Skogsvagn (Huggarvagnar)

Inkoppling av slangar?

15 inlägg 7002 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592105 Jag ska koppla de två hydraulslangarna från ventilpaketet på huggarvagnet till jordbrukstraktorn för första gången och jag undrar vilken av slangarna som är tryck respektive retur. Kan inte se någon märkning stansat i ventilpaketet.

Traktorn är en Volvo bm 500 med ett enkelverkande uttag och ett dubbelverkande. Någon enbart tankretur finns inte, så jag tänkte sätta tryckslangen i det enkelverkande och returslangen i ett av de två/dubbelverkande. Tänker jag rätt?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av slangar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592106 Använd dbv bara, tryck och retur kan du prova växla tills den gör som du tänkt.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592108 Wow, det var ett snabbt svar, tack för det.
Varför jag tänkte använda det enkelverkande som tryck är därför att den spaken är mycket enklare att använda än den dubbelverkande som nästan inte går att få i rätt läge. Den är så diffus,och går mycket tungt.
Funkar det att göra så?

Jag ska prova med slangarna och se om den gör som jag vill :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

ulfgustav  
#592122 Använd gärna det enkelverkande uttaget, men du bör absolut ha sk fri retur från ventilen till tank, det är en generell rekommendation

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av slangar?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592124
Blizzard skrev:Wow, det var ett snabbt svar, tack för det.
Varför jag tänkte använda det enkelverkande som tryck är därför att den spaken är mycket enklare att använda än den dubbelverkande som nästan inte går att få i rätt läge. Den är så diffus,och går mycket tungt.
Funkar det att göra så?

Jag ska prova med slangarna och se om den gör som jag vill :-bd

Är inte det dubbelverkande uttaget stängt när du inte använder det eller har du något typ av flyt läge.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592126
ulfgustav skrev:Använd gärna det enkelverkande uttaget, men du bör absolut ha sk fri retur från ventilen till tank, det är en generell rekommendation


Okej, det låter som att det skulle vara en bra ide. Då behöver jag fixa en koppling i påfyllningslocket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592129
Mikael skrev:
Blizzard skrev:Wow, det var ett snabbt svar, tack för det.
Varför jag tänkte använda det enkelverkande som tryck är därför att den spaken är mycket enklare att använda än den dubbelverkande som nästan inte går att få i rätt läge. Den är så diffus,och går mycket tungt.
Funkar det att göra så?

Jag ska prova med slangarna och se om den gör som jag vill :-bd

Är inte det dubbelverkande uttaget stängt när du inte använder det eller har du något typ av flyt läge.


Ja du, jag har ingen aning??

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Avslutat-02  
#592130 Du har ingen manual på bm 500 att läsa innan du kopplar slangarna...?

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Avslutat-02  
#592132 Lite jobbig manual för den är skannad.... Men allt är där, skriv ut och laminera så har du i många år...

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av slangar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592238
1571864681_bm500yttrehyd.jpg

Lite rörigt beskrivet i manualen imho, men enklaste inkopplingen i ditt fall är att använda dbv.
Vill du köra på ekv så går det ju mkt bra, då med en ordnad retur, man kan testköra
genom att ta av snabbkopplingen från returslangen och lägga slangen i påfyllnadshålet.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592374 Tack så mycket för instruktionen! Jag har fixat till spaken för det dubbelverkande uttaget och det funkar nu som det ska. Hade sån tur att jag kopplade ”rätt” slang direkt :wink: Provade att lasta lite ved och hade tänkt ta en bild men glömde telefonen hemma. Jag gör det nästa gång..Stort tack till alla för hjälpen 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av slangar?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592375 Är det inte vagnstyrning på huggarvagnen? Då är det ju bekvämast och använda det dubbelverkande till den funktionen och köra kranen med det enkelverkande och fri retur..

OM så är fallet kan det vara värt att bygga om för att kunna köra rättvänd och samtidigt kunna svänga vagnstyrningen..

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#592377 Nej ingen vagnstyrning,det är så gammalt och litet så det har inga finesser alls.Men det låter som en bra idé att göra på det sättet.Tack för tipset :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#710452 Så här ser kranen ut, nu kom jag ihåg att fota.
Tack för hjälpen med inkopplingen 😀
Senast redigerad av Blizzard fre 23 apr 2021, 09:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av slangar?

Blizzard  
#710461 Så här ser kranen ut, tack för hjälpen med inkopplingen allihopa. Både vagnen och kranen är inte så stora, men funkar jättebra för vårat behov 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).