Motorsåg och handhållet

Definitioner.

81 inlägg 6119 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592886 Ska vi se om vi kan reda ut begreppen lite sakligt utan tjafs? Ett försök till en seriös dialog.
Eller det anses kanke som tjafs redan från start?

Om man ser till begreppet "fossilfri maskin" räknas då produkten som sådan med eller bara drivmedel?

Och om man har el maskin räknas all el som fossilfri som finns på nätet eller man ska visa en faktura på var man köpt elen?

Är det enbart batteri maskiner som räknas in idag eller får de som har sladd vara med i diskusionerna?

Energi åtgång? en 2Kw motor som belastas för full effekt drar den då nära två Kw oavsett kraftkälla?

Det hade för mig varit mer intressant o se total miljöbelastning på produkter i jämförelse.
Inte bara drivmedel och tillverkning men även drift tid, service detaljer, tillverkning/återvinning och pruduktivitet däremellan. Miljötänk vid produktion?

Oavsett om det är batteri källa eller förbränningsmotor så går det åt en massa plast, gummi, metaller, energi, andra material (Papp/papper cellplast etc), verktyg, elektronik, kemiska produkter att tillverka såg. Att studera detta närmare hade varit intressant.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

jannee  
#592899 80 % av den energi vi idag använder, vad det än må vara till är INTE fossilfritt, sedan kan vem som helst senare hävda var som helst, men fakta är detta i alla fall.
M.a.o finns det knappt något som inte direkt eller indirekt är 100 % fossilfritt.
Inte ens potatishackan du nyttjar när du hackar upp dina obesprutade ogödslade potatisar. :smile:
Finns det någon som kan garantera att den har något som helst garanterat fosilfritt klädesplagg?

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592918 Jo, visst kan man argumentera detta rätt mycket på olika sätt och det är ett rätt begrepp som används massor i maknadsföring och propaganda. Ofta rätt slarvigt använt tycker jag.
Det låter ju bra, men synar man lite så är det mest marknadsföring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#592941 Ganska enkelt att reda ut egentligen..

allt som säljs på marknaden har en stämpel, om vi tar till exempel en batterimaskin så är den fossilfri enligt reklamen, för i reklamen och i generellt sett så är den fossilfri om man inte tittar på alla komponenter som den är byggd av för då kommer en annan verklighet upp till ytan, men det är bara just en delen som isåfall man tycker är gjord av fossila delar eller komponenter..... ett ganska slingrigt och fult sätt att få pluspoäng på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592943 Räkna miljö kan göras på många olika sätt. Å resultatet beror ju helt och hållet på vilka parametrar som beaktas.

Vilka transporter ska t.ex. ingå i miljökalkylen? Är det t.ex. miljövänligare att åka 7 mil t.o.r. med en fossilbil för att fylla en 25 liters dunk Aspen till mina bensinsågar, än att åka 2 mil t.o.r med samma bil för att köpa 25 liter mackbensin + 2-taktsolja till samma sågar för att sedan blanda själv?

Ska eventuella arbetsmiljöskillnader mellan bensindrift och batteridrift beaktas i kalkylen? (Att jag föredrar batterier framför bensin i småmaskiner, beror helt och hållet på att batterier ger så mycket trevligare arbetsmiljö. Av samma skäl väljer jag Aspen framför mackbensin, där batteridrift ännu inte är ett vettigt alternativ).
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 28 okt 2019, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#592944 ja allt ska ställas emot varandra för att jämföra men ska man hålla på och smussla undan fakta, då får vi ju ungefär som våran kära regering nu gör, blundar för sanningen och framhäver inkompetensens fagra lögner som ersättning till fakta.

det är naturligtvis mera klimatsmart som det så fint heter att åka de där extra milen för att köpa alkykatbränsle, om man nu ska se till sin arbetsmiljö.

jag har själv det stora dilemmat här uppe att alkykat ej får att frambringa utan jag måste blanda själv, vilket gör att jag hostar och får slem i halsen på kvällen, men va fan ska jag göra? åka till östersund ca 20 mil bort?

nä jag får vara en miljöbov så länge....

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592946 Vinteröjaren, du får väl åka och storhandla Alkylat. Aspen finns väl på fat, har jag för mig...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#592947 jo då jag brukar köpa hem det, men nu så när man är på jobb på annan ort så tänkte jag att äsch det måste ju finnas.... men fan va jag gjorde bort mig..... som vanligt......

det jag är mest orolig över när jag blandar är hur maskinen ska gå, med tanke på vilket skit vanlig handelssoppa är...

sätt på det sättet så är det värt några kronor till....
och jag hinner tyvärr inte köra upp 200 L under min vistelse...
annars jävlar hade fatet stått på gården här....

men i allt som man lever i så lär man sig att på 23 mil hemifrån så skiljer det sig väldigt mycket hur man ser på miljön och vad man använder för bränsle......

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592970
Niking skrev:Vilka transporter ska t.ex. ingå i miljökalkylen?

Ska eventuella arbetsmiljöskillnader mellan bensindrift och batteridrift beaktas i kalkylen?
/Niklas

Om man nu ska se skillnader i tillverkning av produkter ska väl allt räknas in. Från gruva eller åder till produkt och dess användare. Även arbetarnas miljö och effekter av tillverkning, allt bör tas med i ett betänkande om det ska vara riktigt rätt.
Varför görs inte battreierna här fullt ut? Hur återvinns de? Jag frågade på vår sop anläggning och de får inte lämnas som elektronik utan anses vara batteri. Men för o lämna dem som batteri får det inte vara elektronik?
De kunde inte redogöra riktigt hur de ska tas om hand. De flesta batterimaskiner är bara ett batteri och inte mycket elektrinik eller kretskort etc men sånt ändras nu och det blir krångel.

Att fundera på och ha åsikter är rätt trevligt och kan vara väldigt lärorikt.

Att tillverka en produkt här med komponenter från hela världen är kanke ekonomiskt men knappast bra miljötänk.
Inte heller o tillverka produkten på andra sidan jorden för arbetskraften är billig och miljötänk allt annat än här.
Lämnar en lite halväcklig eftersmak i munnen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Bax  
#592991
vinterrojarn skrev:...men nu så när man är på jobb på annan ort så tänkte jag att äsch det måste ju finnas.....


Har du kollat på Mekonomen? Eller är det inte "här" du är?

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#592997 Hmm gick in på fendo i Hede....ingen lycka..
Sedan var jag till mekonomen de hade 4-takt men inte 2-takt på fem liters dunk....blev lite väl dyrt...

Kollade i funäsdalen också men nä...
Vet icke hur det är i Vemdalen....

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Fredrik Reuter  
#592999 Hej,
En fossilfri maskin växer nog inte på träd.
När vi gjort testerna med bland annat 535iFR så har vi pratat om fossilfri röjning och definitionen för fossilfri röjning är i mitt sätt att se det, inga fossila utsläpp vid användningstillfället, alltså när röjstammen kapas.
Till stor del avses också avgaser tror jag, det kan vara en definitionsfråga om man kör med batterimotorsåg och fossil sågkedjeolja...

Min fem ören som @alias brukas säga.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

Bax  
#593000 Chansa på Tigercat också om du passerar.

/Back-to-topic

Avatar Fallback

Re: Definitioner.

Avslutat-02  
#593002 gjort det också..

åter till tråden..

iallafall om man nu kör med en batteri kedjesåg så har du en maskin där man ej kan räkna sig som fossilfri vid kapningen för oljan är inte hundra ren och fossilfri.

vidare så kan man kanske inte heller räkna sig som helt hundra fossilfri med batteri klingsågen heller för det finns en studie från usa där man har sett att eldrivna maskiner avger en viss procent kommer inte ihåg värdet men det var lågt iallafall, när maskinen blivit varm, sot kan man fortfarande få i utsläppen av en batteri och sladdmaskin, men värdet är så lågt att man knappt märker det. jämför vi med en skogsröjare som går på alkylat så har du iallafall nästan inga utsläpp vid kap tillfället för den största boven bensen finns inte i alkylat aspen.

däremot så finns det oljerester och sot mm som man släpper ut så där är sågen sämre i fossilögon men ingen miljöbov. vidare kom ihåg att varje gång ni filar klingan eller kedjan så har ni ett miljöfarligt avfall som när jag jobbade hos sveaskog för ca 5 år sedan skulle dokumenteras i antal filningar per dag och verktyg.

så där är alla dessa maskiner lika.

hur är det med hva batterisåg är det återvunnen plast eller nytillverkad?
för om det vore återvunnen då hade sågens påverkan legat lågt medans nytillverkad är sämre..
det går att hitta precis den blandningen och färgkod hos bilskrotarna för där tas ej plast om hand och återvinns utan skickas på bränning. skulle däremot hva köpa in sig i ett bolag eller att helt enkelt leta en partner som fixade detta med återvinning av bilplast så skulle deras sågar och tillbehör vara nästan totalt av återvunnen plast.

Användarvisningsbild

Re: Definitioner.

halvproffs  
#593003
Fredrik Reuter skrev:Till stor del avses också avgaser tror jag, det kan vara en definitionsfråga om man kör med batterimotorsåg och fossil sågkedjeolja...
Min fem ören som @alias brukas säga.


Nuförtin kör vi på forumet med rapsolja tack vare @axwell! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).