Massaved

Flis istället för massa?

27 inlägg 24219 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flis istället för massa?

Seb macahan  
#592107 Hej hej.

Satt o räknade lite på priser på massaved kontra bioenergi. Hur många lämnar sin potentiella massaved som bioenergi istället. När jag gick igenom lite dagsaktuella priser Södra i min region 450kr fub (prima) +eventuella certifieringstillägg 10+10kr. kontra bioenergi ca 90kr kbm. Nu ger jag mig ut på ganska djupt vatten och ni får gärna rätta mig i mina påståenden och siffror.
1m3fub massa ger ca 2,45-2,7m3 flis (här är jag gaska osäker på om jag tolkat tabeller korrekt)
Om jag lämna de toppar kanske något färre kvar i skogen att köra på i vägarna bör jag i exemplet byta 1m3fub massa mot ca 2,7m3 flis. Anta att jag lägger mig i den övre skala då jag kan nyttja lite mer av toppen än vid normalt utbyte vid massa huggning. Då har jag kommit fram till att: Massa ger ca 450kr m3fub och Bio energi ger 243kr m3 (vet att man helst) pratar MWh men vi kör med kubik om ingen kan påvisa direkta fel i mitt exempel.
Vid "normal" gallring bör man hugga 30-40m3fub/dag (maskin)
I de gallringar jag ska nämna i exemplet närmre 30m3fub (klena snälla 1:a gallringar 20-25år).
Vi har en prisskillnad på ca 207kr m3fub till massans fördel.
Vi räknar 30fub /8h, D.v.s 3,75m3fub/h. I pengar räknat blir detta ca 776kr/h
Om vi skippar aptering sortering bör vi inte kunna närma oss en produktionshöjning med 776kr/h av att klippa energiflis i stället?
Jag som självverksam i mindre bestånd där man ofta står o faller på de sista metrarna för o komma upp i volymer på de olika sorteringarna bör ju definitivt välja denna leveransmetod.
Nu har jag inte alls räknat med den faktor att vi kan råka ut för kvalitetsavdrag och hamna i sekunda listan på vissa delar av leveransen eller i värsta fall hela. Bio energi saknar denna variabel med pris......
Som en del vet hugger jag själv med egna grejer.
I teorin borde jag vinna en del på att klippa alternativt kapa med eget aggregat, dela stammen på två och skota ut som grot istället. Min produktionstakt i gallringsexemplet ovan ligger nog någonstans 10-12m3fub/dag. Dvs på 8h ska jag öka huggningstakten med 310kr (12/8=1,5 1,5*207kr= 310kr). För att gå "break even" med massan. Nu har jag ingen erfarenhet av att varken hugga på detta sätt o ännu mindre skota grot inne i bestånd. Men det känns som det nästan kan vara ide o prova.
Tankar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Vardon  
#592109 Jag kör helst allt till flis enda risken är om man inte blir av med det då kan jag hugga massa. Mellansverige så det skiljer ca 100kr / fub men resonerar att det jag förlorar i pris vinner jag på minskade transportavdrag, apteringsavdrag, snö i vältan avdrag samt jag kan blanda det mesta och får färre sortiment att köra ut

Rätt eller fel ja det är det

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592112 Får ni 450 kr för massaveden i Södra? :surp: Då skulle jag absolut hugga massaved. Här skiljer det inte många kronor mellan bränsleved och massaved.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

jannee  
#592113 330 kr/fub är nog närmare sanningen för massaved till Södra

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592114 Då är vi någorlunda med på banan. :wink: Jag har fått 250 kr för bränsleved och 307 för barrmassa före sista sänkningen. Antar att TS menar okvistade träddelar.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592115 Har skotat en del sånt efter en markägare som har klipp på grävmaskin. Blir fint efter sjökanter och liknande. Inne i gallringsbestånd är jag skeptisk. Känns som att det utarmar marken och det finns ingenting alls i vägarna att köra på.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592116
1571803877_img_1579.jpg


Yviga lass blir det. Tar plats i vägarna. Dessutom så kapar han aldrig. Långt överhäng bakåt.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Chainsaw Charlie  
#592118 Håller med Ola i alla punkter här. Lassen blir mer skrymmande och det du eventuellt vinner i tid på huggning förlorar du på skotningen. Men det som är värre är att utan ris i stickvägarna så kommer det att bli mer skador på rötter och rothalsar som kanske inte ens syns men som ger mer röta i vägträden.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

erik  
#592123 Jag tror att jag förstår hur du räknar, och i så fall tror jag att du fått med ett tankefel (lägger in många tror eftersom det lika gärna kan vara jag som missförstått hur du menar :) ).

Om jag förstått dig rätt så menar du att om man kan hugga på ett sätt (vanlig gallring) som ger 13 500 kr för en dag (450 kr/fub * 30 fub) och på ett annat som ger mer pengar, säg 14 580 kr (243 kr/fub * 60 fub), så bör man välja det senare.

Detta bygger dock på att alla vanliga gallringar skulle gå +/- 0, vilket inte är fallet. Alla avdelningar som ska gallras har alltså ett latent värde i träden som står där. Det kan vara både positivt och negativt, men behöver tas med i beräkningen.

Avslutar med ett exempel: Om det kostar 10 000 kr/dag att ha maskinerna på plats och 600 fub ska gallras kommer maskinerna behövas i 20 dagar och nettot per dag kommer vara 3 500 kr. Netto 70 000. Vid flisuttag kommer maskinerna bara behövas i 10 dagar och nettot för samma gallring bli 45 800 kr.

Det går naturligtvis att komma fram till vad man vill genom att ändra siffrorna lite, men min poäng är att gallringsbara träd är en ändlig resurs som man påverkar i olika utsträckning genom gallringen. Och förändringen av den resursens värde (positiv eller negativ) måste med i beräkningen för att man ska hamna rätt.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592125 Är det bara nettot per nedlagd timme som räknas så går det fortast att signera ett AU-kontrakt. 8)

Ett sätt att göra det på är att manuellhugga och slarvkvista bitarna såpass så att de går att brossla, tar mindre plats i lasset och lämnar lite ris i skogen. Går dubbelt så fort som att göra välkvistad massaved. Men vad jag förstått så är Zeb välutrustad med avverkningsmaskin så då är det väl inget att fundera på.

Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Seb macahan  
#592133 Givetvis ska det vara 350:-/m3fub, fel av mig. Nu är jag inte ute efter maximalt netto i gallringen men se detta mer som ett tankeexperiment. Som jag nämner gäller detta i små klena gallringar med låga uttag (sådana som jag ofta gör) det är svårt o komma upp i någon volym i både klentimmer och kubb. Och allt blir massa. Skotninigen är absolut en faktor där jag som sagt talar utan erfarenhet. Sedan kanske det blir svårt o få topparna i vägen utan att verkligen "lägga" dit dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592155 Testade lite med långkran och gripsåg ett tag för länge sen men då havererade biobränslemarknaden totalt. Funderade lite på klipp på skotare i senare tid men det blev aldrig av. Bolaget har ett sortiment de kallar "delkvistat" där de kör stammarna genom aggregatet så kvistarna knäcks men med kvistknivarna öppna. Men handlar det om små mängder är det bättre att göra massa där det finns rutiner för att mäta enstaka buntar. Biobränsleköparna vill ha stora högar.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Sture Andersson  
#592240 Fundera på ditt pris på flisen ,90kr m3.
Jag hade ute en flisare nu som flisa åt mig 220 m3 .Priset för flisen var 120kr m3.Men flisningen kosta 10000kr så det blev ju inte jättemycket kvar.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Hema  
#592243 Skulle man kunna köra en hybrid? Första biten kubb och resten flis? Det är precis sådana här trådfrågor som är lite extra spännande. 👍

Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Seb macahan  
#592246
Sture Andersson skrev:Fundera på ditt pris på flisen ,90kr m3.
Jag hade ute en flisare nu som flisa åt mig 220 m3 .Priset för flisen var 120kr m3.Men flisningen kosta 10000kr så det blev ju inte jättemycket kvar.


Om jag förstår dig rätt så var ditt nettopris 74,54kr m3 (220x120=26400 -10000=16400/220=74,54)
Nu vet jag inte vart du håller till men de högar jag sålt har legat som lägst 90kr upp till som bäst 110kr m3 netto.
Men det skiljer nog stort mellan olika aktörer när, var hur. Men 90kr netto fick min far senast igår.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).