Avverkning (slutavverkning)

"Borreskog"

9 inlägg 2322 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Borreskog"

blandadskog  
#590655 Vet inte om det finns en tråd redan om detta. Men skulle vara intressant att få veta lite om vad ni har för kostnader på avverkning av granbarkborreskadad skog? Har själv ca 100 kubik fub samlat i lite större grupper inte särskilt långt från varandra. Fått ungefärliga prisförslag utkört och klart på 140 kr till 250 kr!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590663 Inte dyrare att hugga än något annat. Men att flytta två maskiner för 100 kubik kostar minst 4000 = 40 kr. Är de väl där så kan de hugga för 100 kr så första summan är relevant. Det bästa du kan göra är att låta dem rycka med lite mer när de ändå är där.

Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

jannee  
#590664 Du har ca 100 fub allvarligt skadad borreskog, m.o.a. mer eller mindre döda träd?
Då har du dessutom minst den tredubbla mängden allvarligt angripen skog i dess närhet.
Antingen struntar du fullkomligt i de röda/bruna träden eller avverkar du ALLA träd som finns inom 1 till 1/2 trädlängd från borrträden.
Det är nämligen i dessa du har nästa problem, borrarna som just flyttat från de redan döda träden.
Visst det svider att ta till synes helt "friska" träd men vill du minska antalet borrar + rädda lite virke så...............

Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590670 Så är det ju. Det brukar vara bäst att ta allt eller inget. Men 100 m3 är mycket att lämna så ta allt!

Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

blandadskog  
#590676 Jag har sådan tur att rågångsgrannen skall hugga borrskog och då kan jag få dit maskinen utan transport/flyttkostnad. Det var även det huggarlaget som låg lägst i pris med ca 140 kr utkört och klart. Dom trodde att priset skulle bli lägre vilket ju bara är bra. Men det var en annan kostnad de påstod att dom ville ha, nämligen 3000 kr för att komma och titta på objektet! Till saken hör att jag snitslar och försöker vara med när dom hugger så vad dom skall titta på förstår jag inte. Vi har ju redan gått över objektet med en sk inspektor som ritade in det i sin dator.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

Avslutat-02  
#590677 3000 kr för att titta på ett objekt?
Skulle det vara som startavgift eller framkörningsavgift då?

Har jag aldrig varit med om....

Speciellt inte om det finns karta och snitsling på objektet, är du dessutom med själv och visar på så är det ju ännu enklare...

Vad säger inspektören om denna kostnad?

Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590682 Är inspektoren och huggarlaget ifrån samma bolag? Jag kan iofs förstå huggarna lite om de har åkt på att behöva ställa maskinerna för att springa runt med en bondgubbe som ska visa dem alla träd han har. Därmed inte sagt att du ska gå med på det!

Användarvisningsbild

Re: "Borreskog"

p till p  
#590693 Jag har flera ställen utan borre i år där det fanns förra året och jag endast tog de döda förra året .
Men andra ställen finns det desto mer.

Avatar Fallback

Re: "Borreskog"

blandadskog  
#590739 Har samma erfarenhet, ett par ställen där jag endast tog bort döda och döende granar förra vintern har inga nya borrträd. Men flera av de andra platser där jag högg rent ser ännu värre ut i år. Det är för ledsamt. Men jag kommer att satsa mer på att ha blandskog och framför allt ståndortsanpassa. Det värsta borrangreppet jag har är på en stenig och grusig ås med femtioårig granplantering, där skall det planteras tall sedan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).