Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11287 inlägg 2309243 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#590861
Slurfi skrev:Spännande, nå nu får 6-tonnaren vila sig rätt så mkt.
Jag gissar att den kommer att kännas alldeles för liten till alla jobb nu.

Nja, vet inte det, det blir lite småjobbar under året, så nog kommer 6t få mest timar.
Storgrävaren blir endast til skogväger på min jobbarkompis ägendom.
Dessutan drar dom vel nästan 15-18l/t med diesel, så har knappt råd med mer enn 100t pr.år. :lol:
Hoppas bara jag får hem den, vägen fram er på smalaste maks 285cm (grävaren er 299cm), så jag får helt enkelt forsöka trycka mig fram, finns inget/minimalt att gräva bort tyvärr. :???:
En likn, maskin forsökte samma för ca 5 år tilbaka, med heller dårlig resultat. (Rev ner stenmur på ena sidan)
Sen er jag helt ny med denna maskinen, och på sånna stora maskiner allement, så det kommer blir spännande.
Ja ni kommer säkert höre om det på nyheterna om det skiter sig. :mrgreen:


0470 skrev:
Hitachi har Izuzu motorer, så jag gissar Hitachi zx230.

Nä, nä, skulle gärna haft råd med en Hitachi, Volvo, Cat…….., men då er dom oftast körd typ 15000t, vil man ha nyare går dom inte att lösa med min budget, så det fick bli något mer udda.

Så lite mer info. årsmodell 2005, 2300t (så då fatter ni nog att det inte handler om en premium maskin :wink: )
………..230 LC-7E, Isuzu motor, Kawasaki pumper, vridmotor och ventilbord.
Ingen "importmaskin", utan solgt som ny av Norsk handlare.
Timetallet er garantert, då hela historien til maskinen er bekant, dock har den gått särsklit lite senaste åren, så får bli lite olje/filter byten när jeg får hem den.
Kommer antagligen i sluten av veckan.

Ber om ursakt för sen respons i tråden, då det vore lite travlet senaste dagerna. :oops:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Robertberg  
#590865 Izuzumotor och Kawasakihydraulik, ingen Hitachi. Det låter som en Hidromek? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#590872 Nä, men ni börja åtminstone komma inn på udda maskiner. :-bd
Tre "teaser" bilder, och som ni ser er drivhjulet och banden rett bra. :d



Bakifrån


Instrumenten

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590876

Två lvp, en till verkstaden och en till fikarummet som blivit annekterat till honungsrum.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#590881
stegmaster skrev:Nä, men ni börja åtminstone komma inn på udda maskiner. :-bd
Tre "teaser" bilder, och som ni ser er drivhjulet och banden rett bra. :d

$matches[2]


$matches[2]


1571084528_865_894387404.jpg


Är det en Foton Lovol? Kopia på en volvo grävare?
Sägs vara ganska bra maskiner....

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#590882 Ja nu brinner det på riktig.
Sägs vara en volvokopia, men inte Lovol.
Kollade på en ny Lovol 225E som verkar rett snarlik fast den er nästan 15år nyare, Isuzu 6,5l motor på 125kw (med högre emissionkrav givetvis), Kawasaki pumper, svängmotor och ventilbord.
Men du er så nära, att om ingen kommer upp med det helt korrekta navnet så kallas du för vinnare.
En sista " teaserbild" til om nån vil forsöka med helt rett navn, återkommer i kveld med rett navn på maskinen.
Maskinen har forövrig Svenskt ABL hydraulisk snabbfäste, och en Norsk tiltskopa på 1000l från Globus.
Var tyvärr inte med en djupskopa med tänder, så får leta fram en begagnad va det lider.
Enligt säljaren er det ok maskiner, men dom er inte lika mjuka i rörelsarna som premium märken, så det krävs mer av föraren förr att göra bra arbete.
Men driftsäkerheten ska det enligt fler jag talat med inte vara nåt fel på.
Alla vitala prylar som motor, pumpar, ventilbord,etc. kommer ju från Japan och finns i en rad andra dyrare maskiner, men det er vissnok mjukvaran det saknas lite på mot premium märken, så dom verkar lite ryckiga mot en Premium maskin.

Nu då ska det vel gå att se, om man kollar nogrant? :wink:


Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#590885 En XCG - Smas.....

Det har jag aldrig hört talas om.....
Hittade ingen bra information på nätet heller....

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#590980 Jo det eksakta er XCG 230 Lc-7E. (jag hadde knapt hört om detta märka jag heller före detta.)
Företaget heter i dag XCMG. ( tror dom bytte navn ca 2009 eller så)
Men det finns ju en uppsjö av dessa til synes lika maskiner, bara med olika navn.
Dette med SMM er bara nåt Norska Handlaren fått satt på. (Skjetne Maskin).
Så jag kommer nog bli bra kompis med Google.com och Alibaba.com efter detta köpet. :lol: :lol:
Har dock reden hittat handlare som har deler til den, så det er lugnt.
Valet för min del om jag skulle köpa en begagnad Premium maskin med 13000-15000t, eller en sådan Kinamaskin.
Men nu forsöker jag det sista, så får framtiden visa hur smart det var. :???:
Hadde inte råd med stora summar för en maskin som bara kommer andvändas några få timar varje år.
Så då er ni vel nyfikna på priset, det ble 192.000+mva eller 240.000kr inkl.moms. (Fick ner priset annonsert pris med 25.000kr).
Skulle det skita seg rejält finns det vel en möjlighet att sälja bara deler förr dessa pengar, Snabbfäste, skopa, band, motor, ja i prinsipp alt.
At den blev besiktad utan ett enda fel, tycker jag er rett bra, förr dom brukar alltid hitta nåt som inte er i ordning.
(dom kollar ju svetsar, gläpp, att alla funktioner funkar, i tillägg til en massa annat)


Några bilder til som en avslutning.



6,5l Isuzu.


Ryddig hytt med Grammer sits.

Kawasaki pumper. 2x 230l/min + servopumpen.

Kawasaki svängmotor och ventilbord.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Avslutat-02  
#590985 Tror nog den maskinen duger gott..
Sedan att vissa saker uteblivit....ja så är det, men man vänjer sig...

:-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591003 Innehåller den normala kopplingar på hydralslangar eller är de kinesisk udda standard?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#591005
gnisten83 skrev:Innehåller den normala kopplingar på hydralslangar eller är de kinesisk udda standard?

Det har jag inte koll på enn, men dom bytte div. solsprickta slanger inför besiktningen, og det var åtminstone inte nåt problem.

Här t.eks er den lite mindre modellen XCG 210Lc-E til salu, til ca 300.000kr SEK +mva, och denna snurrat 9000t, så om inte comfort och smidighet i hydrauliken er lika bra som Premium maskiner, så verkar dom kunna hålla i hop några timar endå.

https://www.mascus.co.uk/construction/u ... mnbzl.html

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

stegmaster  
#591371 "The eagle has landed", sent nu ikväll. :smile:
Jädrans va stor den va "Live", mot va det ser ut som på bildar.
Tog inte sjans att börja snigla mig fram på dessa smala väger nu i mörket( even om den har bra med ljus), så vänter til imorron bitti, så får jag med kompis som kan dirigera mig rett. (Det er rett trångt att komma fram med 2,99m bred maskin på smala Norska bygdevägar.) :???:
Blir att kolla och byta div, oljor och filter, annan jag tar den til skogs.
Sen ska det köpas til en ca 1400l djupgrävskopa med tänder.
Det tråkiga er dom bara melder regn dom nästa dagerna. :cry:


Fraktgubben lossar xxx antal kedjor.




Bra med flöde och grävkrafter i denne pasjen. 25,5t opps. Räckvidd på 10,6m vid bakkeplan er ju rett fint.
Va jag hann kolla verkar alt att fungera.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

halvproffs  
#591379 :grin:
stegmaster skrev:"The eagle has landed", sent nu ikväll. :smile:
Jädrans va stor den va "Live", mot va det ser ut som på bildar.
Tog inte sjans att börja snigla mig fram på dessa smala väger nu i mörket( even om den har bra med ljus), så vänter til imorron bitti, så får jag med kompis som kan dirigera mig rett. (Det er rett trångt att komma fram med 2,99m bred maskin på smala Norska bygdevägar.) :???:
Blir att kolla och byta div, oljor och filter, annan jag tar den til skogs.
Sen ska det köpas til en ca 1400l djupgrävskopa med tänder.
Det tråkiga er dom bara melder regn dom nästa dagerna. :cry:


1571349562_img_20191017_202210.jpg


1571349563_img_20191017_202217.jpg


1571349530_img_20191017_223314.jpg


Snart är Norge platt som en pannkaka :d

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591391 Spännande, hur ser ABL-fästet ut?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Robertberg  
#591412 Kul! Hoppas du kommer fram där du ska. Det är bara trångt första gången..

Räckvidden räknas nog ifrån centrum maskin? Så ett par meter går ju bort i praktiken, om man står vid ett schakt till exempel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).