Avverkning (slutavverkning)

Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

67 inlägg 13793 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592609
halvproffs skrev:Det här är en orkidee som det finns mycket av speciellt i hyggeskanter mot blöta marker.


Bilden visar en "Jungfru Marie nycklar". En närbesläktad art som trivs i samma biotop är "Skogsnycklar". Den har stor, treflikig läpp.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592611 Vi äger enligt lag, men i det stora hela så tycker vissa att man bara förvaltar under den "korta" tiden på jorden.

Men äganderätten är som skrivet skyddad rättigheter i grundlagen, men det är en juridisk fråga, medans det dom Sillero är inne på är mera en fråga i kosmos...... Som en viss gävlebo brukar uttrycka sig i och om.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592612 Ja, så är det "Vinterrojarn". Jag ser det hela i ett vidare perspektiv. Den lilla del av vår planet, som vi äger/förvaltar, vill jag att vi lämnar över till kommande generationer så oförstörd och artrik som möjligt. Det är det jag "strider" för, i kompakt motvind.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

halvproffs  
#592615
Sillero skrev:
halvproffs skrev:Det här är en orkidee som det finns mycket av speciellt i hyggeskanter mot blöta marker.


Bilden visar en "Jungfru Marie nycklar". En närbesläktad art som trivs i samma biotop är "Skogsnycklar". Den har stor, treflikig läpp.


Fläcknyckel heter den och är en underart till Jungfru Marie nycklar..

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Lars Lundqvist SLU  
#592616 Och vad i din vardag är du beredd att avstå från? El? Toalettpapper? Rinnande varmt vatten? Bilen?

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592617
halvproffs skrev:
Sillero skrev:
halvproffs skrev:Det här är en orkidee som det finns mycket av speciellt i hyggeskanter mot blöta marker.


Bilden visar en "Jungfru Marie nycklar". En närbesläktad art som trivs i samma biotop är "Skogsnycklar". Den har stor, treflikig läpp.


Fläcknyckel heter den och är en underart till Jungfru Marie nycklar..


OK! Jag kunde inte avgöra det på fotot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sture Andersson  
#592629 Har inte för avsikt att ta ställning i debatten ,tänkte bar delge några upptäckter som jag gjort när jag averka en gammal skog som min svärfar och hans far blädat i alla .Året efter kom det upp liljekonvalj på hygget ,intresant att tänka att dom liggat i marken kanske 150-200 år och väntat på ljuset skulle komma till dom .Så länge sen är det säkert sen det var barmark i skogen ,på den tiden det var brist på skog i Sverige innan dom förstod att dom måste sköta skogen på det fördömliga sätt dom gör i dag .
En annan sak jag sett är att om man averkar granskog som stått på en åker ,tar det flera år innan gräset börjar växa igen ,det är tydligen nått i granbarret som inte gräset gillar .

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Bosse1  
#592631
Sillero skrev:
Niking skrev:
Sillero skrev:Jo, det vet jag. Jag har under flera decennier inventerat detta och liknande skogspartier, och kan konstatera att skogsfloran i de flesta fall har utarmats totalt efter kalavverkning.
Ni skogsfolk, som jag brukar kalla er, ni som hanterar och brukar våra skogar, ni som kan skog, ni vrider och vänder på era kommentarer allt i syfte att försvara trakthyggesbruket. Ni vet bättre! Ni har också ögon med att se, och ni skulle därför kunna hålla med om att en katastrofal utarmning av skogsfloran har skett i våra produktionsskogar. Men ni vill inte. Ekonomin går före, och det kan jag väl förstå. Men erkänn det då!
Jag är, som jag redan sagt, en ganska erfaren växtinventerar. Jag har ögon att se med, och det jag har sett av modern skogshantering under sju decenniers inventeringsarbete talar sitt tydliga språk. Konsekvenserna därav har jag redovisat i mina trådar här på Skogsforum.


Vadå våra skogar? Skogen tillhör ju den lagfarna markägaren och inget annat! Skärpning, Sillero!

Ja, ekonomin styr livet i stort, så även i skogsbruket. Mat på bordet, varm bostad etc. är långt viktigare för det flesta än lite vackra blommor i ett avlägset skogsparti. Så även för de flesta skogsägare.

Å kom ihåg att det betalas något så när hederligt för virket, medans den s.k. naturvården bara ska ha sina intressen gratis!

Således borde naturvården rätta mun efter matsäck och vara ytterst tacksam för varje frivillig visad naturhänsyn som skogsbrukaren gör, istället för att ständigt dra en massa snyfthistorier om "skövling" av "vår allas gemensamma natur" (alltså den lagfarna markägarens avverkningsmogna produktionsskog).
/Niklas


Niklas, ingen äger någon enda liten del av vårt klot, vi bara förvaltar den.



Så äganderätten är avskaffad? Inte ens ett litet ödetorp kan man äga??

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592634
Sillero skrev:Ja, så är det "Vinterrojarn". Jag ser det hela i ett vidare perspektiv. Den lilla del av vår planet, som vi äger/förvaltar, vill jag att vi lämnar över till kommande generationer så oförstörd och artrik som möjligt. Det är det jag "strider" för, i kompakt motvind.


Tanken är vacker. Samtidigt lever vi i en värld med allt större befolkning som ställer allt högre krav samtidigt som de ändliga naturresurserna är krympande och framtiden måste baseras på det som är förnyelsebart såsom skogen. Vi får hoppas att det finns plats för orkidéer även i framtiden. Men kanske inte överallt samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592659 fattar fortfarande inte riktigt detta....

oavsett om man "strider" för en sak så måste man ju ändå ha insikten om hur skogen fungerar..

om du nu har en gammal ful halv döende granskog men vill ha det som ligger och väntar under mossan, ja men avverka då så kommer det fram.

vill du däremot ha pengar på rot och ha ett bra skogsinnehav, då låter du bli att avverka.

men inte tusan kommer det en massa olika arter fram bara pang, de flesta arterna är direkt påverkade på både gott och ont av att skogen brukas.

så än en gång. bruka skogen, gallra och röj, avverka och plantera så kommer dessa arter att växa ett tag tills det naturliga som skett nämligen att storskogen tar över och där gran är dominerande så lägger sig växterna och väntar på nästa möjlighet när granarna är borta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592666 Det är kalhyggena och markberedningen jag är emot. Har inte det framgått av mina trådar? Blädning, gallring, plockhuggning eller vad det heter, är halt OK.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Lars Lundqvist SLU  
#592667 ... men det fungerar bara på en bråkdel av marken och skapar inga lövrika öppna skogar där dina örter trivs.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592668 kalhygge är bra grejer,, och skonsam markberedning....

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Palakangas  
#592670
vinterrojarn skrev:kalhygge är bra grejer,, och skonsam markberedning....

Kom nu ihåg att inte göra spektakel av en sann naturvän. Det är tur det finns motpoler. Hur skulle världen fungera utan dessa.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592671 men kalhygge och markberedning är bra grejer, annars växer tyvärr inte dessa fina nycklar mm för de får inte ljus och chans annars, och en liten omrörning i jorden är bara bra, varför plöjer vi mark annars.....

är inte ute efter spektakel eller gräl, utan det är bara så det är.

om skogen sköts och ljus kommer ned på backen då växer det annat än mossa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).