Skogsröjning

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

109 inlägg 56057 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592648 Tvivlar! Om det är gjort så borde allt fett tryckas ut den vägen. Sån passning kan det inte vara så att axeln tätar.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Andreas83  
#592649 Du har säkert rätt! Ja har inte haft upp den själv så! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Andreas83  
#592650
skogsmats skrev:Planerar att köpa ny röjsåg. Enbart till skogsröjning, både plantröjning men nog mest 6-8 meters ungskog.
Barnsligt förtjust i Stihl sen tidigare. Upptäckt Husqarna genom deras batterimaskiner.
Men vad är lämpligast, för och nackdelar?
Vad skall jag välja?
Vilka maskiner?
Storlek och eventuella extratillägg som värme i handtag, sele, klingor?

Jag köpte stihl för att dom har mycket bättre sele i år och så levereras dom med strandklinga! Annars kände inte jag nån större skillnad mellan hv545 och st460

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592654 Selen är viktigare än sågen. Klingor kan man köpa över disk, de är inte dyra. 460 eller 545 är bra till sly men han som skulle röja 6-8 meters bestånd måste upp i en 490 eller 555.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592656 ja de har fortfarande tätade lager..

nej det går inte att fylla fett genom den vägen, för då skulle fettet vandra upp i riggen.
fettet som som finns i växeln är till kuggdreven inget annat.
stihl har gjort reklam att de har "servicefria" växlar...

även hva har denna dumma lösning och lagerbanor i plast med dubbeltätade lager....

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

JensSkoog  
#592660
Andreas83 skrev:Du har säkert rätt! Ja har inte haft upp den själv så! 🙂

Fick bara gå och kolla.
Skruvade loss vinkelväxlen på min FS460. Tog typ tjugo sekunder :wink:
1572118034_vinkeldrev_fs460_smorefritt_(2).jpg

Ingen väg för fett in till växlen där. Bara kopplingshol för axel.

Men, det är inte dumt att kolla om det finns fett i den
övergången utanför växlen och upp i riggröret.

Andreas83 skrev:Dom sa från sthil att man kan ta lös växeln och fylla på fett via axelhålet

Den som sa det har inte koll als :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Andreas83  
#592663 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592705 Trådskaparen ville ju ha en ny såg. Men det har ju blivit så att vi har nått toppen på den tekniska utvecklingen och varje ny modell blir sämre än de föregående för att pressa kostnaderna. Håller min 480 för att vara den bästa sågen fast jag har både 460 och 490.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592714 Stihl 480 var en kalas såg...
Saknade dock värme i handtagen...
Kom senare då jag hade bytt märke, men trivdes inte med det breda handtagen på stihlen.

Köpte en 460 och tre 490.... men de blev inte långvariga....

Köper inte en röjsåg med data, då denna inte går att optimera så att de gasar ur rejält...

Körde en jonsered fc 2256w i går en tank räckte i två timmar och 15 min men då har jag fått modifiera den lite... :d

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592724
Skogsola skrev:Selen är viktigare än sågen. Klingor kan man köpa över disk, de är inte dyra. 460 eller 545 är bra till sly men han som skulle röja 6-8 meters bestånd måste upp i en 490 eller 555.


Eller så kör man en kedjeröjsåg i grövre röjbestånd. Antingen den ryggburna 535 FBx eller den batteridrivna 530 iPX.

I vanliga röjbestånd funkar den nya batteridrivna 535 iFR riktigt bra, men den orkar inte riktigt med när det blir grovt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592735
vinterrojarn skrev:Stihl 480 var en kalas såg...
Saknade dock värme i handtagen...
Kom senare då jag hade bytt märke, men trivdes inte med det breda handtagen på stihlen.

Köpte en 460 och tre 490.... men de blev inte långvariga....

Köper inte en röjsåg med data, då denna inte går att optimera så att de gasar ur rejält...

Körde en jonsered fc 2256w i går en tank räckte i två timmar och 15 min men då har jag fått modifiera den lite... :d


Elektroniken är en riktig skit. Får man tag i en frisk 480 så slipper man det och kan fettfylla växeln. 460 har ruskigt tråkig motorkaraktär. Min 490 har vridet men dålig tomgång och det finns ingenting att göra åt det.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592745 JO min vän det gör det..

1. borra två-tre hål i ljuddämparen.
2. byt ut luft filtret emot ett med nät istället för nylon.
3. byt tändstift till champion.
4. blanda 98 oktan + olja ca en liter, låt sedan sågen gå på detta och sedan tillbaka till aspen om du nu kör på det.
i vissa av förgasarna så ligger fortfarande en hinna kvar sedan tillverkningen, den tar ej aspen bort.

5. på en del av 490 finns en varvtalsbegränsare till tändspolen, den går att skruva bort, sitter monterad ovanpå tändspolen.

Lycka till så fick jag mina att gå bra, riktigt bra.

ps, kom ihåg att sikta på utblåset när du borrar. :-bd :-bd

samma sak på 460:in borra och gas.....ööööööörrrnnnnn ööörnnn

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Camaro1969  
#592858
Niking skrev:
Skogsola skrev:Selen är viktigare än sågen. Klingor kan man köpa över disk, de är inte dyra. 460 eller 545 är bra till sly men han som skulle röja 6-8 meters bestånd måste upp i en 490 eller 555.


Eller så kör man en kedjeröjsåg i grövre röjbestånd. Antingen den ryggburna 535 FBx eller den batteridrivna 530 iPX.

I vanliga röjbestånd funkar den nya batteridrivna 535 iFR riktigt bra, men den orkar inte riktigt med när det blir grovt.
/Niklas



jag har då som superamatör undeväxtröjt med min nya 545.

att ta stammar på 15-16 cm va hur enkelt som helst med 225 klinga.

tog nog ett par grövre med men då fick jag kapa från 3 håll.. men gick fint =)

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592869
Camaro1969 skrev:
Niking skrev:
Skogsola skrev:Selen är viktigare än sågen. Klingor kan man köpa över disk, de är inte dyra. 460 eller 545 är bra till sly men han som skulle röja 6-8 meters bestånd måste upp i en 490 eller 555.


Eller så kör man en kedjeröjsåg i grövre röjbestånd. Antingen den ryggburna 535 FBx eller den batteridrivna 530 iPX.

I vanliga röjbestånd funkar den nya batteridrivna 535 iFR riktigt bra, men den orkar inte riktigt med när det blir grovt.
/Niklas



jag har då som superamatör undeväxtröjt med min nya 545.

att ta stammar på 15-16 cm va hur enkelt som helst med 225 klinga.

tog nog ett par grövre med men då fick jag kapa från 3 håll.. men gick fint =)


Jo, jag har också vräkt omkull så stora träd med 225 mm klinga, så jag vet att det går. Men det blir så mycket smidigare att göra det med svärd och kedja än med klinga. :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

isteskog  
#592870
Camaro1969 skrev:
Niking skrev:
Skogsola skrev:Selen är viktigare än sågen. Klingor kan man köpa över disk, de är inte dyra. 460 eller 545 är bra till sly men han som skulle röja 6-8 meters bestånd måste upp i en 490 eller 555.


Eller så kör man en kedjeröjsåg i grövre röjbestånd. Antingen den ryggburna 535 FBx eller den batteridrivna 530 iPX.

I vanliga röjbestånd funkar den nya batteridrivna 535 iFR riktigt bra, men den orkar inte riktigt med när det blir grovt.
/Niklas


Blir det inte en skaplig massavedsbit av en 15 cm underväxt?
jag har då som superamatör undeväxtröjt med min nya 545.

att ta stammar på 15-16 cm va hur enkelt som helst med 225 klinga.

tog nog ett par grövre med men då fick jag kapa från 3 håll.. men gick fint =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).