Skogsnyheter

Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

7 inlägg 1876 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Fredrik Reuter  
#591968 Är man storkonsument av el i Sverige så är elen billig, det visar en sammanställning som SVT gjort och där våra skogsbolag ligger i topp. Regeringen ger årligen 15 miljarder i skatterabatter på el och av denna summa tar massabruken upp till 4 miljarder.

SVT:s granskning visar att stora industrier vilket bland annat omfattar massabruken i snitt betalar 0,5 öre per kilowatttimme.

Här "topplistan" av skogsbolagen som SVT tagit fram samt det spann som stödet till elrabatt var 2017.

SkogskoncernMin (Mkr)Max (Mkr)
Stora Enso6911200
SCA499912
BillerudKorsnäs595624
Holmen298307
Södra288Okänt
Metsä115336
Smurfit Kappa101298
Iggesund96288
Nordic Paper77136




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591984 Undrar hur stor del av denna elrabatt som tillkommer skogsägarna i form av högre priser på massaveden?

Ty om rabatten försvann, skulle massabruken helt säkert ta ut det i form av sänkt pris på massaveden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591989 Fredrik! Kan du ta fram vad denna el-rabatt motsvarar i kronor per kubikmeter massaved för respektive bruk?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592058 Elrabatten har inget med vedpriset att göra. Vedpriset är alltid så lågt det går att komma utan att inflödet avstannar.

Avatar Fallback

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Palakangas  
#592062
Skogsola skrev:Elrabatten har inget med vedpriset att göra. Vedpriset är alltid så lågt det går att komma utan att inflödet avstannar.

Ja vem betalar mer än nödvändigt?

Avatar Fallback

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

Bosse1  
#592064
Lite gammalt men ändå..
(2.57 MiB) Nerladdad 782 gånger


Lite trevlig läsning om el och ved :roll:

Användarvisningsbild

Re: Massabrukens elrabatt: 4 miljarder kronor

rokon  
#592231
Fredrik Reuter skrev:Är man storkonsument av el i Sverige så är elen billig, det visar en sammanställning som SVT gjort och där våra skogsbolag ligger i topp. Regeringen ger årligen 15 miljarder i skatterabatter på el och av denna summa tar massabruken upp till 4 miljarder.

SVT:s granskning visar att stora industrier vilket bland annat omfattar massabruken i snitt betalar 0,5 öre per kilowatttimme.

Här "topplistan" av skogsbolagen som SVT tagit fram samt det spann som stödet till elrabatt var 2017.

SkogskoncernMin (Mkr)Max (Mkr)
Stora Enso6911200
SCA499912
BillerudKorsnäs595624
Holmen298307
Södra288Okänt
Metsä115336
Smurfit Kappa101298
Iggesund96288
Nordic Paper77136


Jag tror inte man behöver vara särskilt stor för skatterabatt på el för industri, jag hade det i många år för mitt båtbyggeri för som skäl att det behövdes för härdningsprocessen vid limning. Jag ansökte en gång och hade det sedan i många år tills jag till sist ansökte om normal skatteklass då jag ej längre vare verksam som båtbyggare.
Finns inga skäl till att särbehandlas för att man är småföretagare, vet ej hur det fungerar nu, men då hade jag 0 % i energiskatt det var ju 0,5 öre billigare än vad stora processindustrier har idag då.
Jag kallar det inte en subvention, de betalar ju 0,5 öre i energiskatt, det blir ju en intäkt för staten.
Dessutom fel att kalla det en elrabatt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).