SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

23 inlägg 15976 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#592779 Husqvarna släppte tidigare i höst (2019) en ny batteriröjsåg som heter 535iFR. Som du kanske vet så är denna produkt i paritet med en 35cc bensin dito och Husqvarna säljer den som en kombimaskin med siktet inställt på skogsägare.

1572196998_z-test-husqvarna-535ifr.jpg


Skogsforum testade 535iFR tidigare i höst och du kan läsa om detta test i tråden Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri.

Under testet väcktes tanken om hur sågen skulle fungera i händerna på en proffsröjare i ungskogsröjning och om man genom detta skulle kunna hitta en nisch för motormanuella skogsentreprenörer i att kunna erbjuda fossilfri ungskogsröjning.

Trots att 535iFR primärt inte är tänkt att köras av proffs på heltid i ungskogsröjning så ställde Husqvarna upp för ett test där vi körde med batteriröjsågen, fem batterier (BLi300) och fem laddare för att ladda batterierna på natten. Nu är testet klart och läs vidare här nedan vad proffsen hade att säga.

1572196998_test-ungskogsrojning-husqvarna.jpg


Lätt men tung
Det är Henrik Andersson som har gjort denna test åt oss, det kändes rimligt med tanke på att han också testat 535iFR tidigare i grov röjning. Det första han återkopplar om blir bitterdjuvt för 535iFR. Den är underbart lätt i röjning och bästa betyget för detta är att Henrik inte får ont i axlarna under någon dag som han kör med batteriröjsågen.

Det finns bara en hake och det är att det är tungt att bära ut batterierna till “basecamp” för själva röjningen. Under testet hade vi upp till 500 meter att bära utrustningen morgon och kväll, från bilen till basecamp och tillbaka. Batterierna bars i en ryggsäck och tillsammans väger de nästan 10 kg. Tillsammans med såg, sele, hjälm, matsäck och extrakläder etc så blir det en ansenlig mervikt som ska bäras till siten.

Som lök på laxen för batterisågen så väger ju batterierna lika mycket även när de är tomma, det är alltså samma vikt som ska tillbaka på eftermiddagen och enligt Henrik påverkar detta jobbet, allt efter att längden mellan basecamp och bil ökar.

Kanske kan man hitta på smarta lösningar att lösa detta men i detta test, där bensinsystemet helt enkelt byttes ut mot batteri dito så var det anmärkningsvärt. Det samma gäller om man jobbar med röjning som enbart är nära väg, då är detta inget problem. Hur detta ser ut från proffs till proffs får var och en bedöma.

Laddning hemma var inget problem med de minsta laddarna QC80 och laddning över natten.

Ungskogsröjning kräver energi
Här framkom en intressant sak som vi inte såg komma. Ungskogsröjning i högt tempo kräver mer energi än grövre röjning i konfliktbestånd. Anledningen är troligtvis att man har högre tempo närapå alltid varv på klingan. I snitt förbrukades ett BLi300 var femtionde minut. Detta trots att Henrik körde på effektläge 2. I konfliktbestånden gick ett BLi300 över en timma innan det var slut.
Genom detta så får vi kalkylera om lite ang batteribehov. Ska man som proffs köra med 535iFR i ungskogsröjning så krävs nog minst 6 batterier för att täcka en hel del dag.

1572196998_atest-535ifr-proffs.jpg


Elektrisk övernattning i skogen
Som vanligt när vi testar saker så är det viktigt att det inte “daltas” med testutrustningen, det ska testas minst lika hårt som man arbetar och kör vilken dag som helst. När avståndet mellan bil och basecamp blir som vid testet (ca 500 m eller mer) så brukar röjargänget lämna kvar sågarna i röjningen över natten för att slippa bära runt på utrustning i onödan. Så blev det också med 535iFR. Den fick övernatta i höstregnet och det verkade inte bekomma den alls. Ingen glappkontakt eller liknande under testet, det märks att Husqvarna vet att produkterna ska användas i skogen.

Jämbördig i klent
Testet genomfördes i klena ungskogar. När det är stammar upp till 4 - 5 cm så har 535iFR inga som helst problem att vara lika produktiv som en bensinröjsåg, ända upp till de största. Det är när man kommer till det där bördiga blötområdet som det tar längre tid då batterisågen inte sågar lika effektiv i grövre röjstammar. Det är alltså samma konklusion som vi gjorde i grundtestet och ett kvitto på att Husqvarna vet vad de talar om, den är jämbördig med en 35 cc bensinröjare i produktion men inte högre.
En fördel för 535iFR i dessa områden är dock att den inte släpper ut några avgaser. Det är slående när man går i lite högre lövbestånd som skapar ett lock över en. Jämför man då som under test som detta så är det uppenbart att avgaser från bensinröjare luktar ganska mycket.

Sammanfattning
Husqvarna menar allvar med 535iFR. Den är rejält bygg och verkar tåla riktigt hårda tag i röjskogen. Ett fall framåt alltså som vi skrivit om tidigare. Skulle man som röjentreprenör vilja gå på spåret “fossilfri röjning” så kan det gå redan idag med ovan nämnda såg. Man får se upp med långa transportavstånd och ha i åtanke att den har lägre produktion i grövre röjning. Man får i gengäld en mycket lätt lösning som sparar axlar och som inte avger avgaser. Kan du förhandla fram en bra ersättning för fossilfri röjning och samtidigt lösa transporten mellan bil och basecamp så kan det kanske vara något för ungskogen. För vår testpatrull som har många objekt långt från bilväg så kommer det inte att fungera i nuvarande systemuppbyggnad.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592782 Vänta bara tills snön och den verkliga kylan kommer....

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592788 Vi pratade ju om batteritiden som en kritisk punkt när vi provade sågen hos mig. 5-6 batterier om dagen är inte realistiskt att fippla med. Då passar sågen bäst för en fritidsröjare som kör slut på ett batteri efter jobbet.
De får väl släpa upp ett bensinelverk till campen så att de kan ladda på plats. =))

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592790 Sågen kan vara en pärla för en hobby röjare men inte för en proffsröjare om man ska släpa på batterier hela tiden.

Om jag har långt att gå, då bär jag en rejäl dunk bensin med mig och flera små första dagen, sedan får den stå ungefär mitt på skiftet och jag tankar några 5 liters dunkar och bär med mig.

Men att gå en kilometer med batterier, nä tack..

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Blivande snickare  
#592804
vinterrojarn skrev:Sågen kan vara en pärla för en hobby röjare men inte för en proffsröjare om man ska släpa på batterier hela tiden.

Om jag har långt att gå, då bär jag en rejäl dunk bensin med mig och flera små första dagen, sedan får den stå ungefär mitt på skiftet och jag tankar några 5 liters dunkar och bär med mig.

Men att gå en kilometer med batterier, nä tack..

Är 10 kg bensin lättare än 10 kg batterier? :lol:

Såklart väger ju dunken mindre på vägen hem men..

Fortfarande meningslöst att gnälla om att det inte är en såg som att går att köra lika hårt med som en 50 cm3 bensinare.
DET ÄR INGEN SOM PÅSTÅTT DET.

Finns det inget konkret för ämnet att tillägga så snälla, vänligen låt denna tråd vara ifred för folk som vill diskutera sågen och det den verkligen är tänkt för.

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592808 Men tråden handlade just om sågen var något för proffs. Det lär den ju inte vara än. Så kan den vara bra till mycket annat.

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Kse  
#592809 Nu taggar vi ner lite Blivande snickare innan alla säkringarna brinner.

Och jag tror att vinterrojarn har gjort klar, på alla tänkbara punkter, att han inte tror på batteritekniken som den ser ut idag.

Låt diskussionen fortsätta men kanske främst mellan er som har erfarenhet av sågen och ni andra som är nyfikna på tekniken.

Vi avslutar alltså pajkastningen mellan tex. Blivande snickare som älskar batterisågar och ni som hatar dom. 😉

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Blivande snickare  
#592810 Låter bra :D

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592812 Japp jag förklarar lite bättre.
Jag har inte sagt något om prestandan utan att OM man nu vill släpa på batterier fram och tillbaka varsågod, men jag gav en bild av hur många proffsröjare gör, nämligen dag ett bär ut en större dunk och lämnar just för att slippa bära.

Vidare så ska man vara helt klar över att denna såg är en ren barmarksmaskin, inget du röjer när det är ca 20 grader kallt och skördaren jagar dig.

Men med det sagt så har jag inte sagt att den är skräp utan just som jag skrev "en pärla åt en hobby röjare".
Men där stannar det enligt mig.

Och tack för påminnelsen Blivande snickarn att hålla god ton, du också Kse...

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

HannuRöj  
#592823 Vad jag tänker som proffs, nej. Nästan allt vi röjer, röjer vi alldeles för sent. Och före galering röjer vi ner even stammar i massavedstorlek för att minska avverkningskostnad per kubik. #:-s

Men i egen skog \:d/ röjer jag bara klent, så många gånger det behövs. Hatar också bära greijor i skogen, men vikt i sele är det jag vill minska.
Orkar man arbeta längre med lättare röjsåg eller tar det mer tid att röja per ha?

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592825 Du rör dig lättare med lättare såg, så snabbheten bör öka...

Men om du orkat mer vid dagens slut är oklart..
med denna maskin så räckte batteriet i 50 min vid klen ungskogsröjning, det är nog inte så konstigt om röjaren är van vid att hela tiden gasa upp varvet på klingan, men hur är det egentligen med en sådan här motor, behöver man tänka på att kyla motorn hela tiden och att varva upp klingan konstant eller kan man vara lite mera som en glad amatör och hålla in gasen längre.....

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

JerryH  
#592827
vinterrojarn skrev:Du rör dig lättare med lättare såg, så snabbheten bör öka...

Men om du orkat mer vid dagens slut är oklart..
med denna maskin så räckte batteriet i 50 min vid klen ungskogsröjning, det är nog inte så konstigt om röjaren är van vid att hela tiden gasa upp varvet på klingan, men hur är det egentligen med en sådan här motor, behöver man tänka på att kyla motorn hela tiden och att varva upp klingan konstant eller kan man vara lite mera som en glad amatör och hålla in gasen längre.....


Ja, den biten är ju rätt så intressant, kördes röjsågen som man kör en bensinsare, eller finns det ett mer batteriekonomisk sätt att köra?
Har Husqvarnas batterisåg och märkte stor skillnad på första batterierna och när jag kört sågen ett tag hur batteritiden ökade. Och nej, batterierna var inte helt nya, iaf det ena, då jag redan hade föregångaren till denna röjsågen och därmed kört en del med batterierna innan så de fått en del laddningar. Så tror erfarenhet med elprodukten har större effekt på förbrukningen än att bara slå på Eco-mode.

Nu kör jag bara gräsröjning med min batteriröjare så kan inte svara hur jag kör den kontra bensinröjaren när det kommer till gas. Men när det kommer till motorsågen så är jag betydligt varsammare med batterisågen kontra bensin då batterisågen stannar direkt det går för tungt för motorn och det blir så uppenbart när det plötsligt blir helt tyst kontra en bensinsåg som bara slirar på kopplingen. Det går inte mycket fortare när man trycker så motorskyddet slår till och det tar några sekunder innan man är igång igen, och i slutändan har det gått åt mer batteri när man sågat igenom stocken kontra när man har lagom tryck utan att motorskyddet slår i.

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592829 det bör nog vara en helt annan körteknik som du beskriver, än det man är van vid som van skogsröjare...

kanske till och med en försiktigare stil för att inte orsaka högre förbrukning...
där däremot kan man förlora tid och pengar, men det är nog ganska så lite....

Användarvisningsbild

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

JerryH  
#592833 Mjo, men det beror ju på. Jag märkte inte att jag sågade av timret långsammare bara för att jag lät sågen jobbar mer o trycka mindre, då man tappar lite tid när motorskyddet slår i o man ska få upp varvet igen, ofta genom att dra ut sågen och sen börjar såga ner i spåret igen.

Men visst, annan sak med röjsåg, så mycket möjligt att tidsskillnaden blir större där om man tar det lite försiktigare. Nu sitter väl motorn baktill likt en besinare så då hjälper väl växellådan till att skydda motorn och det blir kanske inte samma tidsförlust om man går in för hårt. Men på motorsågen sitter ju kedjan direkt på motorn, och på den äldre röjsågen sitter motorn nedtill och håller direkt i trissan. (Vilket förklarar varför man inte ska köra klinga med den och få lite för höga radiella krafter på motoraxeln.)

Avatar Fallback

Re: Är batteriröjsåg något för proffs i ungskogsröjning?

Avslutat-02  
#592835 när man lägger upp röjningen med denna maskin får man nog tänka som en proffsröjare med större bränsledunk, alltså att ställa depån på en plats dit man alltid återkommer till sedan kanske ha med sig ett reserv batteri för att kunna byta och ta sig till matsäcken...

värsta som finns är att vara på väg och mitt i slaget tar tanken slut...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).