Avverkning (slutavverkning)

Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

67 inlägg 13778 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592706 Jag visar en sista gång bilden av ett markberett kalhygge och frågar mig samtidigt: "Hur kan någon vettig människa försvara något sådant som bilden visar"? Dessutom är detta en vedertagen, sanktionerad brukningsmetod i våra skogar. Horribelt!! Härmed "stänger jag butiken". Ingen idé att fortsätta käbblet.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592709 Vedertagen metod och en bra utförd markberedning då det bara är förna och organiskt material som flyttats.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592710 Vi har ett större problem med alla skyddade skogar som förtätas och tappar sin ljusdynamik så naturvärden går till spillo pga utebliven skötsel.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592713 Sanktionerad ja av skogsstyrelsen, har man problem med detta så gnäll på dem....

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Bosse1  
#592716 Comrades kan åka ut i "allas skog" och fota,det ser jag fram emot :d

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Alvarsson  
#592718 Markberedning är inget måste. Se på bröderna Eriksson i Hyssna som har enorm skog på sina marker. Dom markbereder inte!

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592720 Största problemet för dessa växter är uteblivet skogsbruk... Röjning och gallring...
Se bara hur mycket oskött skog det finns...

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592722
Sillero skrev:Jag visar en sista gång bilden av ett markberett kalhygge och frågar mig samtidigt: "Hur kan någon vettig människa försvara något sådant som bilden visar"? Dessutom är detta en vedertagen, sanktionerad brukningsmetod i våra skogar. Horribelt!! Härmed "stänger jag butiken". Ingen idé att fortsätta käbblet.


Sillero! Bilden visar en fantastisk möjlighet för många pionärarter att kolonisera marken (förutsatt att de gillar platsens rådande klimat, jordmån, topografi, hydrologi etc.). Till pionärarterna räknas bl.a. alla svenska lövträd (utom bok) samt tall.

Sedan kommer ju även sekundärarter att succesivt vandra in (t.ex. gran). Succession kallas det visst på ett finare språk. Under alls år som du sprungit runt i skogarna, så måste du väl ha sett otaliga exempel på succession?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Danskar´n  
#594014 Butiken är stängt, grabbar! Sån går det oftast när "fanatiker" inte blir hörd. Dom vill bara se fallet från sin sida o bara höra sin egen röst! Om han nu tog en tripp till den högt besjungna regnskogen, ser han att det knappast växer något på skogsbottnen - o det är orörd skog!

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Bosse1  
#594042 Skogsflorans återetablering,kanske nån från röda listan= Nyckfullbiotop=Nationalisering=Statligt övertagande :ymparty:
Nog gillar jag blommor och svampar men det finns gränser :-b

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#594047
Sillero skrev:Jag visar en sista gång bilden av ett markberett kalhygge och frågar mig samtidigt: "Hur kan någon vettig människa försvara något sådant som bilden visar"? Dessutom är detta en vedertagen, sanktionerad brukningsmetod i våra skogar. Horribelt!! Härmed "stänger jag butiken". Ingen idé att fortsätta käbblet.


Hur kan någon vettig människa med sunt förnuft låta människor få beträdda privat mark, utan att betala inträde eller avgifter, p-plats mm.?

Jo en sanktionerad lag som kallas för allemansrätten...
Hur kan någon vettig människa som äger skog vilja bidra till statskassan?'
Hur kan någon vettig människa vilja äta bröd till frukost eller gröt....?

blir väldigt jobbigt att odla om man inte plöjer, nu plöjer vi inte skogsmark men vi odlar skog.
svenska skogsägare betalar enorma summor till statskassan varje år, och utan vårat godkännande så sker varje dag intrång på privat mark, plockande av våra bär och kottar,ris mm men inte klagar vi eller säger något om det,
nä för vi är vana att bli trampade på, men jag undrar jag om det inte är dags att riva upp vissa regler och lagar så att saker som bär och annat stannar i skogen och att det skall läggas ett förbud emot att beträda privat mark utan tillstånd.

då kan vi ju kanske slippa dumheter från naturreligiösa fundamentalister som dyker upp och gnäller över skogsbruket, som egentligen hjälpt till att skapa deras utbildning och skolgång, barnbidrag mm.

håll käften och köp egen skog och gör vad ni vill.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

jannee  
#594052 Den bilden Sillero visar tycker jag ser ut att vara en perfekt markberedning.
Förutom perfekt möjligt för plantorna att etablera sig blir det också en stor självföryngring.
Framdeles helt perfekta möjligheter för skogsägaren att välja hur denne vill ha det.
Om ca 10 år är ALLA spår av markberedningen HELT borta.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#594053 :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Danskar´n  
#594054 Allemansrätten är väl utmärkt som den är? Det finns väl redan förbud mot intrång på privat, inhägnat eller/och odlat mark? Avstånd till hus o tomtmark etc? Om inte almänheten skulle ha tillträde till skogsmark ägd av någon - jag vet inte - jag ska studera allemansrätten lite närmare nån gång. Men detta övertramp vidrörande plantskydd o annat, håller jag inte med om - allenfalls inte förbud mot avvirkning o drift utan ersättning!

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#594055 nja allemansrätten behöver ha en omskrivning för den missbrukas rejält utan att vi som markägare har samma rättigheter att utan myndigheters ingripande ta i med hårdhandskarna.

att få till fogden för att avhysa folk.... nä, traktor och skopa rakt igenom lägren.

80 meter från närmsta bebyggelse....
varje dag under sommarhalvåret är det någon jävla dryg tomte som går nästan rätt över min gård för att de inte orkar kliva av bussen lite längre bort eller före.... där gör hunden sitt jobb som är lös jämt och ganska folk ilsken.
kan ju bli ganska komiskt ibland när någon springer eller ja försöker ifrån hunden.... jag brukar inte lägga sån tid och energi på att hjälpa till om man säger så... för det är skyltat och stängslat, så man får skylla sig själv....

när vi tar ett hygge, då gör vi det inom vår fulla rätt att bruka vår skog och mark, vill man inte göra detta, ja men köp skog själv och sluta gnäll.....

jävla hycklartomtar som vad var det SNF som ärvde skog och avverkade sedan sålde... hmm skenheligt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).