Föryngring

Föryngring med sådd istället för plantor?

37 inlägg 10627 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Avslutat-02  
#591131 Håll det tätt till andra röjning då har det mesta klarat av de prövningar som väntar.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Tralsmo  
#591134 Ja försöker alltid få in tall i alla bestånd.
Finns det tall så ställer ja alltid några frötallar.

Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Kim74  
#591139 Marken lämpar sig bäst för gran så hoppas Helge nöjer sig med tallen och lämnar granen ifred.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#591147 I min blivande granskog är nu tanken att plantera gran rätt glest och hoppas på naturlig föryngring med björk. Och så en "vild" tanke att komplettera med att sprida in en del tallfrö också.

På denna mark är det nog mest rätt med gran (G28) men det vore trevligare att få lite spridning. Kanske tryggare också? Man vet ju inte vad som händer. Mycket granbarksborre i området.

Låter det för för rörigt eller kan det fungera? Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

isteskog  
#591157 Finns det fröträd av björk och tall då?

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#591167 Lite björk finns det kvar, om än inte så mycket. Men björk kommer det väl alltid.....

Inga frötallar på detta område men jag tänkte manuellt sprida ut lite tallfrö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

isteskog  
#591170 Ska du markbereda så funkar det säkert! 🙂

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#591179 jo, tanken är att det skall markberedas. En liten bit bort har jag ytterligare ca 1,5 ha där huvudmålet är tall från frötallar. Jag förmodar att man då måste markbereda och då är maskiner ändå på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

isteskog  
#591198 Iaf på bättre boniteter än T 20! Är det lavmarker så kan det fungera utan markberedning.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#591313 På tallmarken är det T26. Man får väl ge fröna en chans i alla fall....

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

isteskog  
#591363 Markbereder du så får du nog tallar att komma upp. Är väl gräsväxten som ev kan ställa till det. Men glesplanterar du med gran så ska det väl kunna bli ett blandbestånd.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#591399 Förhoppningen är ett blandbestånd. Att idag "gardera" för att om 10-20 år ha ett val.
Osäkerheten nu är stor. Granbarkborrar kan snabbt förstöra stora områden. Det skrämmer lite. Så kan man gardera så vill jag nog göra det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Skogspodden  
#597944 Många bra tips i denna tråd, det finns inte ett sätt att sköta sin skog på, det finns många!

Så här gör vi sedan många år med gott resultat. Vi märkar på frötallar innan avverkningen, det brukar bli ca 40/hektar. Vi avverkar på vintern och låter groten ligga kvar och barra av och kör ut den sen sen höst. Efter det markberedning med harv och kommande vår planterar vi gran (1250-2500 gran/hektar) och sedan så vi tall mellan granarna. Sikta på 300 gram/tallfrö per hektar. Det går att skippa granplanteringen och blanda in granfrö bland tallfröna också. Eller plantera lite färre granar och blanda in granfrö bland tallfröet. Vi vill ha minst 10 00 tallar/hektar och det får vi med sådd och fröträd.

Vi har gjort några filmer kring detta:


Och uppföljning:


Och uppföljning av årets sådd, den färskaste filmen:


Och vi har flera poddar i ämnet, bl a denna:
http://www.skogspodden.se/blandskog/avs ... addpodden/

Hälsningar
Per Jonasson

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#598054 För några veckor sedan träffade jag en representant från Mellanskog och diskuterade kombinationen granplantor och tallfrö. Han menade att vid mer bördiga marker är det mindre bra för att granplantorna har så stort försprång framför tallfröna att de "tar över". Vi gick aldrig in på HUR bördig mark han menade men G28 som jag tror nämndes i filmen är väl ganska bra jord? Ett av mina två hyggen som förhoppningsvis skall planteras till våren är just G28.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

alias  
#598088
berraX skrev:För några veckor sedan träffade jag en representant från Mellanskog och diskuterade kombinationen granplantor och tallfrö. Han menade att vid mer bördiga marker är det mindre bra för att granplantorna har så stort försprång framför tallfröna att de "tar över". Vi gick aldrig in på HUR bördig mark han menade men G28 som jag tror nämndes i filmen är väl ganska bra jord? Ett av mina två hyggen som förhoppningsvis skall planteras till våren är just G28.


Tycker inte att det är någon omöjlighet att få till någorlunda jämna bestånd med granplantor + självföryngring av tall (om nu inte tallen betas), och då borde det funka ännu bättre med sådda frön som får möjlighet att gro samtidigt som planteringen av granarna och inte med några års fördröjning. Jag tycker även att granen ofta står och stampar några år i början efter planteringen, så det brukar jämna ut dess försprång gentemot tallen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).