Motorsåg och handhållet

Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

59 inlägg 10512 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

jannee  
#592802 Köper du en "billig" extrasåg (reserv) kan du ge dig f*n på att den inte startar när du väl behöver den. :mrgreen:
Köp då i så fall en bättre begagnad proffssåg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

TrioBrake  
#592803 Nu framkom det inte riktigt hur pass mycket erfarenhet du har av just att hantera en såg, det känns tungt i början men med tiden så vänjer man sig med det utan problem. Så jag tycker helt klart att du ska köra på med en Husqvarna 560 eller 550 mark 2 tex. Har inte så jättemycket koll på stihls sortiment. Och jo två sågar är alltid bra att ha, precis som någon skrev här ovanför, du kanske har planerat in ett jobb hos kund och när du är där så startar inte sågen, vad gör du då? Skjuter upp jobbet tills du får sågen lagad? Eller tar du fram reservsågen och utför jobbet?

Har du några mer tankar eller funderingar så är du välkommen att höra av dig, jag erbjuder själv trädfällning, trädbeskärning samt röjning åt privatpersoner och företag på heltid så lite frågor kan jag nog svara på :smile:

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592805 En Stihl 261 eller Hva 550 eller Jonsered 2253 som första såg. Därutöver en riktig monstersåg att ta fram när det verkligen behövs. Mycket effekt är kul om man inte ska dra på sågen hela dagen. Stihl 462 lär vara stark..

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592814
Bankiren skrev:Två sågar låter iofs ganska smart. Kommer nog vara en klant både en och två gånger!

Så en husqvarna 550 som primärsåg tex, borde väl då räcka med någon billigare, mindre rackare som sekundärsåg i så fall? Några tips där?

Tack för alla svar hittills, fått mig att tänka några varv till här! :smile:


För egen del, som kör ungefär som du, d s flera vitt skilda verksamheter i ett bolag, så är minst 2 sågar bra. Det man behöver är en lätt och smidig kvistningssåg vid sidan av den tyngre fällsågen. Typ en Sthil 201.
Kolla din ansvarsförsäkring så den även täcker trädfällning på gård, och särskilt hur stor självrisken är.....

Sen sitter det aldrig fel med lite fällhjälpmedel som linor, vinst, tryckare med mera.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#592832 Stihl 201 såg helt klart intressant ut. Vad skulle motsvarande vara från Husqvarna? Har försökt googla lite, men hittar inte riktigt... Tänker att det hade varit smidigt med samma märke och även samma kedjedelning mm kanske, för att inte behöva köpa/kånka runt på så mycket tillbehör i onödan? 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592834 Vet inte om motsvarande Hva görs längre men det man kan ha emot de där myggjagarna är att de har andra små kedjor än riktiga sågar.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

anersimyra  
#592850 En 60-70 cc såg kommer du uppskatta när kunden vill ha de tjugotal grövre träd du fällt uppsågade i 30 cm kubb.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592854 Stihl 201 är säkert trevlig om man ska hugga vedslanor åt sig själv i en eftersatt röjning. Men inte till de jobb som det pratas om.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Camaro1969  
#592861
Bankiren skrev:Två sågar låter iofs ganska smart. Kommer nog vara en klant både en och två gånger!

Så en husqvarna 550 som primärsåg tex, borde väl då räcka med någon billigare, mindre rackare som sekundärsåg i så fall? Några tips där?

Tack för alla svar hittills, fått mig att tänka några varv till här! :smile:



stihl 201 helt klart, du kommer nog använda den mest isåfall=)

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592903
Skogsola skrev:Stihl 201 är säkert trevlig om man ska hugga vedslanor åt sig själv i en eftersatt röjning. Men inte till de jobb som det pratas om.

Tvärtom, den passar utmärkt till de jobb vi pratar om, kvistning av gårdsträd. Dessutom för när alla kvistar ska delas upp i mindre delar för transport i container eller släp.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Loggerslife  
#592931
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Stihl 201 är säkert trevlig om man ska hugga vedslanor åt sig själv i en eftersatt röjning. Men inte till de jobb som det pratas om.

Tvärtom, den passar utmärkt till de jobb vi pratar om, kvistning av gårdsträd. Dessutom för när alla kvistar ska delas upp i mindre delar för transport i container eller släp.



Kör på en husqvarna 550 Mark II med både 15" och 18" till en början och sen som många säger Stihls 201, då kommer du långt. När du sen börjar bli varm i kläderna så skaffa en 560/572 eller 462, om du inte hittar en bra beggad 036 👌

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

berraX  
#596581 Hej

Jag hänger på i den här trådenför ämnet passar mej också.

Idag har jag en Husqvarna 445 (13") som jag i stort är nöjd med. Funderar nu på att komplettera med något snäppet starkare och lite längre svärd.

Så, vad tycks.....Husqvarna 550 mark2 eller Stihl 261?

Vad skiljer dessa sågar?

Viktigt för mej är driftsäkerhet, lätta att starta och lätta att justera/byta kedja. Stihl är lättare och det är nog en fördel. Lite lägre prislapp på Stihl också. En ny version av Stihl tycks vara på gång. Något att vänta på?
Många funderingar på Stihl men jag är trots allt nöjd med nuvarande Husqvarna också.

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Avslutat-02  
#596588 Stihlen är lite lättare och mera uttänkt i mina ögon men det är en högst personlig åsikt.

Det som är avgörande när jag väljer såg är handhavandet och upplevelsen.

En såg som är stark och tung kan ändå vara bäst om man bara känner att den är avvägd jämnt och upplevs som smidig på stammen vid kvistning.

En annan syn är att ha samma märke på sågarna om man inte har nära eller om inte återförsäljaren har fler märken så man kan lämna in på samma ställe....

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#596591 Jag köpte en stihl 201 till slut. Väldigt smidig får jag säga och är nöjd överlag. Men, några saker att beklaga sig över: tycker det är lite klent med bara en låsmutter, och att tank- och oljelocket är mindre bra på stihl (funkar kanon så länge allt är rent och fint, men det är det sällan ute i skogen). Redan spillt ut oljetanken två gånger vid kvistning. Man märker även av att den är väldigt klen jämfört med husqvarna 560. Är en självklarhet såklart med så stor cc-skillnad, men trodde inte det skulle märkas så tydligt även på mindre träd.

BerraX, angående 550 mk2 och stihl 261, så stod jag också och klämde på båda häromdagen. Återförsäljaren gav mig ett väldigt bra pris på 550, hamnade bara knappt 100kr över 261:an. Kanske går att pressa din åf lite också? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Camaro1969  
#596596 jag köpte 550xpg mark2 på hylte jakt o lantmän.

7990:- å då skickade de med en elektrisk kedjeslip =)

stihl säljs ju inte på nätet men priserna finns där så du får prisförhandla så är det klart sen =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).