Öppna kategorin

Fakturera via Friland Finans?

13 inlägg 2700 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fakturera via Friland Finans?

Davvi  
#592680 Lyssnade på en podd som gjorde reklam för Friland Finans som går ut på att kunna fakturera utan att ha företag, mot en avgift på 6% av beloppet. De sköter helt enkelt allt med skatter och avgifter så man kan ta på sig jobb och få ut det i lön.

Är det ett vettigt alternativ om man vill kunna göra lite småjobb ibland som bisyssla eller är det bättre att registrera företag och leja bort pappersjobbet om man inte kan/vill göra det själv? Faktiskt aldrig hört att någon använt sig av tjänsten trots att den tydligen funnits ganska länge.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

fendt311  
#592681 Konstigt. Du måste ju ha företag själv. Annars är du ju anställd. Starta hellre enskild firma. Redovisa momsen en gång per år. Ha stenhård koll på alla papper. Allt i pärmar under flikar. Anlita en billig revisor när du gör årligt bokslut. Finns på nätet att läsa om enskild firma.

Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

svampbob  
#592687 Jag har fått nån faktura från Frilansfinans då jag har anlitat en fotograf för några små uppdrag. Jag har också hört bekanta prata om att dom har gått via Frilansfinans när dom har gjort jobb.
Det går väl alltid att prova lite försiktigt känner man sedan att det funkar att vara sin egen och det finns mycket jobb så är det bara att gå vidare och starta ett eget AB.

Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592689 Tycker det ibland överdrivs hur svårt det administrativa ska vara för egen företagare. Finns idag flera enkla molnbaserade redovisninsprogram som ger allt stöd som du behöver. Både för bokföringen och fakturering/lager.
Däremot så kan jag (som sagts tidigare ovan) , å det kraftigaste, rekommendera att årligen anlita en revisor.
Så titta ordentligt på om du inte kan lösa bokföringen/faktureringen på egen hand. Även om man, som jag, inte helt gillar sånt så får jag erkänna att jag lärde mig en hel del.
(Numera har jag en revisorskonsult som bokför allt, men det beror på förutseende när gjorde mina barn! :d)

Avatar Fallback

Re: Fakturera via Friland Finans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592695 Affärsideen startade har i Värmland med något som hette Bolagsbolaget. Efter många turer i rätten beslutades det att grejen var helt laglig. Bolagsbolagets grundare åtalades för "vållande till annans bröd" som de sa själva men blev frikända. Det passar säkert för fotografer, trubadurer, föredragshållare och rent sporadiska fritidsaktiviteter.
Tillägg: Det skulle kunna funka för röjare och maskinbemannare där fack och avtal kräver AB. Om fakturan kommer från ett AB så är saken löst. :-bd
Senast redigerad av Skogsola sön 27 okt 2019, 08:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

Fredrik Reuter  
#592697 Hej,
Jag känner flera som testat eller kör med detta. Personligen gillar jag idén för det blir ett enkelt sätt att testa på att driva eget. Det kan bli en inkörsport till tyngre saker på ett positivt sätt s.a.s. 👍

Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

anersimyra  
#592701 Jag hyrde in en kille som jag av flera olika anledningar antog var registrerad egenföretagare. Efter en veckas jobb så visar det sig att snubben HAR varit egenföretagare.. :(( men det hela löste sig smidigt via FF som fakturerade via hans sambo då han själv hade skulder.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Fakturera via Friland Finans?

Tralsmo  
#592703 Håller med uvskogen.
Bokföring å fakturering ä inte särskilt svårt å lära sej.
När det gäller bokslut å deklaration så anlitar jag revisor.

När jag startade min enskilda firma 1990 så gick ja en starta egen kurs. Vet inte om det finns nån sån ida. Då var den alla fall gratis. Har ja haft enorm nytta av alla dessa år.
Har ochså haft en jättebra revisor alla dessa år.

Ja ä inte så intresserad av att ha internetbasserade program.
Har ett gammalt spcs bokförings program ( utan störande uppdateringar).
Använder inte balansräkning eller resultaträkning i programmet. Sånt fixar revisorn.

Avatar Fallback

Re: Fakturera via Friland Finans?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592730 Resultaträkningen får du fram med ett enkelt klick. Balansräkningen kräver att ingångsvärdena är rätt men den är inte viktig i enskild firma.

Avatar Fallback

Re: Fakturera via Friland Finans?

Tralsmo  
#592732 Resultaträkning å balansräkning får du enkelt med ett klick, det är sant.
Då måste du följa kontoplan å en del andra inställningar måste va rätt.

Du behöver inte alls följa kontoplan. Revisorn går efter saldo lista å de gör ja me.
Balansräkning har ja den sista från revisorn. Resulträkning får ja på några minuter från saldolistan.
Det är allt jag behöver, förutom att veta va ja har på kontot förståss.

Avatar Fallback

Re: Fakturera via Friland Finans?

Avslutat-02  
#592746 jo då kurser finns och du kan även få starta eget bidrag....

Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

Davvi  
#592748 Ser både fördelar och nackdelar i det, positivt att det verkar hyfsat säkert att använda tjänsten? Blev mest nyfiken av reklamen och tänkte att det kunde vara ett enkelt alternativ om man bara har behov av att kunna fakturera ett par gånger om året.

Har hyfsad koll på det vardagliga som egenföretagare, för egen del skulle det lösa sig med en uppdatering och lite hjälp. Alternativet med Friland Finans verkar funka bäst när man bara säljer sin egen tid och det begränsar ju något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fakturera via Friland Finans?

Göt  
#592753 Fakturera är väl det enklaste, hitta en faktureringsmall och skriv ut finns nog fortfarande den handskrivna modellen också. I övrigt sätter jag i alla papper i en pärm och lämnar till revisionsbyrån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).