Motorsåg och handhållet

Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

66 inlägg 13437 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Tralsmo  
#588517 Angående att stihl kedjor skulle va mer svårfilade , har inte alls den uppfattningen. Lyckas väldigt bra med att fila dom å tycker nog att dom håller skärpan bättre än dom vanliga ja kör med på Husqvarna.



Däremot den nya kedjann Husqvarna tagit fram, x nånting håller skärpan väldigt länge. Filar den med Husqvarna rekommenderade mall, å den ä mycket bra tycker ja.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588526
Kvelp skrev:
can skrev:Men synes ikkje 261 med håndtaksvarme er så bra, uten varme i håndtaka er ho super.
Er forøvrig enig med deg at HVA må laga lettare sager med samme effekt og håldbarheit som stihl, ellers blir dei utkonkurrert.
Eg fekk tak i ei ny 550 xpg i sommar (gammle utgaven) den har fungert utmerka så langt, men er litegrann meir tungstarta enn 261 men da er ikkje mykje.


Kan du forklare hva du mener her? Bortsett fra noen hektogram er vel 261 sagene med og uten varme identiske?

Eg synes at avstanden mellom vernebøyle og fremmre håndtak blir for liten på modellen med varme, trur da er ein litt anna bøyle på den enn modellen uten varme.
Har aldri hørt noken andre klaga då.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

dhaglund  
#588630 Två sågar är riktigt bra att ha, en stor och en liten. Jag skulle rekommendera Stihl MS 241 som liten såg och Stihl MS 362 som stor såg. En MS 241 med 14-tum svärd klarar man det mesta mindre med men behöver man ta hand om lite större saker så är en 60 cc såg riktigt skön. Den fungerar dessutom utmärkt på vedbacken vilket mindre sågar inte gör lika bra. 18-tum svärd är bra på en MS 362.

Ska man bara ha en såg så blir det naturligtvis en 50 cc såg. Då blir det två svärd i stället. Ett 13-tum och ett 18-tum. Jag har själv inte provat någon mindre såg än 241:an men jag tycker verkligen att den är lätt och smidig.

Vill du spara lite pengar så köp en begangnad storsåg. En Stihl MS 361 i gott skick är en kanonsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

OddHEriksson  
#590906 Ble det til slutt kjøp av sager?

Her er iallefall mine tanker :

Jeg ville nok også kjøpt to sager - Mest for å ha flere alternativer.

Jeg har gått hele oppveksten med en 181. Skikkelig hobbysag. 1,1mm kjede og 14" sverd. Men en fikk lært seg å felle større trær med "klent" utstyr på den måten.

Nå for tiden går jeg stort sett med MS200, 1,3mm kjede og 12" sverd.
Gikk en stund med MS193 med 1,3 og 12". Fungerte veldig godt den også.

Av større sager har jeg gått med både 039, 360 og større sager.

Jeg tror alt handler om behov og hvor mye en vil bære.

Jeg går f.eks aldri langt med min 660, men er glad jeg har den til de dagene jeg skal felle trær på 150cm :)

Men jeg er veldig spent på hva trådstarteren kjøpte?

Mvh Odd.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#590922 Jag kommer köpa en Stihl 201 samt 241 eller 261.

Jag letar nu efter bra erbjudande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Hema  
#590956
Faun skrev:Jag kommer köpa en Stihl 201 samt 241 eller 261.

Jag letar nu efter bra erbjudande.

Om du fastnat för 201:an, så hade jag valt 261:an av de andra två. Den kan du sätta 18" svärd på vid vindfällor.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Camaro1969  
#591053 jag har samma fundering,

köpt en 201 ifjol, väldigt bra och lätt såg.

men den är ju lite liten...

hade tänkt köpa en hva 550xpg men de verkar slut,
ersättaren är mark2, kostar 1200:- mer och väger 5,5kg ist för gamla som vägde 5,3

men 550 mark2 kanske ändå är ett bra köp?

stihl går bort pga de inte längre kan leverera från nätbutiker

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Avslutat-02  
#591058 Din lokala återförsäljare då?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Camaro1969  
#591082 deras priser är ju 20% högre.

tveksamt om de justerar ned till motsvarande, men man kan ju kolla

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#592597 Nu har jag beställt de två sågarna.

Det blev:
Stihl MS 201 CM, 2019 års version med 30 cm svärd
Stihl MS 261 CM, 2019 års version med 37 cm svärd

Jag ville gärna ha de uppgraderade versionerna. Tydligen hade de tidigare versionerna samma modellbeteckningar vilket komplicerade det hela något.

En senare fundering blir om jag skall sätta längre svärd på 261. Enligt Stihls hemsida kan man köpa till 40 cm svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

JensSkoog  
#592598
Faun skrev:Nu har jag beställt de två sågarna.

Det blev:
Stihl MS 201 CM, 2019 års version med 30 cm svärd
Stihl MS 261 CM, 2019 års version med 37 cm svärd

Jag ville gärna ha de uppgraderade versionerna. Tydligen hade de tidigare versionerna samma modellbeteckningar vilket komplicerade det hela något.

En senare fundering blir om jag skall sätta längre svärd på 261. Enligt Stihls hemsida kan man köpa till 40 cm svärd.

Grattis till köpet @Faun :-bd
Du har fixat dig en bra kombo. Skönt att växla mellan 201 och 261 i arbetet
eftersom vad man jobbar med.
Prova dig fram när det kommer till svärd. 13" som sitter på 261 duger till det mesta, men någon gånger kan det vara gott om man har 15" eller 18" i bakhand när det behövs. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Loggerslife  
#592610
Camaro1969 skrev:jag har samma fundering,

köpt en 201 ifjol, väldigt bra och lätt såg.

men den är ju lite liten...

hade tänkt köpa en hva 550xpg men de verkar slut,
ersättaren är mark2, kostar 1200:- mer och väger 5,5kg ist för gamla som vägde 5,3

men 550 mark2 kanske ändå är ett bra köp?

Det är värt att lägga 1200 extra på en Mark II, fantastisk såg som man kan hänga på ett 18" på ifall man skulle behöva det om man inte har en Storsåg sen tidigare. Vikten på ynka 200g gör varken från eller till.

Kolla på maskinklippet.se, dom har bra priser och snabb leverans på grejerna, 👌




stihl går bort pga de inte längre kan leverera från nätbutiker

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Camaro1969  
#592859
Faun skrev:Nu har jag beställt de två sågarna.

Det blev:
Stihl MS 201 CM, 2019 års version med 30 cm svärd
Stihl MS 261 CM, 2019 års version med 37 cm svärd

Jag ville gärna ha de uppgraderade versionerna. Tydligen hade de tidigare versionerna samma modellbeteckningar vilket komplicerade det hela något.

En senare fundering blir om jag skall sätta längre svärd på 261. Enligt Stihls hemsida kan man köpa till 40 cm svärd.



hur/vart beställde du dem?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#592919 Jag beställde dom i en butik.

Butiken beställde varorna från Stihl eftersom de modellerna butiken hade i lager inte var de senaste versionerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Stihl_241  
#592926 Vet du exakt vad som skiljer dem åt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).