tis 19 maj 2009, 20:55#59137
blixten skrev:Hej.
Har ett skogsskifte (ca 40 ha) som ligger ganska svårtillgängligt. Är delägare i en skogsbilväg som slutar ca 1 km från min markgräns. För att ta mig till marken måste jag således ta mig över grannens mark.
Nu är det så att grannen har planer på att bygga en skogsbilväg från där vägen slutar idag och tvärs över hans mark fram till markgränsen mellan oss. Vägen kommer alltså i så fall enbart ligga på hans mark. Han frågade då om jag var intresserad av att vara med på en sådan skogsbilväg?
Mina funderningar är nu hur ekonomiskt fördelaktigt det är att slippa skotartransport ( 1 km) vid en avverkning som det är nu? Tilläggas ska också kanske att båda skiftena idag består av ungskog.
Vad kostar det att annlägga en skogsbilväg? Läste på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24445.aspx att det ligger på 113 kr /m (år 2006 prislista). Kan det stämma och är det i så fall vägens bredd en meter framåt eller en kvadradmeter?
/ Nybliven skogsägare
Klart du ska va med en sån möjlighet bommar man inte. Inte alltid så att man får ett erbjudande att få en väg ända fram till sitt skifte. Om jag var du skulle jag nog fortsätta en bit till med vägen in på din mark. Tillgängligheten till marken blir då ännu bättre.
Fördelning av kostnader jag skulle inte vilja betala mer än 40 % kostnaden av vägen på grannens mark om jag var du.Men underhållet delas 50/50 ,Sen kanske det finns markägare längre in som vill köpa in sig i vägen.
Kostnad gängse nytta du säger ungskog = mycket jobb närhet till skogen lockar till mer arbetsinsats.
Skotar kostnad tja ungskog inte mycket att skota. Men i framtiden värt mycket i ökat netto på averkningar.
En anlägning av skogsbilväg tar en hel del mark i antagande 20 m brett sen beroende på trummor och dikes förlängningar lite till.
Sen kan bäckar göra en skogsbilväg förbannat dyr med skurna trummor = djävulskt dyrt underhåll.Så gör det ordentligt på en gång.
Dvs dimersonera för syndafloden.
Kostnad allt från 50 till 200 kr meter väg.Beroende på markförhållandena och närhet till natur schakt av bärlager och krav på körbana.
Zorran en som tror på virkespriserna.