sunkann skrev:Bättre sent än aldrig...
Jag har bara erfarenhet från bilvärden där man använder fram mitt och bakdiff. Pickup eller andra nyttofordon med i och urlägningsbar 4wd har oftast låst mittdiff.
Axlarna framåt och bakåt från mittdiffen måste gå lika fort = 1 fram och 1 bakhjul driver alltid.
Till skillnad från "svenssons" bilar med permanent 4wd som Tillåter slir mellan axlarna framåt bakåt vilket kan i värsta fall betyda fullt hjulspinn på ett hjul samt 3 stillastående hjul.
Ovanstående förutsätter öppen diff fram och bak.
Fyrhjulingar verkar efter lite efterforskning sakna denna mittdiff.
Vi var inne på grizzly men med ovanstående info står en honda rubicon högst på min önskelista.
Men med lite mer sans i funderingarna skulle nog vilken fyrhjuling som helst funka i 99 fall av 100. Med en winch skall man väl klara av den 100:e gången också, eller fundera om det är värt att åka just där.
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.
Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.
axwell skrev:Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.
Så är det nog men det kan ev. finnas fler som har turf tex. några UTV.
På Polaris fungerar det med turf om även drivningen står i 2wd, inte 4wd.
Ent, du menar nog att bakaxeln i truffläget är diffad(different =skillnad, olika).
Odiffad = Järnspett
Ent skrev:Cat554 skrev:Den enda ATV'en som har diff er Polaris X2. (Turf Mode) Normalt er bakaxel en "jernstång" rakt igennom.
Nja, då skulle det nog knäcka något förr eller senare? Jag tror ATV-bakaxlar vanligtvis har nån form av limited slip, typ lameller som är ihoppressade så att det driver på bägge bakhjulen, men som kan slira inbördes vid snäv kurvtagning på asfalt tex. Samma princip som på jänkebilar och japan-pickisar. (Oftast, dessa kan ju även ha riktig diffspärr).
Det er faktisk helt odiffad. Kjenns jo heller inte helt bra å svinge rundt på asfalten, og det er derfor teknikken med å bøye seg utover i kurven, slik at innehjulet får mindre vikt, reduserer svingradien på en ATV merkbart.
Just den där Polaris-modellen har väl i Turf mode en "odiffad" bakaxel, alltså som på en vanlig bakhjulsdriven personbil. (Eller som på framaxeln på nästan alla ATV utom Canam och Polaris). Då river inte bakhjulen upp gräsmattan när man svänger. Jag antar att den Polarisen även har en inkopplingsbar diffspärr som helt låser diffen så att det blir som en "järnstång rakt igenom". (Alltså även här samma som framaxeln på nästan alla ATV utom Can-Am och Polaris).
Tror jag.
Cat554 skrev:Nå har vi nok noe med ulik språkbruk.
"Diffad" "differensial" kommer jo från "different" -altså olik hastighet.
Diffad aksel tillåter olik hastighet på hjulen, Diffsperren låser dom til lik hastighet.
Jeg forstår at på svensk benyttes begrepen noe annerledes?
axwell skrev:Cat554 skrev:Nå har vi nok noe med ulik språkbruk.
"Diffad" "differensial" kommer jo från "different" -altså olik hastighet.
Diffad aksel tillåter olik hastighet på hjulen, Diffsperren låser dom til lik hastighet.
Jeg forstår at på svensk benyttes begrepen noe annerledes?
Nej språkligt är det precis(akkurat?) som du säger men av någon okänd anledning anser en del att det tydas tvärt emot.
Jag är enig med dig !