Skogsröjning

Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

109 inlägg 56035 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Hema  
#592417
Uvskogen skrev:
vinterrojarn skrev:
vad är det för fel på hva röjaren...?


Har börjat kärva i gasreglaget så den går inte ner på tomgång ordentligt. Tog isär men då for allt isär på ett så j-la drygt sätt att jag inte orkar greja med den längre.

Hade liknande problem med min röjsåg. Visade sig vid lite inspektion att allt inte satt fast ordentligt i riggröret. Så gasvajern hade blivit spänd och därför gick den inte ned på tomgång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592429 jaha... börja med elkablarna och sedan att montera vajern uppe till gasflärpen inne i handtaget.
sätt ett finger på plast biten till gasspärren, sedan monterar du vajern nere vid fästet och klämmer ihop handtaget och skruvar i en skruv.

lämna luckan på baksidan öppen....

montera alla delar utom luckan.

efter detta så sprayar du in lite wd40 eller 556 i handtaget..
kolla så att alla delar sitter riktigt.
nu lossar du spännaren ner vid upphängningen så att vajern blir lös, spraya sedan lite och motionera vajern så ska detta lösa sig.

ett tips till alla,,,, låt bli handtagen för problemet är oftast smörja eller vajern utanför....

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592451 Tack för kommentarerna. Ska samla kraft och ge mig på den i morgon igen. Om jag inte vinner på lotto i kväll för då slänger jag iväg den och köper en ny.
Men efter en väldigt intressant vecka så byter jag nu tråd till "Vad har ni i glaset". :shock:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592453 Släng inte maskinen isåfall.... om du inte orkar fixa handtaget, skicka den med schenker till t,ex mig så ska jag hjälpa dig..... jag hjälper gärna till. :-bd

ta hjälp av frun din, för kvinnohänder hjälper....
det är trångt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592513 Vinkelväxeln rasade på min 490 igår. De har inte smörjpåfyllning längre gubevars. Om det beror på det. Russel körde den senast men det beror nog inte på honom heller. Dessförinnan en praktikant från en dansk skogsskola och dessförinnan en flykting från Eritrea. Det blev som en Bellmanhistoria. Det var dansken, amerikanen och afrikanen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592514 att den rasade beror mest på de att den inte har öppna lager längre utan det är dubbeltätade lager som hindrar fett från att komma in i banorna... de har bara fettet från fabrik att tillgå, det fungerar länge men till slut så.....

det är ganska enkla saker att renovera om man inte bara köper nytt.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592516 Du menar att växeln ska gå att renovera? Går den att ta isär? Det skulle nog ha gjorts när den började skramla och inte när den slutat driva. Men går den att ta isär skulle man ju kunna gjort det och fyllt fett.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592518 klart som korvspad att de går att ta isär, jag använder antingen upphettad olja eller gas,, på moderna växlar helst olja. sedan så brukar det sitta låsringar runt axeln som går upp emot riggen.

den delen måste ur först, sedan knackar man ur den nedre delen....eller helst använder en avdragare..

man kan även borra ett hål i växeln och montera en lösgäng....och sedan en skruv så har man en fett påfyllning.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592520 https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... s-gar.html

som det såg ut här så skulle jag nog lika gärna köpa denna istället...och renovera när jag hade tid...

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592521 Nej det var ju humant. Orginal lär inte vara så dyrt heller men då har man fortfarande ingen smörjning.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592522 En 480 växel har jag över men axlarna är inte lika.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Avslutat-02  
#592523 Orginal har jag för mig kostar runt 1700-1800 kr...men som sagt utan fett påfyllning....

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Andreas83  
#592551 Hur är det med nya 460 har den också dubbeltätade lager?
Senast redigerad av Andreas83 lör 26 okt 2019, 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592640 Den har ingen fettpåfyllning i vart fall.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?

Andreas83  
#592642 Dom sa från sthil att man kan ta lös växeln och fylla på fett via axelhålet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).