Skogsnyheter

Österrike: 1000 kr/m3fub som lägst annars lägger vi ned

3 inlägg 5171 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Österrike: 1000 kr/m3fub som lägst annars lägger vi ned

Fredrik Reuter  
#591252 De omfattande angreppen av granbarkborre i Centraleuropa kan nu komma att ställa saker på sin spets, för generationer framöver. Det är den stora omfattningen (som sänker virkespriset) i kombination med att man måste vara snabb att åtgärda angreppen som gör att frågor börjar ställas om det ekonomiskt försvarbart att "jobba häcken av sig" för att rensa granskogar från angrepp av barkborre.

Skadorna i Centraleuropa beskrivs av experter vara av "apokalyptiska proportioner".

Ordföranden i Österrikes markägarförbund, Felix Montecuccoli, säger nu att man närmar sig en gräns där skogsägare överväger att helt enkelt lämna den angripna skogen orörd. Det krävs ett otroligt engagemang och mycket jobb att stävja barkborreangreppen och när man räknat i ekonomiska termer så börjar man nu alltså nå en brytgräns där nettot som blir vid "sök & plock" efter granbarkborrens härjningar helt enkelt inte överväger det engagemang som krävs.

Montecuccoli säger att det finns en gräns vid €95 per fastkubikmeter, det är alltså drygt 1000 kr per m3fub, och nu när man är under denna gräns så finns en uppenbar risk att skogsägare inte anser att det är värt att ta i från tårna och jobba med barkborreskadorna. Det kan till och med vara så illa att skogsägare även kan ta straffavgiften på €5 per kubikmeter om skadorna inte åtgärdas. Nu är det likt i Sverige ganska osannolikt att ett sådant vite utgår men det visar även på den unika och tragiska situation som Centraleuropa befinner sig i.

Det är nu enligt Felix Montecuccoli upp till skogsindustrin och även EU att ta tag i dessa frågor. Ska gransågverken ha någon inhemsk råvara att såga om några år så får de vara beredda att betala för virket idag. Risken är annars att skogsägare lägger locket på och inte gör något. Då finns det bara hassel, fläder och avenbok i framtiden...

Ganska intressant men också skrämmande givetvis. Skogsstyrelsen ska enligt utsago komma med rapporter och prognoser inför 2020 ganska snart, då kommer vi få en hint om vart vi är på väg i Sverige.

Med tanke på Österrikarnas "smärtgräns" ovan så torde tesen om Sverige ett prisdike för sågtimmer? bli än tydligare. Vart går den Svenska skogsägarens smärtgräns?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Österrike: 1000 kr/m3fub som lägst annars lägger vi ned

rokon  
#591336 Känns tryggt att vara skogsägare här uppe i Norrbotten och en bit från kusten, granbarkborre ser jag inte som något problem här på min mark och då har jag ca 1/3 gran 1/3 tall resten björk och även en del Contorta. Har på ett granhygge på ca 9ha för 10 år sedan lämnat en del gran i surdråg, lite vindfällen från början som lämnats liggande, ser inga problem på kvarstående granbestånd. Jag tänker som så att jag måste hysa en del insekter som livnär sig på borrar också.
Jag vill ha bra betalt för min råvara, men har tålamod att avvakta med försäljning tills jag känner mig nöjd, svag krona dvs värdet på vår valuta ställer till med ytterligare osäkerhet. Jag tror jag kommer att sätta priset själv, sen får eventuell köpare avgöra om det passar dem och hoppas på att de vid någon tidpunkt behöver fylla kvoten.
För planteringar så ser jag sork-år som ett stort problem, men jag hade tur då de regnade bort sorkarna fick "luftkatarr" och försvann nästan helt då det planterades.

Avatar Fallback

Re: Österrike: 1000 kr/m3fub som lägst annars lägger vi ned

alias  
#591355
Fredrik Reuter skrev:De omfattande angreppen av granbarkborre i Centraleuropa kan nu komma att ställa saker på sin spets, för generationer framöver. Det är den stora omfattningen (som sänker virkespriset) i kombination med att man måste vara snabb att åtgärda angreppen som gör att frågor börjar ställas om det ekonomiskt försvarbart att "jobba häcken av sig" för att rensa granskogar från angrepp av barkborre.

Skadorna i Centraleuropa beskrivs av experter vara av "apokalyptiska proportioner".

Ordföranden i Österrikes markägarförbund, Felix Montecuccoli, säger nu att man närmar sig en gräns där skogsägare överväger att helt enkelt lämna den angripna skogen orörd. Det krävs ett otroligt engagemang och mycket jobb att stävja barkborreangreppen och när man räknat i ekonomiska termer så börjar man nu alltså nå en brytgräns där nettot som blir vid "sök & plock" efter granbarkborrens härjningar helt enkelt inte överväger det engagemang som krävs.

Montecuccoli säger att det finns en gräns vid €95 per fastkubikmeter, det är alltså drygt 1000 kr per m3fub, och nu när man är under denna gräns så finns en uppenbar risk att skogsägare inte anser att det är värt att ta i från tårna och jobba med barkborreskadorna. Det kan till och med vara så illa att skogsägare även kan ta straffavgiften på €5 per kubikmeter om skadorna inte åtgärdas. Nu är det likt i Sverige ganska osannolikt att ett sådant vite utgår men det visar även på den unika och tragiska situation som Centraleuropa befinner sig i.

Det är nu enligt Felix Montecuccoli upp till skogsindustrin och även EU att ta tag i dessa frågor. Ska gransågverken ha någon inhemsk råvara att såga om några år så får de vara beredda att betala för virket idag. Risken är annars att skogsägare lägger locket på och inte gör något. Då finns det bara hassel, fläder och avenbok i framtiden...

Ganska intressant men också skrämmande givetvis. Skogsstyrelsen ska enligt utsago komma med rapporter och prognoser inför 2020 ganska snart, då kommer vi få en hint om vart vi är på väg i Sverige.

Med tanke på Österrikarnas "smärtgräns" ovan så torde tesen om Sverige ett prisdike för sågtimmer? bli än tydligare. Vart går den Svenska skogsägarens smärtgräns?



Hur fan resonerar man för att komma fram till denna slutsats?
Om inget drastiskt har hänt sedan jag var i Österrike för ca 10 år sedan så bör avverkningskostnaden ligga på ca 200-300 kr/ m3fub i alpterräng och ett massavedspris som ungefär motsvarar detta. Det borde ge ett skapligt netto då man verkar ha hyfsat hög timmerandel i sina avverkningar.
Att då riskera ytterligare stora angrepp framöver genom att skippa barkborrebekämpningen p.g.a. sänkta timmerpriser känns oerhört ogenomtänkt. Sannolikt blir ju mycket av det som ev. står och dör på rot användbart endast till brännved.

Placeringen av virket på bilden verkar väldigt ogenomtänkt. Förefaller vara stor risk att insekterna vandrar direkt över till träden intill.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).