ATV och UTV i skogen

Köpråd atv

42 inlägg 23769 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Stimpy75  
#580761 Kolla in märket TGB. Har för mig att de går att diffa rejält.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

Rka  
#581089 Kör nu Honda Rubicon 500cc med delad bakaxel.
Det är inget effekt-monster, men går otroligt mjukt, tyst och snålt
Du har 5-växlar som du kan välja att köra manuellt eller auto. med knappar på styret.
Sen finns det även låg-växel, dvs man kan säga att det är 10växlar.
Med 1:ans växel i lågläge, går det fantastiskt fint att dra tunga släp i svår terrräng.
Det är ingen slirkoppling utan kraften går ut direkt utan effektförlust.
Styrservo och bra dyna samt diffspärr fram.
Honda har även en foreman 500 som har stel bakaxel som det går att ha riktigt tungt på kulan..

Honda är dyra maskiner, men kvalitén och andrahandsvärdet är bra.

Jag har tidigare haft Yamaha Grizzly 660.
Denna maskin hade betydligt mer pulver och var riktigt trevlig att köra.

Som arbetsmaskin tycker jag dock Honda är bättre, med den låga utväxlingen och fina vridet i motorn.
Hondas fjädring bak är dessutom mer anpassad för tyngre släp.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

sunkann  
#590825 Bättre sent än aldrig...


Jag har bara erfarenhet från bilvärden där man använder fram mitt och bakdiff. Pickup eller andra nyttofordon med i och urlägningsbar 4wd har oftast låst mittdiff.
Axlarna framåt och bakåt från mittdiffen måste gå lika fort = 1 fram och 1 bakhjul driver alltid.

Till skillnad från "svenssons" bilar med permanent 4wd som Tillåter slir mellan axlarna framåt bakåt vilket kan i värsta fall betyda fullt hjulspinn på ett hjul samt 3 stillastående hjul.

Ovanstående förutsätter öppen diff fram och bak.


Fyrhjulingar verkar efter lite efterforskning sakna denna mittdiff.

Vi var inne på grizzly men med ovanstående info står en honda rubicon högst på min önskelista.

Men med lite mer sans i funderingarna skulle nog vilken fyrhjuling som helst funka i 99 fall av 100. Med en winch skall man väl klara av den 100:e gången också, eller fundera om det är värt att åka just där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

sunkann  
#590827 Nu börjar den största kampen, peta farsgubben över kanten så han slår till på en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Hema  
#590830
sunkann skrev:Bättre sent än aldrig...


Jag har bara erfarenhet från bilvärden där man använder fram mitt och bakdiff. Pickup eller andra nyttofordon med i och urlägningsbar 4wd har oftast låst mittdiff.
Axlarna framåt och bakåt från mittdiffen måste gå lika fort = 1 fram och 1 bakhjul driver alltid.

Till skillnad från "svenssons" bilar med permanent 4wd som Tillåter slir mellan axlarna framåt bakåt vilket kan i värsta fall betyda fullt hjulspinn på ett hjul samt 3 stillastående hjul.

Ovanstående förutsätter öppen diff fram och bak.


Fyrhjulingar verkar efter lite efterforskning sakna denna mittdiff.

Vi var inne på grizzly men med ovanstående info står en honda rubicon högst på min önskelista.

Men med lite mer sans i funderingarna skulle nog vilken fyrhjuling som helst funka i 99 fall av 100. Med en winch skall man väl klara av den 100:e gången också, eller fundera om det är värt att åka just där.

Klart du ska ha vinsch. 👍

Men för Yamaha, så är bakdiffen nästan låst (vet inte exakt siffra). Framdrift kan man lägga i och ur, samt även låsa framdiffen om man behöver, (då blir det tungstyrt). Så med allt i, så har du typ minst 3,5 hjul snurrande.

Så funkar de många atv:er. Fråga er återförsäljare, om det finns möjlighet att provköra en maskin.

Jag vet inte om Hondan har 100% låst bakdiff, men då kommer det synas när du svänger på gräsmattor. Har för mig att Honda har någon modell med stel bakaxel och det är väldigt trevligt om du drar något tungt. Doch får man sämre komfort och du tappar markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Cat554  
#590887 Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#590916
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.


Jag har raderat denna del av inlägget som var felaktigt. Efter att ha kollat runt har jag blivit varse att nästan alla hjulingar har en bakaxel där det driver bägge bakhjulen samtidigt. Det är stumt. LSD är väldigt ovanligt men det kanske finns?

Just den där Polaris-modellen har väl i Turf mode en "odiffad" bakaxel, alltså som på en vanlig bakhjulsdriven personbil. (Eller som på framaxeln på nästan alla ATV utom Canam och Polaris). Då river inte bakhjulen upp gräsmattan när man svänger. Jag antar att den Polarisen även har en inkopplingsbar diffspärr som helt låser diffen så att det blir som en "järnstång rakt igenom". (Alltså även här samma som framaxeln på nästan alla ATV utom Can-Am och Polaris).

Tror jag.
Senast redigerad av Ent ons 19 maj 2021, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

axwell  
#590943
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.


Så är det nog men det kan ev. finnas fler som har turf tex. några UTV.

På Polaris fungerar det med turf om även drivningen står i 2wd, inte 4wd.

Ent, du menar nog att bakaxeln i truffläget är diffad(different =skillnad, olika).

Odiffad = Järnspett :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#590947
axwell skrev:
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.


Så är det nog men det kan ev. finnas fler som har turf tex. några UTV.

På Polaris fungerar det med turf om även drivningen står i 2wd, inte 4wd.

Ent, du menar nog att bakaxeln i truffläget är diffad(different =skillnad, olika).

Odiffad = Järnspett :mrgreen:


Kan ju skilja på lokalt språkbruk, men när man i dagligt tal pratade om att raggar-Fårrden hade diffad nio tums bakaxel så menade man limited slip-diff. Då driver det lika mycket på bägge bakhjulen när man kör rakt fram=två svarta streck på asfalten vid snabbstart :smile:

Om Fårrden hade "odiffad" axel blev det endast ett svart streck på asfalten (typ som vid Turf Mode).

Tror nog att det var ganska vedertagna definitioner?
Senast redigerad av Ent ons 19 maj 2021, 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Cat554  
#590951
Ent skrev:
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.


Nja, då skulle det nog knäcka något förr eller senare? Jag tror ATV-bakaxlar vanligtvis har nån form av limited slip, typ lameller som är ihoppressade så att det driver på bägge bakhjulen, men som kan slira inbördes vid snäv kurvtagning på asfalt tex. Samma princip som på jänkebilar och japan-pickisar. (Oftast, dessa kan ju även ha riktig diffspärr).
Det er faktisk helt odiffad. Kjenns jo heller inte helt bra å svinge rundt på asfalten, og det er derfor teknikken med å bøye seg utover i kurven, slik at innehjulet får mindre vikt, reduserer svingradien på en ATV merkbart.

Just den där Polaris-modellen har väl i Turf mode en "odiffad" bakaxel, alltså som på en vanlig bakhjulsdriven personbil. (Eller som på framaxeln på nästan alla ATV utom Canam och Polaris). Då river inte bakhjulen upp gräsmattan när man svänger. Jag antar att den Polarisen även har en inkopplingsbar diffspärr som helt låser diffen så att det blir som en "järnstång rakt igenom". (Alltså även här samma som framaxeln på nästan alla ATV utom Can-Am och Polaris).

Tror jag.

Nå har vi nok noe med ulik språkbruk.
"Diffad" "differensial" kommer jo från "different" -altså olik hastighet.
Diffad aksel tillåter olik hastighet på hjulen, Diffsperren låser dom til lik hastighet.
Jeg forstår at på svensk benyttes begrepen noe annerledes?

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

axwell  
#590962
Cat554 skrev:Nå har vi nok noe med ulik språkbruk.
"Diffad" "differensial" kommer jo från "different" -altså olik hastighet.
Diffad aksel tillåter olik hastighet på hjulen, Diffsperren låser dom til lik hastighet.
Jeg forstår at på svensk benyttes begrepen noe annerledes?


Nej språkligt är det precis(akkurat?) som du säger men av någon okänd anledning anser en del att det tydas tvärt emot. :roll:

Jag är enig med dig !

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#590973
axwell skrev:
Cat554 skrev:Nå har vi nok noe med ulik språkbruk.
"Diffad" "differensial" kommer jo från "different" -altså olik hastighet.
Diffad aksel tillåter olik hastighet på hjulen, Diffsperren låser dom til lik hastighet.
Jeg forstår at på svensk benyttes begrepen noe annerledes?


Nej språkligt är det precis(akkurat?) som du säger men av någon okänd anledning anser en del att det tydas tvärt emot. :roll:

Jag är enig med dig !


Nu blev det väldigt off topic, förlåt! Men tråden tar precis upp denna språkliga förvirring: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... kaxel-quot

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Tralsmo  
#590974 En odiffad bakaxel driver konstant på bägge hjul.
Det gäller även i Svärje. Trot om ni vell.

Diffad bakaxel tillåter olika hastighet på hjulen..


Nästan alltid menar man tvärtemot, diffad bakaxel så kan man låsa hjulen mot varandra så bägge driver lika.

Tror nog att ni norrmän ä mer rätt ute än vi här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

totte  
#590979 Problemet är att det är så vanligt att säga att man diffar/ det är diffat när man talar om att använda diffspärren. Ett mycket slappt språkbruk.

Med diffad menas alltså att axeln har diferential så att hjulen kan ha olika hastighet i kurvor.

Odiffat betyder att axeln är stum, saknar differential, båda hjulen måste alltid gå lika fort.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#591032 Det finns väl knappast någon bil/traktor/gräsklipparaxel som är helt stum, utan alla har väl någon form av differential. Jag tror att (fel?)bruket av uttrycket "diffad axel" kommer sig av att man från början förkortade raggarbilens "axel med diffbroms" och traktorns "axel med diffspärr" till kort och gott "diffad axel". Och motsatsen, den konventionella bilaxeln med en differential som varken hade broms eller spärr, och som bara driver på ett hjul i sänder kallades följaktligen "odiffad". Bara mina två spänn...
Senast redigerad av Ent ons 19 maj 2021, 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).