Motorsåg och handhållet

Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

59 inlägg 10514 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#592675 Väldigt lärorikt forum för en amatör som just sadlat om till att börja fälla lite träd för grannar mm i eget företag. Ska inhandla min första såg, tänker mig en allroundsåg som man orkar jobba med under längre stunder, då jag helst inte vill köpa två sågar (deltidsjobb att hjälpa folk i villaområdet, så kommer inte strömma in pengar direkt :smile: ). Skulle säga att det gäller i regel inte större träd än ca 50cm i diameter, både barr och löv. Samt även på vedbacken för egen del givetvis.

Har fått låna en husqvarna 560 innan, men tycker den blir ganska tung alltefter dagen lider, så hade egentligen tänkt mig 543-varianten, för lagom vikt/effekt. Detta var tills jag hittade detta forum, där den modellen blir sågad (hö hö)!

Efter det går tankarna mer åt 550 eller 261, och istället köpa olika längder på svärd. Eller finns det något bättre alternativ som jag missat som är mindre/lättare, som ändå klarar bli misshandlad av en glad amatör en del timmar i veckan?

Andra tips och idéer om oumbärlig utrustning mm mottages tacksamt av detta allvetande forum! :d



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

jannee  
#592679 No 1 är en skyddshjälm men hörselkåpor.
No 2 stövlar/pjäxor med sågskydd
No 3 är hängselbyxor med sågskydd.
Övrig utrustning, använd bara sådant som känns bekvämt. Behövs egentligen ingen märkvärdig huggarblus eller märkvärdiga handskar, ta vad du har.
Hugget som stucket när det gäller motorsåg.
Stihl 261 säljs i högre antal än HVA 550.
Köp den såg som du får till bäst pris hos den handlare du har FÖRTROENDE för.
Sågen kommer förr eller senare att krångla och den försäljare som då kommer att vara tillgängligast och kan erbjuda bäst garanti och service är att föredra
Kör själv både Stihl och HVA, tidigare Jonsered men tycker man ska ta den såg som känns bäst i handen, vikten balansen eller hur den ligger i handen när den är i arbete.
En såg ska vara lätt men för den sakens skull är det INTE meningen att man jämt ska BÄRA den. Den ska nämligen kasas fram och tillbaka, lite hit och lite dit på stammen, det är där sågen ska kännas helrätt.
Välj den såg som känns MINST klumpig när du är hos handlaren, strunta sedan att tänk "om jag valt den andre"
För övrigt klarar du dig väldigt långt med ett 13 tums svärd, sågen blir mycket smidigare men även acceleration blir snabbare med ett kort svärd.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

halvproffs  
#592682 Brrr. Börja med tomthuggning som oerfaren?
Som jannee skrev alla skyddskläder o skor plus block eller stalp. Två motorsågar är ett måste när du sätter fast den ena och den sitter som i ett skruvstäd. Har du motorsågskort? Kan du fälla med precission? Försäkring? Hur får du bort träden? Villaägarna har sällan resurser för det.
Ursäkta om det blev negativt men det är mycket att tänka på vid tomtträdarbeten. Vet av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592691
halvproffs skrev:Brrr. Börja med tomthuggning som oerfaren?
Som jannee skrev alla skyddskläder o skor plus block eller stalp. Två motorsågar är ett måste när du sätter fast den ena och den sitter som i ett skruvstäd. Har du motorsågskort? Kan du fälla med precission? Försäkring? Hur får du bort träden? Villaägarna har sällan resurser för det.
Ursäkta om det blev negativt men det är mycket att tänka på vid tomtträdarbeten. Vet av egen erfarenhet.


Instämmer till fullo i allt som halvproffs skriver. Av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

anersimyra  
#592699 Köp två sågar. En 50cc såg och en 60-70cc såg utöver den självklara skyddsutrustningen och andra hjälpmedel. Motorsågskörkortet kan du som ensamarbetande företagare strunta i, men tar du hjälp av annan person ska samtliga inneha motorsågskörkort, och det gäller allra troligast även när kunden är behjälplig vid något moment.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592702 Min första tanke var också, -amatörer ska inte fälla i villaträdgårdar. Om du undrar varför, kolla på Youtube.

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#592715 Tack för omtanken, men villaområde kanske var lite att ta i. Ganska långt mellan husen, och skulle inte fälla om det är risk för att falla på något av värde. Det jag märkt av häromkring är att folk inte orkar/hinner göra sådana här saker själv längre, därför tänkte jag fylla upp ett litet tomrum på vår lokala marknad. :smile:

Har kort och obligatoriska skyddskläder och givetvis försäkring i bolaget, då det är ett befintligt bolag, där detta blir utöver "vanliga" jobben. Har fällt kanske 100 träd totalt på en skogsfastighet tidigare med husqvarna 560. Tycker ändå jag har fått in rätt bra precision, dock förstår jag att mycket kan hända.

Är det ändå dumt att ge sig på fällning på tomter enligt ovan, trots att jag ändå ser mig själv som ganska försiktig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

anersimyra  
#592725
Bankiren skrev:Tack för omtanken, men villaområde kanske var lite att ta i. Ganska långt mellan husen, och skulle inte fälla om det är risk för att falla på något av värde. Det jag märkt av häromkring är att folk inte orkar/hinner göra sådana här saker själv längre, därför tänkte jag fylla upp ett litet tomrum på vår lokala marknad. :smile:

Har kort och obligatoriska skyddskläder och givetvis försäkring i bolaget, då det är ett befintligt bolag, där detta blir utöver "vanliga" jobben. Har fällt kanske 100 träd totalt på en skogsfastighet tidigare med husqvarna 560. Tycker ändå jag har fått in rätt bra precision, dock förstår jag att mycket kan hända.

Är det ändå dumt att ge sig på fällning på tomter enligt ovan, trots att jag ändå ser mig själv som ganska försiktig?

Nej, varför skulle det vara dumt, någonstans måste man ju börja.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

totte  
#592781 Håller helt med Anders, se till att ha två sågar. Annars står du där som ett fån när du klämt fast sågen, eller sågen lägger av just som du skulle börja jobba upp trädet som du precis har fällt där det inte får ligga kvar länge.

Säkraste sättet att få motorstopp på en såg är att inte ha en reservsåg.

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

jannee  
#592786 Räcker gott och väl med EN såg till vad du ska göra.
Bara glada amatörer som ska vara bäst som har två eller fler sågar.
Har du bara tillgång till EN såg blir du mer aktsam, tänker efter innan o.s.v.
Klämma fast en såg bevisar nämligen bara en sak, nämligen hur klantig du varit = du är en klant - men det är du väl inte?
Under mina 20 första år som skogsägare hade jag bara tillgång till EN såg. Inhandlade sedan en eller två till viket gjort att jag idag far fram betydligt ovarsammare, numera inte alls ovanligt att jag blir tvingad till att nyttja en reservsåg.
Chansar på att går det så går det, reagerar inte alls tillräckligt snabbt på att det kan börja klämma, tar till fälljärnet försent, undviker i möjligaste mål det där med kil :oops:

Har nog allt gått och blivit lite av en klant :smile:

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592789 Vi som är klantar behöver många sågar. Själv så har jag sex.

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Avslutat-02  
#592791 Jobbat i många år som manuellfällare och hur många gånger har man inte sågat fast...
Alltför många.... Visst det går med extra skärutrustning ibland... Men fler sågar är lättare..

Avatar Fallback

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

tallen100  
#592795
jannee skrev:
Har nog allt gått och blivit lite av en klant :smile:

Vi är nog klantar allihopa med jämna mellanrum, ock man har en eller flera sågar :d

Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

Bankiren  
#592799 Två sågar låter iofs ganska smart. Kommer nog vara en klant både en och två gånger!

Så en husqvarna 550 som primärsåg tex, borde väl då räcka med någon billigare, mindre rackare som sekundärsåg i så fall? Några tips där?

Tack för alla svar hittills, fått mig att tänka några varv till här! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra allroundsåg för träd upp till ca 50 cm

halvproffs  
#592801
tallen100 skrev:
jannee skrev:
Har nog allt gått och blivit lite av en klant :smile:

Vi är nog klantar allihopa med jämna mellanrum, ock man har en eller flera sågar :d


Nog är det synd att man inte är lika fulländad som jannee. Har ju även hänt att sågen inte startat eller gått dåligt av nån anledning. Då är det bra att ha en till i reserv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).