Motorsåg och handhållet

Kedjehållare med broms

16 inlägg 2468 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjehållare med broms

rejser  
#591094 Jag hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Jag har en hög kedjor jag vill fila, och vill fila manuellt då jag tycker det blir bättre.
Skulle vilja ha något som jag kan sätta på kedjan som en broms om jag lägger dom på ett löst svärd istället för att behöva byta på en såg.
Tycker utan broms så blir det lätt att det rör på sig lite för mycket.
Har en liten jigg med en klämma och plastklämmor, men dom ramlar isär med jämna mellanrum.

Tycker jag har googlat ganska mycket, men nästan allt är baserat på att man använder bromsen i sågen och det är mera en filmall, det eller en hel slip.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjehållare med broms

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591099 Jag skrotade ett svärd och använde sidorna till filningsjigg där klämde jag ihop sidorna om drivlänkarna så kedjan fixerades. Hade det funnits något bra att köpa så hade jag gjort det. Två ledade plåtar som man kan lägga kedjan i och klämma i skruvstycket men det verkar inte som någon uppfunnit det ännu?

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

rejser  
#591100 Lite det jag tänker, borde vara en tämligen enkel sak att bygga och vara något som många skulle gilla. Spår, sätta i städet, En skruv att klämma åt med och släppa enkelt för att röra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjehållare med broms

Sagabo  
#591120 Är det typ en sån här ni menar 🤔
Den hör är köpt på Logosol nån gång på 90 talet. Kanske finns de att köpa fortfarande 😃

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591121 Jag filar vertikalt (nästan), i brösthöjdsmonterat skruvstycke med en finger bakom fil och en framför vilket fixerat tand i position längst från mig. Då blir det lätt o få alla tag lika om man så vill.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

HannuRöj  
#591140 Jag har ingen broms heller. :d
Plattjärn och kullager.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

rejser  
#591149
Sagabo skrev:Är det typ en sån här ni menar 🤔
Den hör är köpt på Logosol nån gång på 90 talet. Kanske finns de att köpa fortfarande 😃

Den ser ju lite ut som det jag tänker på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Raggarö  
#591159 Min variant liknar HannuRöjs: Jag hade ett par sunkiga svärd som jag kapade och skruvade ihop med plattjärn på mitten, avlånga skruvhål gör att man kan spänna kedjan. Topptrissorna på svärden åt varsitt håll. Schabraket fästs i skruvstycket.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Stampep  
#591160 Logosols modell finns kvar, filklove kallas den där kostar 600.
Har för mig skogma haft en liknande men hittar ingen där

Avatar Fallback

Re: Kedjehållare med broms

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591224 Problemet med logosols är att det inte verkar fungera att sätta en rullmall på den.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

rejser  
#591232
Stampep skrev:Logosols modell finns kvar, filklove kallas den där kostar 600.
Har för mig skogma haft en liknande men hittar ingen där


En sådan beställd från logosol.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591275 Jag kommer aldrig fila vågrätt igen. Avkapat svärd och lodrätt (nästan) passar min ekonomi perfekt och kunderna är gladare.

Avatar Fallback

Re: Kedjehållare med broms

hfab  
#591317 Ta en bild som visar hur du gör! @Mange

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Erre  
#591349
HannuRöj skrev:Jag har ingen broms heller. :d
Plattjärn och kullager.

Såg smidig ut. 👍
Erre - Kedjeställ för filning av "lösa" kedjor. 2.0
Mina byggen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehållare med broms

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591422
hfab skrev:Ta en bild som visar hur du gör! Mange

OK, ska försöka få till det.
Så här ser det ut.
$matches[2]


Viktigt med stabilitet. Om man håller tanden i ytterläget dit tanden puttas av filen så blir den där utan större ansträngning och helt stilla.

Vänster tand i ytterläge, filen går mellan fingrarna.
$matches[2]


Höger tand likaså i ytterläge och filen går mellan fingrarna.
1571390623_cimg4605.jpg


Med lilla skruvstycket monterat på en hyllhörna så man kan röra sig runt visade sig vara bättre än att ha det på stolpe. Har ett till på en bänk om jag behöver sitta i stol. Hade en special planka jag låg på innan men insåg att man inte ska fila i det skicket, då ska man bädda ner sig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).