Motorsåg och handhållet

Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

26 inlägg 3938 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#592841 KM130 är en kombimaskin, som man kan koppla till olika prylar som svärd och kedja, röjsågsklinga, häcksax och annat. FS130/131 är en gräsröjare som kan köras med klinga. Den har fast riggrör med och känns mycket smidigare i gräsröjning och med klinga än KM'n. Jag använder ofta min FS130 i trädgårdar där jag behöver hög precision när jag trimmar gräs, men ochså i klenröjning i skogen när det är högt antal mindre stammar och småbuskar. Jag är ju en gammal gubbe så det känns bra att släppa bära på 460 eller 480 när jag inte behöver. :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592960 Hvordan vil en Husquarna 336 FR oppleves sammenlignet med en KM / FS 130 ?
Omtrent like kraftig ? Bedre ? Dårligere ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#592963
Initium skrev:Hvordan vil en Husquarna 336 FR oppleves sammenlignet med en KM / FS 130 ?
Omtrent like kraftig ? Bedre ? Dårligere ?

På papperet är HVA36fr och FS130 ungefär lika starka, så då beror det ju på vad du själv föredrar och känner dig bekväm med. Skulle aldrig köpa en såg utan att jag hade klämt och kramat lite på den och provkörd så jag fick en känsla av hur jag skulle gilla gå med den. Bara se till att du handlar med en seriös återförsäljare som kan ge dig bra och snabb service när du behöver :wink:

KM130/130 är en annan sak. Det är en kombimaskin, så om du är i behov av kedjeröjare/häcksax och andra prylar som den kommer med, är den ett bra val. Idag har jag gått över ett par hundre meter häck med KM130R(rundhandtag) och i veckan som kommer ska jag använda den i eftersatt röjning med svärd/kedja. KM130R kan man inte köra klinga på, då måste man ha en ren KM130.

En annan sak är att jag upplever Stihls fyrmixmotorar som sitter i FS130 och KM130 som stillegående och bränslesnåla. En sak är priset på en såg och hur billig man kan få den, men bensin/olja blir ingen liten summa genom åren. Själv körer jag upp ungefär 12 - 15 dunkar a 25 liter i året, och det blir ju ochså lite pengar av :grin:

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#592967 Ja, hele påenget er at jeg ikke vil legge en bråte med penger i en ryddesag, men syns samtidig at KM131 sin "stang" blir veldig lang .....

Jeg får stikke innom Husqvarna i morra, og høre hva de tenker...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#592975 Ja, när jag tittar efter vad du skrivit om dina behov så skulle jag absolut värdera dom två du nämner som mest aktuella, Husquarna 336 FR eller Stihl FS131. Senn köper du en Strandklinga, så har du det som behövs. :grin:

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#812982 Det er gått noen år, og min KM130 henger med fortsatt. Nå MÅ jeg hå en skikkelig sag, for det som står igjen begynner bli digert. Det blir enten en 460 eller 411 fra Stihl. Usikker om velge kort eller langt rør, for den blir nok brukt til gress med blad også. Trimmerhode bruker vi aldri, det syns jeg går fortere bort enn jeg rekker mate ut. Bruker trekantblader også under gjerder, langs grenser og lignende....

Forresten har KM131 vært en fantastisk god maskin. Ikke ett eneste problem på de årene vi har hatt den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#812985 Skulle nog rekommendera FS460 med det långa riggröret när du behöver den i gräsröjning också.
Men, snåla inte på bärselan. Den är lika viktig som sågen, och kan inte underskattas alls.
Har körd min FS460 i båda gräs och i röjning med vinkelväxel beräknat för gräs. Funkar
bra, även om risken för stenågning blir lite högare med det riggröret och den vinkelväxelen.
Treudden är bra i mycket, och isär om du får händerna i en Strand total. Den är suverän i
slyröjning och grovt gräs.
I gräsröjning föredrar jag JetFit från Oregon och Roach(men den får man beställa från
Sverige tror jag). Båda är mycket toligare än de trådhuvuder som finns från Stihl och Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#813065 Det blir nok en av disse:
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... -50332430/

eller
https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... -50332432/

Rett og slett fordi jeg har noen presentkort på en del penger jeg tenker anvende. Den dyreste saga har den store selen, men finnes noe vis å bruke kort riggrør til gressrydding? Kommer neppe til å bli brukt mye for KM131 fungerer fint til gras....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#813068 Om du inte behöver det långa, @Initium, så låt bli köpa det. Bara en fördel
att man inte "sopar" marken när man använder klinga.

Avatar Fallback

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

Initium  
#813415 Da ble det en ny Stihl FS 460 c-em k
Ca 12300 kroner, inkludert beste selen.
Har kjørt lørdag og søndag, meget fornøyd



Jeg har nok å kjøre på, men en lørdag i ny og ne, så blir det stadig bedre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel og rimelig ryddesag for hobbybruk

JensSkoog  
#813421 Grattis till köpet, @Initium 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar