Avverkning (slutavverkning)

Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

67 inlägg 13784 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592460 Det har hävdats i tidigare trådar jag startat att skogsfloran så småningom återhämtar sig efter kalavverkning. Nonsens, anser jag. Och det vet skogsfolket. Skogsavsnittet på bifogad bild kalavverkades 1960, eller något år tidigare. Ser ni någon fältflora? Här fanns blåsippa, vårärt, skogsvicker, ryl, olika pyrolaarter, tvåblad, trolldruva, tibast, bara för att nämna några av de tidigare arterna. Efter 60 år har ingen av dessa växter återkommit. Nu är det här skogspartiet snart åter avverkningsmoget och skall kalavverkas. Det här kommer att upprepas i ca 70 års cyklar. Vem som helst kan nu räkna ut att skogsfloran inte har en chans att någonsin komma tillbaka.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592463 Så är det säkert i alla fall just där. Skogen ser tät och ogallrad ut. Sådan skog vill ofta stadsfolk kalla naturlig urskog.

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592464 vilket skogsfolk tänker du på då?

som det ser ut på bilden så skulle den där granskogen ner och sedan planteras igen så kommer många av dessa växter tillbaka, vill man inte hugga rent, gallra ur och låt lövet komma, när den skogen vuxit upp till andra gallring så finns det betydligt mycket större antal av växter i botten.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592468 Håller med dig. Men detta kommer inte att ske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592469 på grund av?

att gallra bort granen och släppa fram lövskogen är inget större problem, möjligen att skogsägaren inte har den åsikten eller viljan att skapa sådan skog då den oftast är mindre lönsam för fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592470 Sillero! Vad var virkesförrådet när området avverkades 1960 och hur mycket skog står det där idag? Trädslagsfördelningen innan 1960?

Har du bilder från tiden strax innan avverkningen 1960?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592472 Svar Nej! Jag vet bara att fältfloran var mycket rik (hyperitberggrund).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592475
Skogsola skrev:Så är det säkert i alla fall just där. Skogen ser tät och ogallrad ut. Sådan skog vill ofta stadsfolk kalla naturlig urskog.


Jo, så är det nog. De kallar den "John Bauer skog". Men, den är nästan "steril".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Sillero  
#592477
vinterrojarn skrev:vilket skogsfolk tänker du på då?

som det ser ut på bilden så skulle den där granskogen ner och sedan planteras igen så kommer många av dessa växter tillbaka, vill man inte hugga rent, gallra ur och låt lövet komma, när den skogen vuxit upp till andra gallring så finns det betydligt mycket större antal av växter i botten.


Skogsfolk är de som äger skog, brukar skog, hanterar skog, kan skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592479 ok då är jag med... :-bd
trodde nästan du menade något skrömt....(sagoväsen).. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

isteskog  
#592485
Sillero skrev:
Skogsola skrev:Så är det säkert i alla fall just där. Skogen ser tät och ogallrad ut. Sådan skog vill ofta stadsfolk kalla naturlig urskog.


Jo, så är det nog. De kallar den "John Bauer skog". Men, den är nästan "steril".

Nästan steril? Vad menas med det?

Avatar Fallback

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Avslutat-02  
#592488 gissar på att Sillero menar att väldigt få arter växer och att den nästan verkar död i markskiktet.

gissar på att hundratals arter ligger latent och bara väntar på solljus och näring för att växa....

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

rokon  
#592490 Den tibast jag har på mitt skifte växer på en liten långsmal Ö där bäcken delar sig på ömse sidor, ett sådant område hamnar ju under generell hänsyn inom skogsbruket så det enda som kan skada den för mig är väl om Bävern gör ytterligare en damm och dränker den för gott. Där jag gjort mina 2 hyggen så har det inte funnits någon tibast, och ej i övrigt heller, förutom en ranka vid det gamla gårdstunet.
Nu har jag 42 avdelningar på mitt skifte som består av två områden och strävar efter att få en sådan åldersfördelning att man alltid har mycket skog på skiftet, men som då ej är avverkningsbart i sin helhet på grund av olika ålder på bestånden. Och det mesta är gammal statlig mark, Domänverket sedan Sveaskog så har det mesta varit kalhugget men vid lite olika tidpunkt.
Sillero jag skrev ett svar till dig förut i en annan tråd som av dig tolkades som att vi skogsägare inte bryr oss för det som ligger dig varmt om hjärtat, men så är det inte, vi vill bara sköta oss själva och reagerar mot dem som vill ge sin tolkning av hur skogsbruk skall skötas till lag. Hade inget behov att framstå som att jag brydde mig det jag gör behöver inga stjärnor i kanten då jag känner mig trygg i min uppfattning.
Själv är min tanke ett kalhygge ungefär vart 10 år nu, och med den generella hänsyn som skall tas att hålla på och plottra lite här och där i 42 avdelningar ser jag ej som realistiskt. Du kommer nog från områden med mindre skiften, där ett helt skifte kan stryka på foten vid ett kalhygge.
Senast redigerad av rokon fre 25 okt 2019, 18:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592496
Sillero skrev:Vem som helst kan nu räkna ut att skogsfloran inte har en chans att någonsin komma tillbaka.


Ha, du skulle få se den avdelningen jag kalaverkade för några år sen. Hägnade in och satte lite lärk. Där har du flora utav bara den.
Allt påhittat av skogsfolket i familjen.
Leta skogsbilder med en mer positiv ansats så ska du finna oväntade områden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsflorans återetablering efter kalavverkning

rokon  
#592502
Sillero skrev:Det har hävdats i tidigare trådar jag startat att skogsfloran så småningom återhämtar sig efter kalavverkning. Nonsens, anser jag. Och det vet skogsfolket. Skogsavsnittet på bifogad bild kalavverkades 1960, eller något år tidigare. Ser ni någon fältflora? Här fanns blåsippa, vårärt, skogsvicker, ryl, olika pyrolaarter, tvåblad, trolldruva, tibast, bara för att nämna några av de tidigare arterna. Efter 60 år har ingen av dessa växter återkommit. Nu är det här skogspartiet snart åter avverkningsmoget och skall kalavverkas. Det här kommer att upprepas i ca 70 års cyklar. Vem som helst kan nu räkna ut att skogsfloran inte har en chans att någonsin komma tillbaka.

Du kan ju kolla i denna tråd av mig, min lilla beräkning "Invandring" av sällsynt orkidé, Nornan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).