Skogsforum testade 535iFR tidigare i höst och du kan läsa om detta test i tråden Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri.
Under testet väcktes tanken om hur sågen skulle fungera i händerna på en proffsröjare i ungskogsröjning och om man genom detta skulle kunna hitta en nisch för motormanuella skogsentreprenörer i att kunna erbjuda fossilfri ungskogsröjning.
Trots att 535iFR primärt inte är tänkt att köras av proffs på heltid i ungskogsröjning så ställde Husqvarna upp för ett test där vi körde med batteriröjsågen, fem batterier (BLi300) och fem laddare för att ladda batterierna på natten. Nu är testet klart och läs vidare här nedan vad proffsen hade att säga.
Lätt men tung
Det är Henrik Andersson som har gjort denna test åt oss, det kändes rimligt med tanke på att han också testat 535iFR tidigare i grov röjning. Det första han återkopplar om blir bitterdjuvt för 535iFR. Den är underbart lätt i röjning och bästa betyget för detta är att Henrik inte får ont i axlarna under någon dag som han kör med batteriröjsågen.
Det finns bara en hake och det är att det är tungt att bära ut batterierna till “basecamp” för själva röjningen. Under testet hade vi upp till 500 meter att bära utrustningen morgon och kväll, från bilen till basecamp och tillbaka. Batterierna bars i en ryggsäck och tillsammans väger de nästan 10 kg. Tillsammans med såg, sele, hjälm, matsäck och extrakläder etc så blir det en ansenlig mervikt som ska bäras till siten.
Som lök på laxen för batterisågen så väger ju batterierna lika mycket även när de är tomma, det är alltså samma vikt som ska tillbaka på eftermiddagen och enligt Henrik påverkar detta jobbet, allt efter att längden mellan basecamp och bil ökar.
Kanske kan man hitta på smarta lösningar att lösa detta men i detta test, där bensinsystemet helt enkelt byttes ut mot batteri dito så var det anmärkningsvärt. Det samma gäller om man jobbar med röjning som enbart är nära väg, då är detta inget problem. Hur detta ser ut från proffs till proffs får var och en bedöma.
Laddning hemma var inget problem med de minsta laddarna QC80 och laddning över natten.
Ungskogsröjning kräver energi
Här framkom en intressant sak som vi inte såg komma. Ungskogsröjning i högt tempo kräver mer energi än grövre röjning i konfliktbestånd. Anledningen är troligtvis att man har högre tempo närapå alltid varv på klingan. I snitt förbrukades ett BLi300 var femtionde minut. Detta trots att Henrik körde på effektläge 2. I konfliktbestånden gick ett BLi300 över en timma innan det var slut.
Genom detta så får vi kalkylera om lite ang batteribehov. Ska man som proffs köra med 535iFR i ungskogsröjning så krävs nog minst 6 batterier för att täcka en hel del dag.
Elektrisk övernattning i skogen
Som vanligt när vi testar saker så är det viktigt att det inte “daltas” med testutrustningen, det ska testas minst lika hårt som man arbetar och kör vilken dag som helst. När avståndet mellan bil och basecamp blir som vid testet (ca 500 m eller mer) så brukar röjargänget lämna kvar sågarna i röjningen över natten för att slippa bära runt på utrustning i onödan. Så blev det också med 535iFR. Den fick övernatta i höstregnet och det verkade inte bekomma den alls. Ingen glappkontakt eller liknande under testet, det märks att Husqvarna vet att produkterna ska användas i skogen.
Jämbördig i klent
Testet genomfördes i klena ungskogar. När det är stammar upp till 4 - 5 cm så har 535iFR inga som helst problem att vara lika produktiv som en bensinröjsåg, ända upp till de största. Det är när man kommer till det där bördiga blötområdet som det tar längre tid då batterisågen inte sågar lika effektiv i grövre röjstammar. Det är alltså samma konklusion som vi gjorde i grundtestet och ett kvitto på att Husqvarna vet vad de talar om, den är jämbördig med en 35 cc bensinröjare i produktion men inte högre.
En fördel för 535iFR i dessa områden är dock att den inte släpper ut några avgaser. Det är slående när man går i lite högre lövbestånd som skapar ett lock över en. Jämför man då som under test som detta så är det uppenbart att avgaser från bensinröjare luktar ganska mycket.
Sammanfattning
Husqvarna menar allvar med 535iFR. Den är rejält bygg och verkar tåla riktigt hårda tag i röjskogen. Ett fall framåt alltså som vi skrivit om tidigare. Skulle man som röjentreprenör vilja gå på spåret “fossilfri röjning” så kan det gå redan idag med ovan nämnda såg. Man får se upp med långa transportavstånd och ha i åtanke att den har lägre produktion i grövre röjning. Man får i gengäld en mycket lätt lösning som sparar axlar och som inte avger avgaser. Kan du förhandla fram en bra ersättning för fossilfri röjning och samtidigt lösa transporten mellan bil och basecamp så kan det kanske vara något för ungskogen. För vår testpatrull som har många objekt långt från bilväg så kommer det inte att fungera i nuvarande systemuppbyggnad.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto