Öppna kategorin

App från SOS Alarm

8 inlägg 3170 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

App från SOS Alarm

barka  
#590729 SOS-Alarm ny app
Reklamen för appen lät utmärkt. Jag har sedan tidigare en liten Doro-telefon med larmknapp. Om jag i skogen skulle råka ut för en nödsituation, trycker jag på knappen och larm går till en eller flera förprogrammerade mottagare som också får koordinater till min position. Beskrivningen av SOS -appen gav mig intrycket att jag nu kunde få samma funktion i min smartphone. Jag laddade genast ner den , och tipsade också vänner.
Förvånad, och dum, kände jag mig, när en vän berättade att när han går ut i skogen och aktiverar SOS-appen, ger den positionsangivelse som är flera kilometer fel och alltid någonstans i tätort eller utmed allmän väg. Jag bor själv vid vägs ände och appen visade helt korrekt att jag var hemma. Men, när jag gick sydost någon kilometer i skogen, alltså på en liten skogsstig, visade SOS-appen min position åt nordväst, inne i närmaste samhälle, intill biblioteket. Alltså diametralt fel håll och precis som för min vän visades inte den verkliga positionen i skogen utan en plats långt därifrån, vid en allmän väg. Min vän är jägare, själv arbetar jag regelbundet med skogsröjning och gallring och vi tänkte på värdet av att kunna snabbt kalla på hjälp i en nödsituation.
En representant för SOS, svarade min vän att de alltid frågar den som larmat om var hen befinner sig och därför gör det inte så mycket om koordinaterna är fel. Klistrar in ett stycke av svaret från SOS:
"Om man ringer 112 via appen kommer operatören alltid att säkerställa att de får rätt position av en händelse genom den muntliga intervjun. Vi vet om att GPS-funktionen kan bli felaktig i vissa lägen, därför kommer vi inte lita på den fullt ut, utan vi ser det som ett stöd i att snabbare kunna positionera rätt. Med andra ord ser vi inte att en felaktig position från appen vid en händelse skadar vår möjlighet till en god insats."

Sista meningen tycker jag är skrämmande. När jag loggar in på skogsstyrelsens sidor kan jag gå och kolla t ex gränsstenar, vindfällen, betesskador, och ha kontinuerlig uppdatering av min position. Då handlar det inte om liv eller död. Precisionen när det gäller larm till SOS borde rimligen vara minst lika bra som när man gör rutinkontroll på ägorna. SOS-talesmannen missade (eller blundade för?) verkligt allvarliga lägen där man inte är i stånd att ge muntliga redogörelser.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: App från SOS Alarm

ÅsaNisse  
#590735 Tänkte att jag skulle trycka på gilla-knappen men ångrade mig. Det kan bli väldigt tvetydigt det också för jag gillar definitivt INTE informationen i detta inlägg.
Är verkligheten sådan så bör SOS byta ut både appen och den representant fös SOS som svarade på detta sättet.
Däremot gillar jag skarpt att informationen om appens brister blir kända för allmänheten så att man vet att man inte kan lita på den.

Avatar Fallback

Re: App från SOS Alarm

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590751 Hoppsan!
Detta var bra att info, men tråkigt om det visar sig stämma.
Jag har appen och trodde att den visade relativt rätt position.
Ska kolla lite mer på detta under jakten då man rör sig en del i skogen.
Tack för tipset!

Användarvisningsbild

Re: App från SOS Alarm

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590758 Är det appen et är fel på då?
Jag har märkt samma med min telefon ibland när man skall använda någon karttjänst, den visar helt fel, oftast visar den typ närmaste masten man är uppkopplad mot, så jag gissar på att det inte bra är appen som felar, utan även telefonen som ger appen lite fel information...

Avatar Fallback

Re: App från SOS Alarm

ÅsaNisse  
#590783 Nja telefonen tror jag inte på för den har ju bara en lokal punkt på jordytan. Däremot de satelliter som ska positionera var denna punkt kanske samverkar lite dåligt. Det är av stor vikt att det är tillräckligt antal satelliter som positionerar. Det minsta antalet det kan vara är tre, men då blir osäkerheten väldigt stor. De bättre systemen jobbar med 7-9 satelliter vill jag minnas, men då kostar det en slant extra och ska det vara gratis att använda så kanske man snålar på kostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: App från SOS Alarm

Bax  
#590795 Jag har Hitta.se:s kart-app installerad och den är då väldigt exakt med var jag är, konstigt att inte SOS ska kunna vara exakta?

Avatar Fallback

Re: App från SOS Alarm

Piraboin  
#590811 det finns en annan tråd om samma sak
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=113&t=35613

Användarvisningsbild

Re: App från SOS Alarm

Fredrik Reuter  
#591087 Hej,
Jag ställde frågan till SOS Alarm om diskussionen i denna tråd och fick följande svar precis:

##################################

Tack för att ni delar med er av synpunkter på 112-appen. Eftersom appen är relativt ny arbetar vi ständigt med utveckling för att göra den bättre, därför är feedback från användarna mycket värdefull för oss.



112-appen fungerar så att positionen och kartvyn uppdateras när appen startas och när du rör dig mer än 50 meter. Om appen letar efter ny position konstant, så som t.ex. många navigeringsappar gör, drar det mycket batterier vilket vi vill undvika. När du ringer 112 genom appen kommer GPS:en gå igång automatiskt och skicka en position med bästa möjliga precision, detta kan vara en annan, mer exakt position än den som du ser i kartvyn. Vi håller på att utveckla en förbättrad kartvy där användaren kan välja att uppdatera sin position. På så sätt hoppas vi att fler ska känna en större trygghet med appen.



Positioneringen i 112-appen görs med GPS. GPS är det mest tillförlitliga systemet tillgängligt för allmänheten för att bestämma din position. För att kunna bestämma din position så bra som möjligt behöver GPS:en i telefonen god mottagning på liknande sätt som vanliga telefonsamtal. För att kunna bestämma en position på jordytan behöver telefonen kontakt med flertalet GPS-satelliter. Dålig GPS-mottagning kan bero på att platsen där du befinner dig är skymd och inte ger en tydlig siktlinje mellan dig och satelliterna. Tät trädskog kan även skapa reflektioner för GPS signalen vilket gör att noggrannheten kan minska. Hur bra precision din GPS har beror även på vilken mobilmodell du använder. Antennen och GPS-mottagaren i mobila enheter varierar mycket från tillverkar och årsmodell av enheten. Äldre budgettelefoner ger generellt sämre mottagning och det tar längre tid för enheten att få en hög signalstyrka. Nyare enheter ger ofta högre noggrannhet snabbare.



Vi arbetar för att GPS-precisionen i 112-appen alltid ska vara så bra som det går med den teknik som finns idag. Vi ser att appen redan har varit till hjälp vid flera utryckningar i skogsmiljö. Men för säkerhets skull ställer våra operatörer även kontrollfrågor för att bekräfta den position som appen ger. Detta för att alltid kunna nå fram till den som behöver hjälp så snabbt som möjligt.



Ni får gärna vända er med frågor eller synpunkter på appen till 112appen@sosalarm.se.

######################

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).