SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

23 inlägg 16043 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

anersimyra  
#592836 Nu ska man också ha klart för sig att professionell röjning inte enbart gäller skogsröjning i produktionsskog. När vi med start nästa sommar ska röja mellan viltstängsel och vägbanan utefter b.l.a E4:an så kommer i vart fall jag inte tveka att göra detta med batteriröjaren och dito motorsåg. Batterierna laddas dessutom med fördel i skyddsbilen som ändå går på tomgång under hela arbetsdagen.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592837 Ja det är ju lämpligt för de som har sin depå med sin hela tiden...

hoppas det kommer fungera bra för er Myra... :-bd

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

tallen100  
#592840
anersimyra skrev: När vi med start nästa sommar ska röja mellan viltstängsel och vägbanan utefter b.l.a E4:an så kommer i vart fall jag inte tveka att göra detta med batteriröjaren och dito motorsåg.

Det blir ju skönt att slippa avgaser och buller :mrgreen: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592843 Efter att ha kört ca 50 timmar i egen skog med min 535 iFR, så är jag mycket nöjd med denna röjsåg. Den är mycket lätt och smidig, jämfört med min Stihl 490. Men självfallet har Stihl 490 en helt annan kraft när det blir grovt.

Batteridrivna röjsågar har flera fördelar. Dels är det tyst vid tomgång och även klart tystare vid körning. Dels slipper man avgaserna.

En viktig fördel med batteridrivna röjsågar, som hittills inte nämnts, är att jämvikten förblir konstant (givet samma batterivikt). Ett batteri väger ju (i princip) lika mycket oavsett om det är tomt eller fulladdad. Därmed minimeras risken för stensågning.

Vid bensindrift däremot, så blir ju röjsågen allt mer framtung i takt med att bensinen förbrukas. Om inte denna jämnvikt justeras flera gånger under en tank, så ökar risken radikalt för stensågning om man råkar släppa styret (t.ex. för att ta en slurk vatten eller ta bort en störande insekt) samtidigt som klingan fortfarande roterar på hög fart. (På min Stihl 490 med långt riggrör får jag justera balansen 2-3 gånger per tank, men antalet stensågningar har också minskat radikalt sedan jag började med denna metod).

Sedan är ju Husqvarnas batterier inte helt förtjusta i många minusgrader, vilket bör beaktas om du brukar röja i ett antal minusgrader. Vintertid får kanske batterierna fältförvaras i en s.k. kylväska med någon eller några "handskvärmare" i, för att slippa obehagliga överraskningar. Obs! Detta är dock inget jag testat själv, så jag vet inte hur väl kylväskan med handskvärmare funkar i praktiken.

(Å andra sidan kan ju bensinröjsågar drabbas av frusen gaswire (gasspjäll?), så de är heller inte helt bekymmerslösa i minusgrader har jag märkt...).

Så sammanfattningsvis är 535 iFR hittills en mycket trevlig bekantskap för min del med stor potential för den självverksamma skogsägaren. Men vid grova röjstammar och kanske även vid röjning i minusgrader bör nog andra alternativ övervägas. Grova stammar tas f.ö. bäst med en kedjeröjsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592844 Det där med att ställa om i upphängningen har jag aldrig behövt gjort, men det kan vara olika för alla...

Kylväskan där var en bra idé..
Om man tar vattenfritt vaselin så slipper man frusna vajrar...

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592846 Att inte gå med blött luftfilter i minusgrader verkar också hjälpa. Ty den enda gången jag har råkat ut för frusen gaswire, hade jag röjt dagen innan i blötsnö och sedan satt tillbaks det blöta luftfiltret på min 490, för att nästa dag köra i ca 5 minusgrader...

Sedan dess har jag varit mycket noggrann med att bara montera på torra luftfilter, torka bort all fukt på röjsågen i närheten av luftfiltret, samtidigt som det blöta luftfiltret har fått torka i stugvärmen. Å då har jag inte drabbats mer av frusen gaswire.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

anersimyra  
#592849
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: När vi med start nästa sommar ska röja mellan viltstängsel och vägbanan utefter b.l.a E4:an så kommer i vart fall jag inte tveka att göra detta med batteriröjaren och dito motorsåg.

Det blir ju skönt att slippa avgaser och buller :mrgreen: :wink:
. :lol: nja, det är snarast i de branta slänterna som lätta doningar kommer väl till pass.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592851
Niking skrev:Att inte gå med blött luftfilter i minusgrader verkar också hjälpa. Ty den enda gången jag har råkat ut för frusen gaswire, hade jag röjt dagen innan i blötsnö och sedan satt tillbaks det blöta luftfiltret på min 490, för att nästa dag köra i ca 5 minusgrader...

Sedan dess har jag varit mycket noggrann med att bara montera på torra luftfilter, torka bort all fukt på röjsågen i närheten av luftfiltret, samtidigt som det blöta luftfiltret har fått torka i stugvärmen. Å då har jag inte drabbats mer av frusen gaswire.
/Niklas


På hva sågar så fryser oftast gasen i handtaget... Sällan problem i själva motordelen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).