Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 530iPX

14 inlägg 6503 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HUSQVARNA 530iPX

Erik A  
#569974 Hej!

Är det någon här på forumet som vet om HUSQVARNA 530iPX har teleskopfunktion och, i sådana fall, hur lång räckvidden blir som längst i expanderat läge? Har försökt begripa mig på detta med hjälp av Husqvarnas hemsida och diverse andra källor, men blir inte klok på det. Utifrån det fåtal bilder som man får fram vid en sökning så ser det ju ut som att den går att expandera i någon mån i alla fall (https://stormcdn1062.azureedge.net/2390 ... ?width=768).

Saken är den att jag allra helst skulle vilja slippa att köpa en ren grensåg (såsom exv. 530iPT5), då jag har behov av både röj- och grensågsfunktionen. För att kunna fatta ett vettigt beslut i frågan vore jag tacksam om någon har möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter.

Har Husqvarnas 36V-system med flera andra maskiner och batterier sedan tidigare, så andra märken är inte aktuella i dagsläget.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Tjita1  
#569983 Hittar ingenting om det i manualen tyvärr.
Av nyfikenhet, du kan det säkert bättre än jag, men vad är det som hindrar att använda en T5 som röjsåg?

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570030 Nix! Ingen teleskopfunktion på 530 iPX, som tidigare hette 536 LiPX.

Däremot är väl motordelen fortfarande ställbar, beroende om du vill använda den som (en kort) stångsåg eller som kedjeröjsåg.

Annars är 530 iP4 (tidigare 536 LiP4) en väldig trevlig stångsåg upp till ca 4 meters höjd. Dock väl lång och klumpig som röjsåg, även om enstaka röjstammar alltid kan tas.

530 iPT5 (tidigare 536 LiPT5) är dock en tung och klumpig teleskopstångsåg. Inte sällan tar jag hellre min Silky Hayauchi än min 536 LiPT5 (klumpedunsen).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Erik A  
#573713 Hej!

Tack så mycket för snabbt svar! Efter att ha rannsakat mig själv angående behovet så föll valet på en 530 iP4. Den har varit en fantastiskt trevlig bekantskap senaste veckan- både vad gäller kapacitet och ljudbild. Tycker den tuggar på nästan lika bra som den gamla bensindrivna stångsåg från Stihl som annars finns i maskinparken, men utan avgaser, värme och tvåtaktsknatter. Tycker också att den "växer" med uppgiften. Har senaste två dagarna jobbat med att reda upp det sista efter Alfridas härjningar i ett väldigt oländigt, bergbundet område som vi inte hann ordna i vintras, och jag har haft oväntad nytta av maskinen även här. Finns helt klart en hel del riskmoment som man kan lösa med en stångsåg på platser där det är svårt att komma fram med större maskiner (annars är grävaren med ut vid i stort sett alla riskjobb).

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573719 Jo, hellre en krossad stångsåg än en krossad knäskål - om jag får välja! Stångsågen är ju mycket enklare att ersätta vid behov. :grin:

I en ren skogsröjning föredrar jag dock 530 iPX framför 530 iP4.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Erik A  
#573800 Jo, säkerligen. Det är väl inte omöjligt att det blir en sådan också vad det lider 😉.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573892 Det låter som en bra investering!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

SkogsBasse  
#589318 Hur nära marken kapar ni som kör med kedjeröjare?
Är intresserade av en 530 iPX men är lite osäker på hur det blir när man är 2m lång och vill kapa när marken.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589321 Tja, mellan 2-3 dm till midjehöjd. Är själv 196 cm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Axa  
#590689 En varning ifall andra faller för frestelsen att köpa den misstänksamt billiga stångsågmodellen 115ipt4 https://www.husqvarna.com/no/produkter/ ... 967868001/

Det var den enda som fanns i butik inom rimligt avstånd nær jag fick plötsligt behov før stångsåg. Og jag hadde inte sett någon av modellerna på annat än bild.

Dessvärre så började sågen att krångla efter ca en timmes bruk. I utdraget läge så glappar något (troligtvis kontakten i stången) så illa att sågen stoppar av vibrationerna när kedjan sågar, eller jag bara skakar lätt på sågen.
I kortaste läget gick det tidvis bättre..

Någon gång så blinkade den röda trekanten som jag misstänker betyder att något överbelastningsskydd har löst ut?

Hoppas nu jag kan få uppgradera till en 530ip4.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590694 Låter som du kanske kör lite mer o behöver nåt bättre...

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590698 Trist, men Husqvarnas 100-serie = villaträdgårdar och dylikt. 500-serien = proffsgrejor. Gäller även inom batterisegmentet.

Har själv goda erfarenheter av min 536 LiP4 (och för den delen andra 536-maskiner...).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 530iPX

SkogsBasse  
#650189 Någon som vet om man öka upp kedjeolja flödet? Tycker min drar lite kedjeolja.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 530iPX

hallingland  
#658859 Hej, jag ser på HVA:s hemsida för 530iPX att man visar den tillsammans med en "vanlig" hängande sele. Har inte HVA någon sele likt Stihls RTS eller den som finns till min 535fBX? Det känns som ett steg åt fel håll och köra med vanlig sele... Eller är det bara jag som kanske inte kan... Avlastningen från FBX:ns gummisnodd har varit fantastisk. Jag vill absolut ha något liknande om jag byter till 530iXP. Är RTS:n då det enda alternativet?

(Då skärhuvudet just gick sönder på FBX:n funderade jag på lossa motorn och stället och använda selen till en ny 530IPX... men det tar emot att ha sönder saker mer som kan lagas 😀 )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).