Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353842 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Avslutat-02  
#591013 Ca 12-15000 kr exklusive moms ungefär.
Men då räknar jag efter lantmännen....

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Vardon  
#591018 Räcker det med packning tro

Betalade för ett år sedan 27000 för en 405

Men då var det nya foder och kolvar så det var ju lite mer... men den är ju tre cylindrig

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

källshult  
#591039 Kan vara foder som har lossnat är tyvärr en vanlig sjuka på vissa 705

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Fredi  
#591117
källshult skrev:Kan vara foder som har lossnat är tyvärr en vanlig sjuka på vissa 705


Tyvärr vanligt på äldre 7 och 805:or jo. Nyare hade en o-ring mera som tätade fodret i blocket. Vet några som har svarvat ett spår till i gamla fodren och lagt en tätning till som nyare har. Lönar sig säkert om man fixar det själv, knappast om nån verkstad skall utföra det, då är det väl bara att slänga i nya foder?

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#591181 Lokala verkstaden har gett rekommendation att renovera hela motorn utan att sett den, ink nya foder o kolvar, pratades om 25000... sa far..
Sura pengar men utan frisk motor är det bara ett bojsänke typ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

källshult  
#591195 Motor sats på olssons i ellös 9363 kr plus moms . Det är ju inte säkert att man behöver renovera hela motorn ser man först när man har delat på den . Enligt en som jag känner som har skruvat mycket motorer och trimmat han har även kört mycket biltävlingar och mc tävlingar på bana anser att många gånger räcker det och byta dom grejer som är kass .bero ju på vad man har för skruvkunskaper och hur man värdera sin egen tid . Jag hade gjort jobbet själv . Har motor renoverat jd 3640 hade aldrig renoverat någon motor innan men lyckades mycket bra .sökte mycket information innan och pratade med ett par som har skruvat mycket med motorer . Hade jag haft möjlighet att komma över en valmet 705 med kass motor skulle jag inte tveka att köpa och fixa till är en hyfsad enkel traktor att skruva med

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

halvproffs  
#591213 Håller med källshult. Man behöver inte vara mekgeni för att klara av renovering av den motorn men en bra lokal med ett bra betonggolv är nästan ett måste.
Passa på att byta kopplingslameller och urtrampningslager också så har du en bra traktor i många år.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591226 Byta foder o topplockspackning o slipa in ventiler är väl en sak men sen att avgöra hur veven ser är väl en annan sak...

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Avslutat-02  
#591234 Det är väl bara att fråga någon mekaniker isåfall om man är osäker.
Jag byter oftast veven i allafall när jag ändå håller på och har motorn isär.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#591236 Far renoverade motorn på mf35 för något år sedan, men när man är ovan och inte har bra verkstad så tar det lång tid och mkt ork. Om någon vecka så har han o mor en utlandsresa inbokad. Jag o min bror har inte tid och vana med ett projekt av detta slaget heller. Traktorn behövs mest under vinterhalvåret, byns snöröjning o i skogen. Så det är fel tidpunkt att få ett långt projekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591240
vinterrojarn skrev:Jag byter oftast veven i allafall när jag ändå håller på och har motorn isär.

Nu tänker du på motorsågar väl?
När jag annars lyssnat på renoveringar av bilmotorer så slipas veven om den är sliten och vevlager i överdimensioner etc används

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Avslutat-02  
#591242 Nä, men helt korrekt så brukar man slipa veven, men idag så kan man hitta vevar på nätet som är nästan billigare än att lägga tid och energi på den gamla, jag brukar spara de gamla och renovera när tid finns men det är sällan......tiden verkar alltid försvinna...

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Avslutat-02  
#591244
molnia skrev:Far renoverade motorn på mf35 för något år sedan, men när man är ovan och inte har bra verkstad så tar det lång tid och mkt ork. Om någon vecka så har han o mor en utlandsresa inbokad. Jag o min bror har inte tid och vana med ett projekt av detta slaget heller. Traktorn behövs mest under vinterhalvåret, byns snöröjning o i skogen. Så det är fel tidpunkt att få ett långt projekt.


Det är alltid bra att vara med och lära sig, jag fick vara med min far när han jobbade i maskinverkstad och även jobbade som konsult åt hymas med utvecklingen av nya maskiner.

Men jag förstår och håller med dig, @molnia det är ett förstort projekt att veva runt när vintern kan komma snart.
Då är det bättre att ta en koll i finanserna och bita i ett surt äpple...

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#600146 Först blev vi besvikna på lokala verkstaden då de bara gjorde motortvätt under tiden traktorn var hos dem i 4 v. Verkade som de både inte kunde o ville skruva valmet eller vad nu felet var..
Blev flyttad till en Lantmännen verkstad med lastbil.
Och Ja det var bra den kom iväg till verkstad. För detta hade varit för mkt för oss.
2foder var det hål i och skador på de kolvarna. En ventillyftare var av!
Turbon har läckt olja tidigare så den dömdes ut. Splinesen på axel till hydralpump var skadade. Och så ska även kopplingen bytas när allt är isär. Sen har vi nått med generatorn och eller batteriet som är knas...
Men den blir så bra när den är klar, vad bra den kommer gå då :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Vardon  
#600150 Fördelen med traktorer de är värda att laga...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).