Skotare

medelväg på skotning

37 inlägg 14396 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

medelväg på skotning

Ellingsson  
#5881 vi säger om jag har kört 1MIL på mina 8 timmar,vad får jag för medelväg då?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5887 Om jag får gissa:

Ta dina 10 km, dela med antalet vändor och sedan dela med två igen.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59067 Vilket sätt använder ni för att räkna medelkörsträcka? Detta alternativ ovan eller syftar ni? Eller har ni andra alternativ? Vilket är vanligast idag?

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

skogsjan695xl  
#59069 Så som vi gjorde när jag skotade gallring, då var man ju som på ett område om dagen och beräknade avståndet till mitten av det området, nästa dag gjorde man lika på ett nytt område man skotade på. Om du/ni förstår hur jag menar.
Blev ju typ på samma sätt när man körde slutavv.
Så vi skrev dag för dag medelvägen.

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59080 Vi registrerar ju varje lass i i datorn så då räknar det själv ut körvägen för en vända från avlägg till avlägg igen, sen får man dela det i två då får man körvägen.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Thunborg  
#59128
Valmet 890 skrev:Vi registrerar ju varje lass i i datorn så då räknar det själv ut körvägen för en vända från avlägg till avlägg igen, sen får man dela det i två då får man körvägen.


Det finns en liten "bugg" med valmets datorer (i alla fall de äldre) Om man stänger av maskin på hygget och sen startar igen , räknar den från där man starta om, blir liksom fel då :sad:

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

DunderBabe  
#59130
Thunborg skrev:
Valmet 890 skrev:Vi registrerar ju varje lass i i datorn så då räknar det själv ut körvägen för en vända från avlägg till avlägg igen, sen får man dela det i två då får man körvägen.


Det finns en liten "bugg" med valmets datorer (i alla fall de äldre) Om man stänger av maskin på hygget och sen startar igen , räknar den från där man starta om, blir liksom fel då :sad:



Tyvärr är de juh så å det är väldigt irriterande 😡
, någon som vet varför?

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59204 det har vi då adrig reagerat över att den gör.... Men å andra sidan så är det u fruktansvärt sällan man stänger av en skotare mitt på hygget bara sådär...

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

DunderBabe  
#59206
Valmet 890 skrev:det har vi då adrig reagerat över att den gör.... Men å andra sidan så är det u fruktansvärt sällan man stänger av en skotare mitt på hygget bara sådär...



nej de e juh inte ofta man gör de men när man väl gör de så nollar den!

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Thunborg  
#59280
DunderBabe skrev:
Valmet 890 skrev:det har vi då adrig reagerat över att den gör.... Men å andra sidan så är det u fruktansvärt sällan man stänger av en skotare mitt på hygget bara sådär...



nej de e juh inte ofta man gör de men när man väl gör de så nollar den!


Håller med dig DunderBabe :lol: tror att skillnaden ligger i var man kör i landet :wink: vi har ofta folk som springer och ställer udda frågor :lol: sen brukar vi både fika och äta tillsamans och jag som skördarförare brukar inte gå ut till avlägget , trevligare på en nyskördad stubbe i skogen :lol:

Avatar Fallback

Re: medelväg på skotning

DunderBabe  
#59285
Thunborg skrev:
DunderBabe skrev:
Valmet 890 skrev:det har vi då adrig reagerat över att den gör.... Men å andra sidan så är det u fruktansvärt sällan man stänger av en skotare mitt på hygget bara sådär...



nej de e juh inte ofta man gör de men när man väl gör de så nollar den!


Håller med dig DunderBabe :lol: tror att skillnaden ligger i var man kör i landet :wink: vi har ofta folk som springer och ställer udda frågor :lol: sen brukar vi både fika och äta tillsamans och jag som skördarförare brukar inte gå ut till avlägget , trevligare på en nyskördad stubbe i skogen :lol:



ja he kan juh ligga något i det :grin: , men här uppe i norr så ha vi något som heter Kojja, den bruka vi äta å fika i :lol:
å så e de förbannat kallt dom flesta månaderna så då e de inte så skönt att sitta ute, men kan man så gör man juh så klart de. Finns nästan inge bättre :grin:

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59289 Har för mig om jag minns rätt 860:n (minnet är väl inte det bästa i bland) i alla fall den jag körde tidigare så hade vi ett medelavstånnd på ca 10 000 körda lass på ca 800m per lass.

Sen de här med å stänga av skotaren på hygget. Klart man gör, så gutt å köra upp maskinerna intill varandra å slå upp dörrarna å sitta å prata mellan maskinerna då man fikar.

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

GremoNiclas  
#59308 När det är dags för mat/fika så är det bara å stanna på fläcken!

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

rocky  
#59310 Till saken hur man mäter körsträckan så beräknade vi medelkörvägen på området vi skotade. Sen började vi med att vi nollar tripp mätaren på morgonen och räknar antal lass. Med detta sätt fick vi mycket längre medelväg än den beräknade sträckan. Rätt och fel :?:

Användarvisningsbild

Re: medelväg på skotning

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59318 Det är väl helt rätt att mäta på det viset, då får man ju fram den verkliga sträckan. Likaså om man måste åka en bit på avlägget för att få plats med virket. Är ju ganska dumt att sitta å köra en massa meter gratis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).