Logistik, Transport

Anlägga skogsbilväg

17 inlägg 48206 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anlägga skogsbilväg

blixten  
#59060 Hej.

Har ett skogsskifte (ca 40 ha) som ligger ganska svårtillgängligt. Är delägare i en skogsbilväg som slutar ca 1 km från min markgräns. För att ta mig till marken måste jag således ta mig över grannens mark.

Nu är det så att grannen har planer på att bygga en skogsbilväg från där vägen slutar idag och tvärs över hans mark fram till markgränsen mellan oss. Vägen kommer alltså i så fall enbart ligga på hans mark. Han frågade då om jag var intresserad av att vara med på en sådan skogsbilväg?

Mina funderningar är nu hur ekonomiskt fördelaktigt det är att slippa skotartransport ( 1 km) vid en avverkning som det är nu? Tilläggas ska också kanske att båda skiftena idag består av ungskog.

Vad kostar det att annlägga en skogsbilväg? Läste på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24445.aspx att det ligger på 113 kr /m (år 2006 prislista). Kan det stämma och är det i så fall vägens bredd en meter framåt eller en kvadradmeter?

/ Nybliven skogsägare



   TS
Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsbilväg

Torparn79  
#59086 jo, det är sträckmeter.
tyckte att det lät dyrt jag.

men det beror sig väl på hur man bygger vägen oxå, är det med geotextil och tillfört grus så är det ju inte dyrt.
men en ren "vinterväg" blir ju billigare.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

Nolltax AB  
#59101 Priser vet jag inget om.
Kostnader däremot... Mellanskog avverkade hos grannen för ett antal år sedan.
För att hålla nere kostnaden körde timmerbilarna ut på åkrarna trots att vi påpekat att det inte var så lämpligt.
En fullastad bil skar igenom, lutade kraftigt. Den fick dom lasta av för att få loss...
Först därefter skotade dom stockarna den kilometern dom inte ville skota från början....

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59137
blixten skrev:Hej.

Har ett skogsskifte (ca 40 ha) som ligger ganska svårtillgängligt. Är delägare i en skogsbilväg som slutar ca 1 km från min markgräns. För att ta mig till marken måste jag således ta mig över grannens mark.

Nu är det så att grannen har planer på att bygga en skogsbilväg från där vägen slutar idag och tvärs över hans mark fram till markgränsen mellan oss. Vägen kommer alltså i så fall enbart ligga på hans mark. Han frågade då om jag var intresserad av att vara med på en sådan skogsbilväg?

Mina funderningar är nu hur ekonomiskt fördelaktigt det är att slippa skotartransport ( 1 km) vid en avverkning som det är nu? Tilläggas ska också kanske att båda skiftena idag består av ungskog.

Vad kostar det att annlägga en skogsbilväg? Läste på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24445.aspx att det ligger på 113 kr /m (år 2006 prislista). Kan det stämma och är det i så fall vägens bredd en meter framåt eller en kvadradmeter?

/ Nybliven skogsägare


Klart du ska va med en sån möjlighet bommar man inte. Inte alltid så att man får ett erbjudande att få en väg ända fram till sitt skifte. Om jag var du skulle jag nog fortsätta en bit till med vägen in på din mark. Tillgängligheten till marken blir då ännu bättre.

Fördelning av kostnader jag skulle inte vilja betala mer än 40 % kostnaden av vägen på grannens mark om jag var du.Men underhållet delas 50/50 ,Sen kanske det finns markägare längre in som vill köpa in sig i vägen.


Kostnad gängse nytta du säger ungskog = mycket jobb närhet till skogen lockar till mer arbetsinsats.
Skotar kostnad tja ungskog inte mycket att skota. Men i framtiden värt mycket i ökat netto på averkningar.

En anlägning av skogsbilväg tar en hel del mark i antagande 20 m brett sen beroende på trummor och dikes förlängningar lite till.
Sen kan bäckar göra en skogsbilväg förbannat dyr med skurna trummor = djävulskt dyrt underhåll.Så gör det ordentligt på en gång.
Dvs dimersonera för syndafloden.

Kostnad allt från 50 till 200 kr meter väg.Beroende på markförhållandena och närhet till natur schakt av bärlager och krav på körbana.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

blixten  
#59163 113 kr/m som det står på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24445.aspx
Antar att det innehåller allt, maskin, förare, fyllnad/grus, trummor? I och för sig är det uträknat för 2006. Diselpriset har väl stigit en del sen dess så man får väl skriva upp det lite kanske?

Markförhållandena tror jag är ganska gymsamma, dvs inte blött och surt. Det är ganska kuperat med berg i botten och någon meter jord över, iblad mer, ibland minder. Förekommer även rent berg.

Tillgång till grus och kross finns mindre än en mil ifrån.

zorran: Jo visst är det ett tänkbart och intressant projekt. Du skriver att du bara skulle tänka dig att betala 40% av kostnaden i och med att den ligger på hans mark. Varför då? Det är ju han som upplåter sin mark för vägen och där med förlorar han i produktion. Skulle inte kostnaden för vägbygget kunna delas upp så att man betalar utifrån arealen på respektive skifte. Hans skifte är på ca 60 ha och mitt på 40. Alltså han betalar 60% och jag 40% av vägen. Att underhållet delas 50/50 är jag med på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59177 Missa för allt i världen inte möjligheten att vara med i vägen.
Likaså fortsätt bygg den inne på din mark när maskinerna är där.
Lång skotarvägar är inget alternativ.
Det finns olika nivåer på vägar, grovbrytning = markanläggning. Uppgrusning året efter = underhåll av markanläggning.

Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsbilväg

Torparn79  
#59196
Famag skrev:
Det finns olika nivåer på vägar, grovbrytning = markanläggning. Uppgrusning året efter = underhåll av markanläggning.

skattetekniska skillnader, va?
dessutom så är det ju en fördel om man kan grovbryta och jämna till år 1, för att sedan komma tillbaka och justera år 2 när tjälen har gjort sitt...

Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsbilväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59226 Har för mig att markanläggning skrivs av på 10 år samt att underhåll kan direktavskrivas.

Är dock tveksam till Farmags påstående om att uppgrusning året efter skulle vara underhåll. Underhåll kännetecknas av att man återställer en nedkörd väg till den ursprungliga statusen på vägbanan.

I detta fall fanns inget grus, en uppgrusning medför tveklöst en statushöjning. Åtgärden borde därmed skrivas av på 10 år.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

BjornL  
#59238 Min fru redovisningsekonomen (japp, smidigt i deklarationstider) ringde skatteverket för att utröna om man kunde skriva av grusning samma år som den görs. Det gick fint enligt den människan hon talade med iaf.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59242
blixten skrev:113 kr/m som det står på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 24445.aspx
Antar att det innehåller allt, maskin, förare, fyllnad/grus, trummor? I och för sig är det uträknat för 2006. Diselpriset har väl stigit en del sen dess så man får väl skriva upp det lite kanske?

Markförhållandena tror jag är ganska gymsamma, dvs inte blött och surt. Det är ganska kuperat med berg i botten och någon meter jord över, iblad mer, ibland minder. Förekommer även rent berg.

Tillgång till grus och kross finns mindre än en mil ifrån.

zorran: Jo visst är det ett tänkbart och intressant projekt. Du skriver att du bara skulle tänka dig att betala 40% av kostnaden i och med att den ligger på hans mark. Varför då? Det är ju han som upplåter sin mark för vägen och där med förlorar han i produktion. Skulle inte kostnaden för vägbygget kunna delas upp så att man betalar utifrån arealen på respektive skifte. Hans skifte är på ca 60 ha och mitt på 40. Alltså han betalar 60% och jag 40% av vägen. Att underhållet delas 50/50 är jag med på.



Hej anledningen till mitt antagande till kostnads fördelning är fortfarande att det är hans väg.
Enligt det du skriver är all väg på hans mark.
Om jag vart du så skulle jag erbjuda en vändplan typ 200 till 400 meter in på din mark. en bra yta Som kan användas som vändplan.Och sen erbjuda 50 /50 av vägen. Man ger inte bort pengar.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

bevakare  
#59250 Jag håller med de andra här på forumet.
Du ska vara med på väg bygget även om du måste gå med på 50/50 av kostnaden.
Det höjer värdet på din skogsfastighet direkt.
Denna chans kommer inte ofta.
Bara å betala och se det som du hade en jävla tur. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

BjornL  
#59258 Det finns väl en aspekt till här - om grannen bygger vägen utan ditt deltagande så kan det väl bli bråk senare när du vill köra ut timmer etc - jag skulle vara noga med att skriva ett papper om hur det hela gått till om ni gått in på det tillsammans? I byn jag bor finns det folk som inte talar med varandra längre pga vägar som man inte kan komma överrens om...

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

blixten  
#59260 Ja vägar brukar ju va något som upprör och som det lätt blir osämja om. Antar att det är värt att betala lite till lantmäteriet så man får till en lantmäteriförrättning/servitut så det finns inskrivet i fastigheten om man skulle bli delägare i vägen?

Ingen som har några erfarenheter eller uppgifter om vad en skogsbilväg skulle kunna tänkas kosta kr/m?

Det skattetekniska lät intressant :grin: Går det verkligen anlägga markanläggning först för att sedan låta grusningen av vägen ske som underhåll? Låter lite tveksamt va? Borde väl vara som OAS-forests skrev "i detta detta fall fanns inget grus, en uppgrusning medför tveklöst en statushöjning".

BjornL: Jo han kan nog bli lite kinkig om man tackar nej till vägen och sen vill köra ut virke på den i framtiden :smile: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsbilväg

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59271 Skattemyndigheterna här i södra Gästrikland har inte haft invändningar på att vi grusat nästa kalender år med avdrag för underhåll.
Vad gäller osämjan om vägar, så är det lika i de flesta byar.
För att få sånt skit ur världen, så måste det till överenskommelser. Vare sig man vill eller ej.
Å det är bättre för blodtrycket att vilja än att sätta sig på tvären, fast i bland känns det som att det är jag som betalar.

Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsbilväg

halvproffs  
#59321 Här i min by har vi gjort så att jaktarrendeintäkterna går till bykassan som sen betalar ut pengar till underhållet av vägarna. Lite av skattemässig gråzon kanske men har fungerat perfekt i många år.Vi har så fina skogsbilvägar att Lindbergs åkeri anser att dom skulle platsa som referensvägar. När man nyanlägger en väg kan man räkna ut båtnadsvärden dvs nyttan man har av en väg och betalar därefter,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).