ATV och UTV i skogen

val av timmervagn...igen :)

22 inlägg 10628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592084 Leja med elvinsch känns smidig, man kan flytta boggien vilket skall vara bra för kultrycket. lastlisa e smart. känns lite klenare överlag men skall ändå klara 1500kg.

Nyvab Timmer vagn med elvinsch känns robustare, man verkar inte kunna flytta boggien hur negativt är det? i uppförsbacke? tippa bakåt vid tung last.

dock har man som enda vagn en funktion som gör att stockarna kan rulla av?någon testat det?


maxpris 20-25ex moms
Svårt å välja.
andra förslag i samma segment/prisklass


Senast redigerad av amp.se tis 22 okt 2019, 20:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Hema  
#592093 Kranman och Avestavagnen.
Lejab har en proffs och en ekonomi-vagn. Viss skillnad mellan de två.

Kolla gärna blocket och fb market.

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592096 En timmervagn är tänkt, griplastare blir lite överkurs i nuläget.

Någon som har denna? På specen ser den väldigt bra ut iaf.
Nu vet man inte vilken vinsch det är.
Men allt går att ställa t o m boggien.
Inga stödben dock.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Hema  
#592098
amp.se skrev:En timmervagn är tänkt, griplastare blir lite överkurs i nuläget.

Någon som har denna? På specen ser den väldigt bra ut iaf.
Nu vet man inte vilken vinsch det är.
Men allt går att ställa t o m boggien.
Inga stödben dock.

Vilken vagn refererar du till?

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  

   TS
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Ent  
#592110

Det är vad jag kan se en likadan som denna http://www.anordic.se/atv-trailer-gottasavagnen.html
Vi avhandlade Gottåsa och exempel på förbättringar i en annan tråd för bara några dagar sedan. Min håller väldigt bra efter 7 år, tom winschen hänger med vilket jag inte förväntade mig. Om kvalitén inte försämrats radikalt under åren är det nog det mest prisvärda budgetalternativet.

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Hema  
#592111
De flesta vagnar med sådana däck (däckmönster) är klassiska kinavagnar. Svårt att uttala sig om kvalitén.

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592119 Tack för input. Ingen som har Nyvab´s timmervagn? om man inte kan flytta boggien måste väl det kunna förstöra atv till slut? samt den där avlastningsfunktionen att rulla av stockarna, funkar det bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Hema  
#592131
amp.se skrev:Tack för input. Ingen som har Nyvab´s timmervagn? om man inte kan flytta boggien måste väl det kunna förstöra atv till slut? samt den där avlastningsfunktionen att rulla av stockarna, funkar det bra?

Har du en tungt lastad vagn så rekommenderas man köra lite lugnare. Sedan kan man kompensera vikten genom att antingen lägga den tyngre änden framåt eller bakåt. Jag tror inte att så många här flyttar boggin så ofta, så det är nog lugnt.

Denna vagn du pratar om? @Robertberg inte en sådan du har/hade erfarenheter av?
http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/-Vagnar_till_ATV/Timmervagn_komplett_22x12_hjul?id=TIMMERVKOMPL1

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592144 ENT: det låter ju helt ok ändå, 7år :grin:

- använder du den ofta? :smile:
- klarar den verkligen 1500kg tro? :smile: låter onekligen bra isf.
- Har den rostat något?

Den som jag länkade till verkade även ha flyttbar boggie, vilket låter bra skall kolla med Anordic.
Denna kanske kommer användas 10ggr på ett år så griplastare eller dyrare timmervagn känns överkurs just nu.
Var väl lossningen som var intressant på Nyvab:en

   TS
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Ent  
#592151
amp.se skrev:ENT: det låter ju helt ok ändå, 7år :grin:

- använder du den ofta? :smile:
- klarar den verkligen 1500kg tro? :smile: låter onekligen bra isf.
- Har den rostat något?

Den som jag länkade till verkade även ha flyttbar boggie, vilket låter bra skall kolla med Anordic.
Denna kanske kommer användas 10ggr på ett år så griplastare eller dyrare timmervagn känns överkurs just nu.
Var väl lossningen som var intressant på Nyvab:en


Boggin är flyttbar och det har jag labbat med. Kör numera en - 17 Outlander pro 450 med originalfjädrar så jag försöker att få lagom jämvikt. Har tröskat hem 4—5 årsvedar (=20-25 kubik travade klabbar per år) plus att jag fraktat grus, matjord, kört undan båset efter vårkrattningen, dragit nån älg mm mm. Kom på att jag kunde använda kran/vinsch även vid vedkapningen. Det underlättar att dra fram och lyfta upp suroxarna på kapbordet. Jag vet inte kilona men jag har lastat 4 meters surbjörkar, drygt jäms med främre stolparnas övre ände. Kolla i andra tråden, ett av inläggen tipsar om förstärkningar och förbättringar. Min är dock original fortfarande förutom batterihyllan som inte var standard förut.

Liiite, lite ytrost syns om man tittar noga på några ställen men då den har stått ute hela tiden är jag väldigt imponerad.
Ett av däcken började få torrsprickor för nåt år sedan så det bytte jag. Lite lustigt att de andra ser helt ok ut?

I och med att grind-kranstolpe är flyttbar så bör man dra fast låsbultarna rejält, eller borra och sätta genomgående. Torskade på att det hasade bakåt när jag släpade in stockarna, vilket jag inte märkte förrän lasset var fullt. Det ville lätta bakänden på hjulingen, gick sisådär att köra fram :((
Som sagt, om kvalitén är densamma är det rekommendation. Om det skulle börja spricka går det ju trots allt fort att svetsa ihop.

Angående lossningen, den plana 'bädden' är förstås bra, men skillnaden är nog bara märkbar på de sista bitarna i botten. På min ligger ju dessa lite under däckens överkant, men om det är tungt lyfter man ändå med kranen. Men, det är bara min gissning, jag har bara prövat min egen vagn!

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592154 ENT: stort tack för input. Jag har väl tankarna på en grip i framtiden, men 12' + moms e billigt å klarar den sig flera år så vet man sen om man vil lgå upp till griplastvagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Ent  
#592161 Lycka till med vad det än blir :-bd Se bara till att du även satsar på en rejäl timmersax. Jag köpte den som finns långt bak i Yamahas katalog, men den ser ut exakt som denna:
https://www.toddtimber.se/produkt/timme ... gLVsPD_BwE

Den har bra gripvidd och liksom hullingar långt upp på sidorna om shänklarna (stavas det så?) som hjälper till att klösa fast när man vinschar fram. Acceptabelt pris dessutom. Då kan du även lägga till ett budgetblock liknande detta https://www.hemfint.se/brytblock-med-kr ... gJ22fD_BwE

Ovärderligt när man behöver vinscha i vinkel, tex om man råkat fälla fast eller vid alltför ogynnsam lutning på trädet. Då kan man på ett säkert sätt dra omkull trädet från sidan.

Biltema har vinschband för en billig penning ifall det är längre sträckor, bara skarva med schackel.

En Ledstrålkastare på kranen är alltid bra, det blir ofta senare och mörkare än man räknade med...

Kör vinschen på eget bil- eller frtidsbatteri. Då slipper du ha hjulingen igång bara för att göra ström, och har du med startkablar så får du alltid startat hjulingen.

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

Robertberg  
#592163
Hema skrev:Denna vagn du pratar om? Robertberg inte en sådan du har/hade erfarenheter av?
http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/-Vagnar_till_ATV/Timmervagn_komplett_22x12_hjul?id=TIMMERVKOMPL1


Vi har den mindre, billigare vedboggien. Har inte kört någon ved på den, har bara använt flaket. Kvalitén känns ok, är inte missnöjd till det priset.
Men! Boggiependlingen är dålig iom det plana flaket. Håller på och göra bitar av järnprofil att lägga vid stakarna, så att däcken kan pendla mer om man kör ved på den.

Kranman och Avesta vagnar går att köpa utan hydraulisk kran, har trådskaparen kollat in dom?

Avatar Fallback

Re: val av timmervagn...igen :)

amp.se  
#592165 @robertberg, jo jag har kollat dem. 😀 Va lite kul bara med de där plana flaket som gör att man kan rulla av stockarna, låter lättare. Kommer köra en del skog så bra med ordentlig pendling, hmm. tål å tänka på. Lutar nästan åt den billigare vagnen(som ENT har) trodde aldrig jag skulle landa i det faktiskt. Skall fundera lite till. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).