Sågtimmer

Ekplank

7 inlägg 7256 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ekplank

Powerbuild_Nordic  
#590233 Hej, Daniel Nordin heter jag och är ny här på skogsforum.
Jag hugger lite själv och har några killar som hjälper mig hugga i Sthlm med omnejd.

Jag har en fråga,

Tänkte, eftersom de känns fel att kasta fint ädelträ på tippen som jag tidigare gjort nu ett tag så tänkte jag, varför inte göra plankor eller reglar, bänksskivor etc av eken jag fäller.

Är det någon i Sthlm som har ett sågverk man kan hyra? Vill gärna såga, hyvla, svarva lite.
Hur länge ska eken torka innan den går att behandla?


Jaja, jag är nybörjare.. men saknar träslöjden lite :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Ekplank

Westra Aros  
#590313 En Alaskan Mill är en liten investering om du vill få in foten på den fronten, det är tungarbetat men det är enkelt och mobilt.

Avatar Fallback

Re: Ekplank

lidköping  
#590624 Ja sågar med ett Jonsered kedjesågverk och ja tycker det fungerar bra, sågsnittet går inte så fort med det går rätt
när man är noga med att justera bommarna på sågsvärdet och sågar med vass sågkedja,
den slipar ja i en Maxx kedjeslipmaskin, ja har kört med sågverket i 5 år och sågat många olika träslag bla. ek, ja har fått lära mej av en äldre herre att ek ska torka 4 år utomhus innan man tar in det för vidare torkning
och att ströläkten ska vara av gran och att dom är torra när du ströar virket.
Tänk bara på att finns det bostäder där man sågar så kan det störa en del personer!

Användarvisningsbild

Re: Ekplank

Powerbuild_Nordic  
#590649 Okej, kan du länka en länk där du köpt sågverket?

Tänkte köpa en bandsåg till ett prisvärt pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekplank

lidköping  
#590696
Powerbuild_Nordic skrev:Okej, kan du länka en länk där du köpt sågverket?

Tänkte köpa en bandsåg till ett prisvärt pris.

Jag har köpt mina 2 Jonsered 600 elsågverk begagnade, ja har monterat ihop sågrälsen så att ja kan såga 14 meter långt.
På en sågvagn har ja 40 centimeter sågsvärd och på den andra sågvagnen har ja 60 centimeter sågsvärd med toppstyrning,
då behöver ja inte byta sågsvärd när ja sågar grova stockar ibland!

Användarvisningsbild

Re: Ekplank

Powerbuild_Nordic  
#590699 Okej spännande, kikade lite snabbt på dett Jonsered 600 elsågverk och den verkar inte vara så mobil som jag vill ha ett sågverk, Tänkte att man skulle ha något man kan dra efter bilen, såga på plats, sen ringa en kranbil som hämtar plankorna eller ta plankorna på kärra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekplank

lidköping  
#590705
Powerbuild_Nordic skrev:Okej spännande, kikade lite snabbt på dett Jonsered 600 elsågverk och den verkar inte vara så mobil som jag vill ha ett sågverk, Tänkte att man skulle ha något man kan dra efter bilen, såga på plats, sen ringa en kranbil som hämtar plankorna eller ta plankorna på kärra.


Ja tycker det går bättre att ha sågverket uppställt på en plats,
pgr. av att ja tycker att det är lättare att flytta stocken, ja har en mindre traktor med vajerkran men det är inte alltid som vajerkranen orkar lyfta stocken (traktorn lyfter i framändan),
men då rullar ja på stocken på kärran eller vagnen beroende på hur lång stocken är.
Ja har även en bockkran som ja använder till att vända dom större stockarna med.
Ekvirke får inte ligga mot något järn för då blir det svart på den ytan, det räcker med att du flyttar virket utan något skydd på pallgafflarna!
När man är på ett ställe och sågar så har man all utrustning där!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).