ATV och UTV i skogen

Köpråd atv

42 inlägg 23777 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

totte  
#591033 Ja, det är just det vettlösa språkbruket som hänger kvar och ställer till rejäla missförstånd, inte minst vid köp av diverse fordon.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

amp.se  
#592582 Står själv i valet mellan Grizzly 700 eller King Quad 750 med 27" hjul.

Japanerna känns överlag väldigt kvalitativa rakt igenom.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#592588 En trivial detalj kan tyckas, men har någon av dem parkeringsbroms? Yamaha saknade åtminstone förut detta. När jag blev med Can-Am uppräckte jag hur praktiskt det är att inte behöva lägga i parkeringsläget på växelföraren varje gång, och det känns tryggt att i kritiska lägen spärra med både och.

Yamaha har såvitt jag vet Traktor-registrering vilket inte går med Suzuki. Personligen tycker jag det är en vettig registreringsform eftersom man får blinkers, släpvagnskontakt, backspeglar och kan färdas lagligt på väg. Folksam helförsäkrar för en dryg tusing per år.
Senast redigerad av Ent lör 26 okt 2019, 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

BM Buster  
#592590 Jag har i dagarna precis bytt ut min grizzly från -07 till en av -20 år modell. På den gamla hade jag ett variatorkitt med -10% nedväxling på, på den nya valde jag ett med 20% nedväxling på. När man för det mesta kör med driven vagn i skogen så är det bara bra med så låg utväxling som möjligt.
Än så länge har jag bara kört utan vagn. Men det känns skillnad. :d

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Hema  
#592595 Yamaha har inte p-broms, men kan fås i terräng, traktor A (max 40, ej bes) och traktor B ("max" 50, bes)

Suzuki har bara terräng, men jag tror att de fortfarande har p-broms.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Hema  
#592596
BM Buster skrev:Jag har i dagarna precis bytt ut min grizzly från -07 till en av -20 år modell. På den gamla hade jag ett variatorkitt med -10% nedväxling på, på den nya valde jag ett med 20% nedväxling på. När man för det mesta kör med driven vagn i skogen så är det bara bra med så låg utväxling som möjligt.
Än så länge har jag bara kört utan vagn. Men det känns skillnad. :d

Är det lejabs nedväxlingskit? Hört att man kan ha 2st monterade samtidigt. Så du gjorde? Själv har jag bara ett kit på min 550 - 11. Tycker det blev stor skillnad. 👍

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

BM Buster  
#592632 Beställde maskinen med 20% variatorkit monterat!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

T-Grön  
#708436 Lånar tråden lite.
Jag har haft en Yamaha i tio år och den var helt otrolig och jag använde den ca två timmar om dagen i snitt.
Men den blev tyvärr stulen.
Nu efter tre år utan hjuling så inser jag att det inte går att vara utan längre.
Sneglar åt sexhjuling denna gång och den ska vara tvåsitsig.
Har kört en Polaris 570 6x6 en del då kompisen haft en sådan, men den var lite för känslig för tufft jobb i dålig terräng.

Så nu undrar jag helt enkelt hur Can-am står sig kvalitetsmässigt? Jag har japanhjulingar som mall. De håller ju en helt sjuk kvalitet.

Blir ett ägande av en Canam lika bekymmersfritt som jag tidigare har haft med Yamaha?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

Rka  
#708448
T-Grön skrev:Lånar tråden lite.
Jag har haft en Yamaha i tio år och den var helt otrolig och jag använde den ca två timmar om dagen i snitt.
Men den blev tyvärr stulen.
Nu efter tre år utan hjuling så inser jag att det inte går att vara utan längre.
Sneglar åt sexhjuling denna gång och den ska vara tvåsitsig.
Har kört en Polaris 570 6x6 en del då kompisen haft en sådan, men den var lite för känslig för tufft jobb i dålig terräng.

Så nu undrar jag helt enkelt hur Can-am står sig kvalitetsmässigt? Jag har japanhjulingar som mall. De håller ju en helt sjuk kvalitet.

Blir ett ägande av en Canam lika bekymmersfritt som jag tidigare har haft med Yamaha?


Beror på hur du använder 4-hjulingen. En sexhjuling drar bra och går stadigt rakt fram. Däremot klumpig att hantera i skogen. Can-am är fina maskiner med mkt finesser. Det riktigt klipp i maskinerna, med V-twin i dom större. Däremot saknar dom diffspärr fram och du har en broms på styret både för fram och bak.
Vågar inte uttala mig så mkt om kvalitén då jag inte ägt någon själv. Skulle dock tro att yamaha är bättre.

Själv har jag bytt från Yam efter 20år till Honda 500.
Kvalitén är tom. snäppet bättre än Yam.
Maskinen går väldigt fint och nästan vibrationsfritt.
Du har ingen remdrift, utan direkt drivningen 5vxl med hög och låg, som du kan växla man el aut.
Dvs. du kan ligga på låga varv på hög växel under transport på grusväg el. lik
Det finns även lågväxel, som gör arbetet i skogen till en dröm ihop med bra servo.
Däremot är det inte alls samma effekt i motorn som t.ex. Grizzly 700.
Så hondan är mkt mer av arbetsmaskin än lek.. ;)

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#708488 Själv har jag en CanAm 450 fyrhjuling 2017, ca 100 timmar och inga egentliga fel utöver att tankmätaren visar 20 % för lite. Växlarna kan gå lite trögt om man inte har rätt teknik. En man i byn har en 450 sexhjuling från 00-talet som bara går och går, dragit hem hur många kubik som helst varje år.

Grannen har en 570 eller 650 sen dryga tiotalet år i plogning och vedskog som han aldrig repat. Han är dock väldigt skötsam med grejorna så han är inte representativ.



Däremot så går det nog sönder en del för fyrhjulingsbusarna som kör sönder skog och blötmyrar med skoveldäck och tusen kubik, men det är rätt åt dem.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

barbarossa  
#723563 Någon här nära umeå som har en yamaha grizzly 700 till salu? 🤔

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

barbarossa  
#726061 Blev med en kodiak 700 igår.17 med camso bälten väntar på snö nu 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).