Föryngring

Föryngring med sådd istället för plantor?

37 inlägg 10619 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#588607 Hej

I våras avverkade jag två områden, vardera ca 1,5ha. Tanken är att det ena skall ha tall och det andra gran.

På tall-området har jag sparat en del fröträd, men är osäker på om det räcker. Jag tror att jag kompletterar med extra sådd för att öka tryggheten.
Tanken är att få många stammar för det finns mycket vilt i skogen.

Det blivande gran-området, är det plantering som gäller eller är det även möjligt med sådd?

Och så mina funderingar:
- Vågar man trots allt räkna med att självföryngring av tall fungerar eller är det en onödig risk att bara lite på det? Jag vill ju ha många stammar.
- Hur länge skall marken vila efter avverkning om man sår? Kan man göra något tidigare jämfört med om man planterar? Jag vill gärna komma igång men vill inte riskera problem med snytbaggar.
- Är det en bra metod att så gran? Något att tänka på här?

Alla andra tips till en nybörjare lyssnar jag också gärna på.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588608 Högg du förra vintern så ska du markbereda nu så det hinner ligga till sig över vintern. Spar fröträden i tre vintrar och se till att de kommer bort sedan hur föryngringen än ser ut. Blir det luckor så plantera det som behövs.

Sätt täckrotsplantor på granhygget så är det snart gjort att plantera det.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

jannee  
#588627 Det går ypperligt att markbereda nu och därefter höstplantera.
Gjort så i 5 år och inga problem.
Problemet är kanske att få tag i plantor
Plantorna som sälj nu är behandlade både mot snytbagge och vilt.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#588653 Hej igen,
Ni är båda för tidiga planteringar. Jag läste en artikel där de beskrev antalet snytbaggar. Där menade kunde finnas kvar upp mot 4 år men att det klingade av på slutet. Jag var inne på att vänta 3 år, men det kanske är överdrivet?

Höstplantering jämfört med vårplantering?
Kanske skall jag skynda på och agera "så snabbt som möjligt"? .....plantera nästa höst kanske?

Det där med att så gran tror ni inte på? Det känns lite frestande att till en lägre kostnad få många stammar så att man har råd att tappa en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Tralsmo  
#588657 Gran planterar ja alltid, tror inte på sådd. Inga problem har int haft nåra problem me de, föruttsättning är snytbaggeskydd å markberedning. Har alltid vårplanterat, börjat 1 april. Tror nog att höstplantering funkar också.

Köpte till mark för 4år sen med oplanterad mark, g28 g30 med gräs , 4 år efter avverkning. Fornåker , ej tillåtet att markbereda .Har hjälpplanterat 2 år i rad å nu ser det ut som det blir bra.
Problemet har varit snytbagge och 2018 torkan.

Tall själföryngrar ja alltid. Behövs inte så mycket fröträd som man tror. Om det finns mycket tallbestånd runtomkring. Markbreder alltid. Ståndort t24, t28.

Farsan sådde å planterade ett bestånd 97 98, ca 1,5 ha. Det ser inte bra ut. Krokigt å jäkligt.
Ca 10 12 meter nu men klent. Egentligen eftersatt röjning. Väntar bara ( sannolikt förgäves) på kvistrensning. Tätt som fan.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

jannee  
#588659 Markbereder du kan du t.o.m. få tillräckligt med A stammar UTAN att plantera.
Markbered, plantera med 2,5 meters mellanrum = 1600 till 1800 plant/ha räcker mer än väl.
Du får lövinslag som lämpligt kan gallras bort vi 1:a gallringen.
Varför betala dyrt för plantor som du antingen röjer bort eller gallrar bort vid 1:a gallring och som inte ger något i börsen :?:
Välj noga planteringspunkter i stället för att hänga upp sig på ett visst avstånd mellan varje planta.
Ge akt på hur avverkningsmogna skiften ser ut. Ibland kanske 4 eller 5 meter mellan stammarna medan vissa stammar är mellanrummet bara någon meter.
Förr satte bönderna hökrakarna i spikräta rader, ibland skulle det t.o.m vara raka rader åt alla håll, många skogsägare håller på med samma oskick när de planterar skog - till vilken nytta :?:

Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Torbjörn Johnsen  
#588698 Ett problem med gransådd är enkelställningen. I tall är det ganska lätt att göra med röjsåg då man ser stammarna bra och en del småtall dör även av konkurrens om de står för tätt. Bland granarna så har alla ris ner till marken och det är svårt att se stammarna. Dessutom dör inga granar av konkurrens för att de står för tätt. Håller med föregående om att plantera gran och självföryngra eller så tall. Markbered först.

Om du sår tallen får du bra genetiskt material (plantagefrö) och kan få med en del självföryngrin också. Nackdelen är att plantagefrö är dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Torbjörn Johnsen  
#588699 Om man kapar en granplanta ovanför den nedersta gröna grenen så överlever den dessutom och skickar upp en ny stam.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588702 Har sått en del tall då och då.
Goda erfarenheter av 30 ha sådd på 80-talet. Så där har tiden sagt sitt.
Markbered när du kan men så direkt efter markberedningen. Då hinner du före gräset och man ska så i nymarkberett för att ha nytta av markmusten. Det är en huvudregel. Klassisk hyggesvila ska du inte ha, för då blir det gräs som nygrodda frön inte konkurrerar med så bra. Snytbaggeangreppen kan ju en planta drabbas av redan dag ett men ett frö ligger ju lite efter i tiden. Frösår du år ett ligger du inte efter en uppdragen planta heller i förlorade år. Köp förädlat frö så får du lite blandning med nya gener/egenskaper. Ta inte för sydlig proviniens om du har snömarker med kvarliggande snö på vårvintern så du riskerar att uppvaknandet sker innan plantorna rest sej helt raka efter snön. Då blir det dubbeltoppar på både frösått och planterat.
Urval av huvudstammar/självkvistning är positivt. Tätt uppslag/röjning är baksidan av myntet.
Gran vet jag inget om.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#588735 Tack för alla tips.

Då blir slutklämmen att jag snarast möjligt går vidare med att så frön i tallområdet. Tid får styras av praktiska frågor som när jag kan få till markberedning och hitta rätt förädlad frön. Men jag skall inte vänta.

Granområdet får bli med plantor, inte sådd. Plantorna skall vara behandlade mot skadedjur ....så jag hoppas att klarar snytbaggarna. Och klarar man snytbaggarna finns ingen egentlig anledning att vänta här heller? Eller finns det andra anledningar att vänta?
En ny tanke var att även här lägga in lite tallfrö. Om inte annat så blir det roligare med mer variation och senare en större valfrihet i vad som skall vara kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Lars Lundqvist SLU  
#588750 Om du vill lära dig mer om hur olika typer av föryngring fungerar så finns det tre bra delar i Skogsskötselserien:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... -och-gran/

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... -barrtrad/

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... ien--sadd/

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

berraX  
#588892 Jodå, jag har läst det..... flera gånger.
Och jag lär mej något nytt varje gång.
Bra läsning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

Kim74  
#591122 Kalhögg en ruta på ca 1.5 ha vårvintern 2017. Markbereddes i april samma år och planterades med granplantor i maj/juni. Planttäthet ca 2 meters mellanrum. Konstaterade idag (2 år senare) att den här rutan skulle i princip ha klarat sig utan plantering, för nu har det kommit upp hur mycket tallplantor och björkplantor som helst. Granplantorna har tagit sig bra och kommer att prioriteras framledes men känns lite onödigt att ha satt ned så många granplantor.

Avatar Fallback

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

isteskog  
#591125 Bättre med för mycket än för lite! Svårare att få till ett bestånd som är glest från början. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Föryngring med sådd istället för plantor?

halvproffs  
#591130
isteskog skrev:Bättre med för mycket än för lite! Svårare att få till ett bestånd som är glest från början. :smile:


Absolut! Många faror som väntar under uppväxten så gläds med självföryngringen. \:d/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).