SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

143 inlägg 45436 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#590413 Även om det inte är rätt rent säsongsmässigt så roade jag mig med att titta närmare på stamkvistning häromveckan. Här finns en video från kvistningsarbete i ett 15-årigt tallbestånd. Hur lång tid tar det? Vilka verktyg ska man använda?




För den som vill gå riktigt på djupet så finns en utmärkt publikation i Skogsstyrelsens Skogsskötselserie som handlar om just stamkvistning. Jag har snott den här illustrationen därifrån och den visar en mycket viktig sak: hur man ska kapa kvistarna.

1570792332_skärmavbild_2019-10-11_kl._12.33.45.png


Man får absolut inte lämna långa stumpar för då tar det tid med övervallningen och man får betydande risk för missfärgningar. Men man får heller inte kapa för nära stammen så att den s k "kvistkudden" skadas. Kvistkudden är som en liten, uppsvälld ring som omger kvisten närmast stammen. Precis utanför den ska man kapa.

1570792892_skärmavbild_2019-10-11_kl._13.18.54.png


När ska man kvista?
Rätt årstid för stamkvistning av tall är INTE i oktober utan kvistningen ska göras under växtsäsongen. Detta för att kvistarna ska kåda. Annars finns risk att kvistsåret angrips av svamp (tallkräfta) vilket kan ödelägga hela trädet.

När det gäller tall så ska man börja vid så klen diameter som möjligt men måste även ta hänsyn till att tallen ska ha passerat risken för älgskador. Eftersom man måste lämna det mesta av grönkronan för att inte förlora tillväxt behöver man återkomma flera gånger för att kunna kvista upp till kanske 5,5 meters höjd. Rent praktiskt blir det då kanske frågan om två kvistningstillfällen varav det första vid ungefär 8-10 cm i brösthöjdsdiamater. Ungefär som beståndet jag visar i videon och där gick det att kvista upp mot ca 3,5 meters höjd. De sista två metrarna gör man efter ytterligare 4-5 år när kronan har vuxit till sig.

1570792928_stamkvistning-1.jpg


Vilka verktyg?
Det finns många alternativ till kvistningsverktyg och det får ju anpassas efter behovet. Själv gillar jag en kvistsåg på kort och lätt träskaft (ca 160 cm) när man gör den första kvistningen. Det går även att använda en handsåg för det mesta av den första kvistningen om man tycker att det fungerar bra.

1570792928_stamkvistning-2.jpg


När man sedan ska upp och kvista de sista metrarna behöver man en längre teleskopsåg. Ju lättare och stadigare desto bättre. Här finns det troligen ett visst samband mellan pris och prestanda? Har ni bra tips på användbara verktyg?

Skogma har en hel sida med Stamkvistningssågar och skaft att botanisera i.

1570792332_skärmavbild_2019-10-11_kl._12.59.40.png


En viktig detalj, som saknas på min såg i videon, är att sågen gärna får ha en liten vertikal kniv längst ner på bladet (se bilden här nedan). Den kan användas för att stöta uppåt så att det blir en brottsanvisning på undersidan av kvisten. Detta för att inte barken ska fläks av när kvisten börjar vika ner.

Det finns även motoriserade kvistsågar som kan användas.

1570792928_stamkvistning-3.jpg


Hur lång tid tar det?
I mina tester tar det mellan 1-2 minuter att kvista en tall upp till ca 3,5 meter höjd. Om vi utgår från att stamantalet som ska kvistas motsvarar huvudstammar som blir kvar till slutavverkning med viss säkerhetsmarginal så är det lämpligt att kvista 600 - 800 stammar/hektar. Det skulle då ta mellan 2-3 dagar att kvista ett hektar vid första kvistningsomgången. Låter det rimligt

Dokumentation och märkning
En sak som jag inte tar upp i videon är vikten av att dokumentera utförd stamkvistning. Vilket år är det kvistat? Medeldiameter? Antal stammar per ha? ev märkning? Det är nämligen svårt att skilja mellan stamkvistade tallar och ej stamkvistade tallar i vuxna tallbestånd. Mer om det i del 2. Det finns en hel del om dokumentation i Skogsskötselserien, del 8 Stamkvistning

Vad är det värt?
Syftet med stamkvistningen är att få mer kvistfritt virke i rotstocken än utan kvistning. Jag kommer att ägna mer uppmärksamhet åt det i "Stamkvistning av tall, del 2" som kommer inom kort.

Vad har ni för synpunkter och erfarenheter av om stamkvistning av tall? Är det lönt? Hur gör ni i så fall och vilka verktyg använder ni?

Här hittar ni del 2 om stamkvistning. Den tråden (och videon) handlar om hur det ser ut i en stock som kvistades för 36 år sedan: Stamkvistad tall, del 2 (Video)


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 23 okt 2019, 09:17, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Fredrik Reuter  
#590419 När vi gjorde Test av Husqvarna 536LiPX med video så tyckte jag att den var ypperlig till stamkvistning (min egen åsikt). Dessutom så kunde man snygga till beståndet i övrigt med stångsågen. Vet inte om någon kör på detta vis med stångsåg idag?

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

sundelius  
#590420 Många har sagt det förut men det tål att upprepas
Du tar forumet till en helt ny nivå genom dina välgjorda och lättfattliga filmer. Även dina reportage är suveräna :-bd
Ligger i sjuksängen med febern från helvetet, då är det fint med lite tidsfördriv.
Keep up the good work 🤗

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

isteskog  
#590422
sundelius skrev:Många har sagt det förut men det tål att upprepas
Du tar forumet till en helt ny nivå genom dina välgjorda och lättfattliga filmer. Även dina reportage är suveräna :-bd
Ligger i sjuksängen med febern från helvetet, då är det fint med lite tidsfördriv.
Keep up the good work 🤗

Krya på dig, Sundelius .... Gallringsskogen väntar.... :smile:

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Ferguson system  
#590439 Bra video. Det er flott at du setter fokus på hvor man skal kappe greinene. Jeg ser veldig mye feil beskjæring rundt. Enten det er i skogen eller i hager/parker. Veldig ofte står det ut lange tapper, eller så er det skjært for langt inn (flush cut).

Kan legge til at snittflata bør være renest mulig for best resultat. Helst skal det se ut som snittflata er høvlet. Når snittflata er plan, så er det mindre sansynlighet for at det blir råte og risikoen for at sykdommer og skadegjørere får feste er langt mindre. Samtidig som at treet lettere lukker såret. Best resultat får man med ei sag som skjærer på tilbaketrekk.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

anersimyra  
#590441 Blad med stötkniv har ofta en onödigt grov tandning till stamkvistning av klena mjuka grenar, dessutom är de ofta onödigt stora. Kvaliteten på bladen varierar dessutom märkbart även på de dyrare bladen, det märks främst som kraftiga vibrationer när man drar bladet mot sig. Numera finns väl i stort sett bara de ” japanska ” bladen på marknaden, de är oftast riktigt vassa och ger ett fint snitt när de är nya, dessvärre blir de rätt omgående träslöa. Det bästa bladet jag själv använt är ett enkelt sandvikenblad utan stötkniv, tänderna på det bladet hade en traditionell fogsvansslipning och höll skärpan otroligt bra. De riktigt billiga bladen har inte ens slipade tänder utan har stansade ” taggar ” som är ordentligt slöa redan som nya.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590442 Trevlig o intressant film Torbjörn. :-bd

Då kan jag flika in med lite bilder från min stamkvistning jag gjorde för en 25 år sedan.

Detta beståndet hade inte röjts så det var tätt som i en vass. Röjde o gallrade försiktigt.

Jag stamkvistade med stångsåg. Tog fem meter på en gång. Det var rätt kvistrensat längst ner om jag inte minns fel.
1570809185_20190928_102536.jpg
1570809184_20190928_102730.jpg
1570809182_20190928_103317.jpg

Stamkvistade lite väl många träd som stod nära varandra. Har redan fått gallra bort några.

Har gallrat det försiktigt några gånger fem år sedan senast. Det var inget akut när jag gick igenom det nu. Men snart så behöver man in igen o titta över det. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Torbjörn Johnsen  
#590447 Snyggt @Vedmaskin! När man väl har kvistat kan man no ge rejält med utrymme för de kvistade träden. Ju bredare årsringar desto mer kvistfritt virke😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Håkan A  
#590453 Bra reportage!
Kan skicka med några tankar i ämnet från vår Solskenslogger, Russell.
Hans idéer från sitt arbete med stamkvistning i USA och Nya Zeeland är att det är för jobbigt att såga, man skall använda något som klipper av grenarna, detta blir mindre jobbigt över tid jämfört med att såga över huvudhöjd. Det första jag fick göra när Russell kom hit var att åka och köpa en liten tvåhandssekatör till honom! Och det fungerar kanon så långt man räcker, har jag sett när Russell jobbar med den!
Men jag har inte fått prova den själv, ännu!
Det skall sägas att en orsak till hans förkärlek för sekatör är att i US och NZ använder man väldigt ofta stege vid stamkvistning, terrängen är brant, vilket tvingar fram användning av stege, samtidigt är markytan slät jämfört med här, så det är lätt att ställa upp en stege. Och han har inte bett om en stege ännu, utan istället visat upp några effektiva sekatörer på stång. Går kanske att dra vissa slutsatser av det också.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Älgfoderodlare  
#590458 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

halvproffs  
#590459
Älgfoderodlare skrev:Har stamkvistat åtskilliga tusentals träd genom åren. Alla arter sköts likadant. Börjar kvistningen redan vid späda träd, ner mot 3-5 cm. Tallen är ju lättast med sekatör vid den tid jag börjar. Men Björken förtjänas ju också att nämnas då senare tids studier visat på förbättrad virkeskvalitet även där. Bildserien visar stamkvistning av just Björk för ökat ljusinsläpp i kommande blandskog med mycket Gran som underväxt. Som högst står jag ca. 9 m upp o använder såväl stång som handsåg.


Härligt att du är tillbaka på forumet!!
Har själv stamkvistat många tallar men genom mitt snickarjobb har jag blivit så sliten i nacke och axlar så nu gör jag bara ett 50tal varje år.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

machonisti  
#590460
1570820204_20190326_171353.jpg

Köpte 17 ha till underpris pga undermånligt bestånd.
Gallrade manuellt och valde med omsorg, ej stamkvistat.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Oleab  
#590485 Jättebra reportage, Torbjörn. Stamkvistning ger så underbara skogar, fast jag undrar med detta med ekonomin.. Vem köper detta virke om 80 år, när tallskogen ska huggas? Jag tror tyvärr att kvalité är ett begrepp i skogbruket som industrin kommer avlägsna inom kort. Numera fins egna sågverk som kapar ut kvist och limmar in nytt virke där behov finns.
Ska kvalitetstimmer ha någon framtid, tror jag man ska hägna om stedegna småsågar med specialsortiment. Typ trappor, möbler och dylikt. Båtbyggare möjligen. Däri finns nog marknad för såna sortiment. Och det finns vilja att betala för såna särskilta byggen. Industrin, däremot kämpar nog mot att göra tillräckligt, fast till ett lägre pris.

Så - om man tycker sånt är roligt, tycker jag man ska kvista sin tall - det hade jag själv gillat. Sen om man dokumenterar detta, skulle man kunde ta ut något värde i framtiden, fast jag skulle inte vikta detta mest i skötningen. Jag skulle nog göra det självt, vad jag hinner med. Det kan jag betala ur mitt nöjeskonto ändå.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

JensSkoog  
#590502 Mycket intressant, Torbjörn :-bd
Tyvärr finns det ingen tall att stamkvista i den skog jag får sköta, men jag jobbar fram några ekar och annat löv på det sättet. Jag använder oftast Stihls kombimaskin med svärd och kedja, 1,1 i det, och tycker att jag kan jobba med precision med den.

Det är ju omöjligt att veta hur marknaden blir om 50 till 100 år, men genom stamkvistning framodlar vi åtminstone snygga träd och skogar som ger en känsla av att man har skapat något vackert och värdefullt. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

Göt  
#590628 Är det dumt att kvista dom lägre kvistarna med vass yxa/ röjkniv?
Fantastiskt bra och intressant tråd :-bd :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).