sön 27 okt 2019, 23:54#592843
Efter att ha kört ca 50 timmar i egen skog med min 535 iFR, så är jag mycket nöjd med denna röjsåg. Den är mycket lätt och smidig, jämfört med min Stihl 490. Men självfallet har Stihl 490 en helt annan kraft när det blir grovt.
Batteridrivna röjsågar har flera fördelar. Dels är det tyst vid tomgång och även klart tystare vid körning. Dels slipper man avgaserna.
En viktig fördel med batteridrivna röjsågar, som hittills inte nämnts, är att jämvikten förblir konstant (givet samma batterivikt). Ett batteri väger ju (i princip) lika mycket oavsett om det är tomt eller fulladdad. Därmed minimeras risken för stensågning.
Vid bensindrift däremot, så blir ju röjsågen allt mer framtung i takt med att bensinen förbrukas. Om inte denna jämnvikt justeras flera gånger under en tank, så ökar risken radikalt för stensågning om man råkar släppa styret (t.ex. för att ta en slurk vatten eller ta bort en störande insekt) samtidigt som klingan fortfarande roterar på hög fart. (På min Stihl 490 med långt riggrör får jag justera balansen 2-3 gånger per tank, men antalet stensågningar har också minskat radikalt sedan jag började med denna metod).
Sedan är ju Husqvarnas batterier inte helt förtjusta i många minusgrader, vilket bör beaktas om du brukar röja i ett antal minusgrader. Vintertid får kanske batterierna fältförvaras i en s.k. kylväska med någon eller några "handskvärmare" i, för att slippa obehagliga överraskningar. Obs! Detta är dock inget jag testat själv, så jag vet inte hur väl kylväskan med handskvärmare funkar i praktiken.
(Å andra sidan kan ju bensinröjsågar drabbas av frusen gaswire (gasspjäll?), så de är heller inte helt bekymmerslösa i minusgrader har jag märkt...).
Så sammanfattningsvis är 535 iFR hittills en mycket trevlig bekantskap för min del med stor potential för den självverksamma skogsägaren. Men vid grova röjstammar och kanske även vid röjning i minusgrader bör nog andra alternativ övervägas. Grova stammar tas f.ö. bäst med en kedjeröjsåg.
/Niklas
/Niklas