknikern att jag har en nyare pump (kul) och att det är en extern maxtryckventil monterad.

Mätte tryck och jag har bara 200 bar på krantryck och då ca 160 bar på ls signalen. Tar jag på ex kap ökar trycken och kranen blir märkbart starkare (lyfter då aggregatet på full arm)

Försökte då ställa på mer tryck men krantrycksventilen är i botten.

Där är jag nu, jag kan inte ställa på ls signalen mer, nått är knas. Frågan är vad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#594784 För att komma åt och läsa in prislistan går det att lägga in den nya *.apt filen på några olika sätt.
Vanligast på den tiden maskinen var ny, var via 3,1/2" diskett.
Vad du har för operativsystem i PC'n är avgörande för vad som går.
Om Windows versionen klarar av att hantera USB-minne är en fördel.
Du måste starta upp ett område för att det skall gå att komma till filhanteraren i Maxi.
Välj förare.
Välj ett tomt område.
Välj därefter standardprislistan som alltid finns i VCU.
Den heter Aptman.apt
När det är gjort Gå in under Aptering / filöverföring eller om det var filhantering.
Välj det medium du har prislistan på på den vänstra sidan i filhanteraren.
Filen kommer då att komma upp längst till vänster på sidan.
Stega till Vänster och markera den fil du vill kopiera.
Antingen kan du spara den lokalt på hårddisken, men då enbart i mappen C:Data eller på A: vilket är diskettstationen.
Markera därefter på den högra sidan VCU.
Då kommer de filer upp som finns i VCU'ns filbibliotek.
Den har nu endast Aptman.apt så länge den är nyligen formaterad.
(Här kommer det senare att finnas både *.drf som är driftsfiler och även *.prd som är produktionsfiler när du kommer igång och kört lite.)
Gå nu till pilen i mittenraden, som pekar mot VCU altså pil höger i detta fall.
Välj sedan Kopiera.
Filen kommer nu att läsas över till VCU, och finnas tillgänglig att välja efter att du stängt av maskinen på nyckel en gång och åter loggar in.
Välj åter förare samt nu ett tomt område, valet av prislista ( dollartecken visas) kommer åter upp.
Nu väljer du den nya gällande apteringsfilen som du nyligen kopierat in i VCU.
Sedan gäller det att ställa in en del kvalitetskryss i apteringen samt önskad apteringslängd mm på varje trädslag.

Behövdes det en Aptmankod (beronde på programversion) eller om du vill aktiver driftsuppföljningen, måste det göras först av allt under huvudmenyn längst ned till höger under grundiställningar.

Det är lite pickel innan allt är på sin plats om man inte har gjort det tidigare.
Kvalitetsknappar och startkvalite är nog inte heller kvar efter formatering av VCU om jag minns rätt, så det måste också ställas in har jag för mig.

Har du kollat föresten så det inte redan finns en ESS katalog installerad i maskindatorn.
I sådan fall finns där alla instruktionsböcker.
Maxi boken är inte så lättfattad med första anblicken, men läser man den väl så kommer mycket kring apteringen och dess inställningar och olika val att komma till rätta efter några timmars knappande och lite botaniserande i menyerna.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#594796 Är verkligen skyttelventilen hel?
Annars är det kanske Ls reducerare som är trasig om det inte går att justera upp krantrycket.
Kan även vara tätningar på pålastningsventilen kanske.
Minnet börjar svikta, då det gått minst 10 år sedan jag var på en 911.1 och skruva. #:-s
Beronde på att aggregattrycket rår så blir det högre tryck då du sågar.
Välj istället när du testar att ställa tiltup tid på 000 i aggregatmenyn.
Om du då tiltar upp aggregatet skall fullt aggregattryck uppnås.
Tilta sedan ned och kör lyft eller utskjut in i botten då skall krantrycket visas på manometern.
Det vore bra om du fick tag i en instruktionsbok på basmaskinen och till Maxi,
att det är bytt kran är bara några extra blad så det är inte så mycket att komplettera.
Men var noga med chassinummerbryt på instruktionsboken så det blir rätt.
Maxi boken är den samma under längre tid och troligen daterad 98 har jag för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).