Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

55 inlägg 32754 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Fri1306  
#581876 Jag är sedan slutet på februari skogsförvaltare på Jönköpings kommun och ansvarar för planeringen för den nya gallringen. Jag är jägmästare och har varit på Lars föreläsningar. Jag är därför även fullt medveten om svårigheterna med hyggesfria metoder. Den kommande gallringen har inte som syfte att fortsätta med Lübeckmodellen. Utan framförallt en frihuggning av de gamla fina tallarna som finns i beståndet. Förhoppningsvis medför detta även en viss nyrekrytering av tall. Men uteblir denna kommer vi som sämst ha kvar de gamla tallarna och ny gran kommer det alltid. Vi kommer heller inte ta bort alla granar då de behövs som en buffert för ljud m.m. från riksvägen i söder.

Jag har hört är att det utförts flertalet utflykter till beståndet och de flesta är överens om att det togs för lite.
Varför denna metod valdes från början vet jag inte men som kommun har vi politiska beslut om att inte kalhugga vissa bestånd vilket leder till dessa situationer. Men tallar lever länge så vad som händer i framtiden vet man aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

JensSkoog  
#581930 Har du några bilder från det, @Fri1306
Skulle varit intressant att se :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Lars Lundqvist SLU  
#581931 Tallskog har ju fördelen i rekreationsområden att den är extremt långlivad. Om man inte har krav på ekonomisk avkastning så kan man normalt låta tallskogen stå, utan åtgärder. Eller möjligen röja bort den gran som förr eller senare kommer in underifrån, vilket väl är vad ni planerar?

Min barndoms skogar i Haninge söder om Stockholm är till stor del sådan skog, och den ser ungefär likadan ut nu som för 50 år sen.

Informationstexten säger faktiskt att skogen inte ska skötas enligt Lübeckidéerna, om man läser noga. Det står "... har skötts...". Ett extra "... har tidigare skötts..." hade möjligen gjort det tydligare. ;)

Fri1306 skrev:Förhoppningsvis medför detta även en viss nyrekrytering av tall.


Varför vill ni ha in föryngring?

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581932 Men varför kalla det huggning enligt lybäcks modelen när det i själva verket är överhållande gallring eller som vi smålänningar kallar det friskhuggning! Gör en timmerställning eller så🤔

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Fri1306  
#581939 Har inga bilder just nu men det fanns några i det första inlägget i tråden.

Ja målet är framförallt att ta bort den gran som växt in och tränger tallarna.

Varför föryngring? Vi har även som mål i kommunen att skapa skogar med variation som bjuder in till lek och utforskning. Jag tror inte att det blir ersättare till de gamla träden men de skapar en variation i ett annars ganska homogent bestånd och utan att äventyra det nuvarande tallbeståndet.

Som ni kanske förstår är detta klassat som rekreationsskog och fokus ligger inte på ekonomin.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Lars Lundqvist SLU  
#581947 Gick du nånsin nån guidad tur i "Framtidens skog" utanför Skogis? Där har vi ju gallrat fram helt olika beståndstyper från ett och samma utgångsläge - ett hygge där det sprutade upp både tall, gran, björk, asp, rönn, ...

Om ni vill ha variation, variera beståndstätheten inom beståndet, i en mindre skala.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Fri1306  
#581956 Jag har varit där men det börjar bli många år sen nu. Ja det är ett bra sätt, vi har faktiskt skrivit in varierade beståndstäthet i basintruktionen för röjning och gallring.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Torbjörn Johnsen  
#581967 Om det inte finns några ekonomiska avkastningskrav på det här området är det ju bara att behålla de gamla tallbestånden. Tunna ut dem något över tiden så att de som är kvar kan växa sig grova och breda. De klarar ju att växa några hundra år till. Sorgligt om konsulter med kvasiteorier ska förblinda kommunpolitiker att förstöra fina skogar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

isteskog  
#581970 Det gäller att krångla till skötselråden så att en "konsult" behöver tillkallas.... Då finns det konstigt nog kulor, annars får det inte kosta nånting. En ny nisch för de som propagerar "hyggesfritt" , oj, förlåt, gallring ska det vara .... 😉

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Oleab  
#590488 Om det ska vara "naturnära" och även då gallrar man bort första sort på plats... Skulle man inte få tänka om lite då?

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590495
Fri1306 skrev:
Varför föryngring? Vi har även som mål i kommunen att skapa skogar med variation som bjuder in till lek och utforskning. Jag tror inte att det blir ersättare till de gamla träden men de skapar en variation i ett annars ganska homogent bestånd och utan att äventyra det nuvarande tallbeståndet.

Som ni kanske förstår är detta klassat som rekreationsskog och fokus ligger inte på ekonomin.


Mycket intressant! Har kunder som efterfrågar precis det här. Ska precis gå igång med ett 2Ha stort skogsavsnitt som ägarna vill ska bli just en "rekreationsskog". Området domineras av medelgrov till grov gran. Men finns flera äldre tallar som vi ska hugga fram. Massor med löv förstås.
Har du möjlighet dela med dig av er skötselplan så skulle det uppskattas. All inspiration är välkommen. Skicka gärna ett pm.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

anersimyra  
#590498 Okunskapen och ” kringelikrånglandet ” i vissa kommun och stadsdelar blir ofta rent skrattretande. Själv ska jag till veckan på ett TREDJE uppstartsmöte i samma område där åtgärden är självklar, men det ska tyckas och pladdras om ” sparbanksekar ” hit, solbelysta lågor dit och gud vet vad. :-o . Ena dagen kan man få en beställning på att fälla ett ” farligt lutande ” träd som visar sig vara en fullt frisk 300 årig tall full med reliktbock, på andra ställen ska uppenbara dödsfällor sparas. En stadsdel beställde åtgärder i en allé utan att först samråda med LS. En annan stadsdel beställde på eget bevåg rensning av ett mussel och kräftförande vattendrag ..osv.. =))

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

isteskog  
#590501 Ja du Myra! Det finns många "experter" som vet hur skogarna ska skötas ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

svampbob  
#590504
isteskog skrev:Ja du Myra! Det finns många "experter" som vet hur skogarna ska skötas ...... 🙃


Eller som Big Bengt sa "har studerat bort förståndet"

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Avslutat-02  
#590506 Akadumiker? :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).