Motorsåg och handhållet

stihl 020 avp

33 inlägg 13101 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#589467
johan eriksson skrev:Ja, supern har större cylinderdiameter.
Vanliga har 38mm och super har 40mm, 32cc och 35cc.
Supern brukar gå jäkligt bra, tänk am man tagit den motorn och satt i en såg med modern avvibrering, aktiv tändning och ett riktigt kastskydd. Då jäklar kan vi snacka om såg, vilken raket det hade blivit. :d

Okej, stort Tack! AVP'n är ju en riktigt skön såg att köra med, även om den är lite slö! Så man kanske skulle försöka hitta en Super, bara för att! Men Kastskydd saknas alltså? Längesen ja hade isär någon nu!
Således är varken AVP eller Super Godkända för användning numera?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589474 Jag tror inte någon av varianterna hade aktivt kasskydd. Däremot så fanns det en variant med Quickstop. Ett system som förutom bromsbad även frikopplar så det inte blir nån dragkraft.

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#590969 Är det någon här som vet, om det fortfarande finns fjäder till startapparaten att köpa?

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Sne4  
#591064 https://shop.saegenspezi.de/Starterfede ... 0AV-020-AV

Finns nog även hos de som köpt på sig delar att sälja. Efter tips från @Mange besökte jag en kille i kvicksund som hade ett bra lager ned delar. Kom därifrån med en häcksaxtillsats till 020av:n med :d

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591068
Stihl_241 skrev:Är det någon här som vet, om det fortfarande finns fjäder till startapparaten att köpa?

Ja, de finns hos Stihl återförsäljare.
Jag har nog med om du är nära här.

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591348 Ytterligare en fråga: Fanns det enbart AV, fast med "Professional"-handtag och utan kedjebroms? Och med påklistrad lapp "/P" nedanför emblemet....eller är det isåfall endast en upphottad ren AV?

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591425 Det fanns en hel del olika, alla AV (Avvibrerade) och de flesta P (Utan brytare).
S står för Super och har några fler cc.

P stor för Pointless...
Nä, skojar bara!

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591430
Mange skrev:Det fanns en hel del olika, alla AV (Avvibrerade) och de flesta P (Utan brytare).
S står för Super och har några fler cc.

P stor för Pointless...
Nä, skojar bara!

Men AV och AVP har väl olika cc? Har för mig ja fick till mig det här!
Är det samma modell av tank, rakt igenom oavsett beteckning?

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591431 Nej, AV och AVP har samma cc.
Det är en mängd varianter på tändningar, förgasare, tankar, vevhus, handtag, svärdskåpor etc men det mesta går o blanda.
http://files.chainsawcollectors.se/down ... 020IPL.pdf

Jag tror jag vet vad du menar.
AV var topphandtag. AV Professional var alla med handtag bak. AVP Professional är utan brytare tex.
AV, AVP, AVPS, AVPQS etc

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591455 Tack Mange! Du verkar ha full koll 👍
Har kikat på filen, men tyckte det stod 020 på alla sidor så blev inte så mycket klokare på de😂
Har nu kollat upp såget ja var nyfiken på, lite mer, och numret börjar på 36....och således en AV Professional och ingen kedjebroms. Och därmed passar väl inte tanken till min AVP Prof.? Eller gör den det, Om det är skruvad startapparat kanske?

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591538 Tanken kan passa.
Har du inte skruvad start är din en tidig...
Nu man skulle vilja säga kom hit fixar vi det...

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591558 Haha ja det hade varit kul, men tyvärr lite för långt bort! Såget ja syftar på är inte mitt, utan ett jag blivit erbjuden att köpa. Gubben trodde att det var en AVP, men som jag misstänkte så är det ej det. Och har jag inte nytta utav tanken, får jag tacka nej till köpet helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591707 Ytterligare en fråga: Vet en AVP där snöret åker tillbaka, men drar inte runt motorn....säljaren påstår att det är både ett vanligt, och enkelt fel....någon som kan bekräfta att det är ett "enkelt fel"?

Avatar Fallback

Re: stihl 020 avp

Avslutat-02  
#591708 Låter som fjädrarna i hakarna på svänghjulet är trasiga...
Enkelt ja om det inte är nitade skallar...
Då är det lite jobbigare men inte omöjligt...

Användarvisningsbild

Re: stihl 020 avp

Stihl_241  
#591712
vinterrojarn skrev:Låter som fjädrarna i hakarna på svänghjulet är trasiga...
Enkelt ja om det inte är nitade skallar...
Då är det lite jobbigare men inte omöjligt...

Tackar! Så de sitter alltså på svänghjulet....jag trodde de satt på själva startapparaten nämligen.
Är väl ganska så troligt att det är nitat ja.....men det är alltså fjädrarna som ger sig, inte någon infästning? Säljaren har inte möjlighet att kolla själv, och ja vill gärna inte skruva på andras grejer innan man har köpt såget. Så lite grisen i säcken, även om jag främst är ute efter delar. Vet du också om det fortfarande finns hakar/fjädrar till detta att köpa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).