Avverkning (slutavverkning)

Granbarkborreförsäkring

12 inlägg 3260 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granbarkborreförsäkring

jojo72  
#590299 Ätr det någon som vet om det ingårt barkborreförsäkring i skogsförsäkringarna. Jag har f.n. Dina försäkringar.

Hade tecknat ett avverkningsuppdrag med inköpare från Sydved.Vi hade gått runt området flera ggr utan att han nämnde något om barkborreangrepp.
Blev nu kontaktad av en ny inköpare från Sydved som kunde tala om att min förra kontakt lämnat företaget för annan verksamhet.
Igår gick jag runt med den nya inköparen och fick en chock när han visade på ett stort (1 ha?) barkborreangrepp på grov skog i bästa kvalitet......



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreförsäkring

Ängagärdet  
#590303 Kanske ska man vara i sin skog mer regelbundet om man bryr sig om mer än kapitalet 👍

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

jojo72  
#590307 Men vet du hur snabbt en barkborreskada visar sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreförsäkring

JerryH  
#590309 LF's skogsförsäkring gör det iaf.

https://www.lansforsakringar.se/globala ... ng-max.pdf

Finns det ju lite olika nivåer på försäkringen och bara max som innefattar granbarkborrar, men här i Halland säljer de bara Max så var ju en lite positiv överraskning att jag har det skyddet ifall det nu ska fortsätta o de ger sig på ett par avverkningsbackar innan de hinner plockas ned.
Om det inte ändrats så rör det sig om ca 100:- / fub, var det iaf förra året när jag var i kontakt med dem ang snöbrottsskadad skog.
Senast redigerad av JerryH tor 10 okt 2019, 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

jannee  
#590310 Det börjar med att man kan se en viss kronutglesning (barrförluster).
Dessa träd är utsatta för borrangrepp.
Tittar man sedan noga på stammen bör man kunna upptäcka små små hål men även att det finns osedvanligt mycket med barr på marken just intill trädet.
Troligtvis kommer dessa träd att dö inom en inte alltför lång framtid.
Nu när träden gått i vila kan de se halvvissna ut tills våren men när värmen kommer tillbaka kan de bli helt bruna (röda) på någon vecka.
Vill du stämma ån i bäcken avverkar du ALLA träd som ser nersatta ut + ALLA träd inom minst en trädlängd omkring dessa.
Är för den sakens skull inte säkert att du helt kommit undan men du har i alla fall räddat något virkesvärde och även fått bort en del borrar.
Träd kan se (helt) friska ut men på någon några veckor kan de delvis vara gröna men ändå tappa barken.
På en del syns det först i topparna men på andra träd kan toppen vara helt grön medan resten av trädet är brunt/rött.
Granbarkborren drabbar träd som utsatts för stress, där torka är huvudingrediensen men även åldern påverkar.
ALL granskog som är 80 år och äldre är i riskzonen.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590338 Länsförsäkringars Maxförsäkring täcker insektsangrepp men den blir löjligt dyr på större innehav och säljs inte heller i alla distrikt.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreförsäkring

JerryH  
#590340
Skogsola skrev:Länsförsäkringars Maxförsäkring täcker insektsangrepp men den blir löjligt dyr på större innehav och säljs inte heller i alla distrikt.


Ah, intressant att alla inte har den, Halland har bara den. Förstod det som att det var ett beslut de tog efter Gudrun.

Men löjligt dyr på stora innehav? Borde väl vara linjärt mot arealen? Så då är den ju löjligt dyr redan från första ha :)

Om jag inte minns fel betalar jag ca 125-130 per ha och år. Visst, det är alltud surt att betala försäkringar, och helst ska de aldrig komma till användning :)

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590341 Har du 10 ha så blir det 1300, det är ju hanterbart. Har du 1000 ha så blir det 130000. På 10 år har du betalat in 1,3 miljon i premie. Då kan det vara bättre att leva med risken och ta smällen när den kommer.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreförsäkring

JerryH  
#590343 Jo.. Men har du tusen hektar så kan du ta ut 5000fub om året utan att ta hela tillväxten.

Iaf i dessa trakterna..

Hur prissätter andra försäkringsbolag sina skogsförsäkringar?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

jannee  
#590346 LF har en bra skogsförsäkring, men endast för något större fastigheter. Det finns nämligen en självrisk, oberoende på hur stor fastigheten eller skadan är vilket gör att små fastigheter, då är det INGEN mening att försäkra = bara bortkastade pengar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborreförsäkring

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590366 När jag tog över min fastighet vid årsskiftet så var det stopp för nyteckning av maxförsäkringen hos LF.
Just pga barkborren, folk försökte försäkra när dom upptäckte angrepp i höstas som hade startat redan på sommarn.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Granbarkborreförsäkring

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590380 I Halland kostar Max-försäkringen 80:-/Ha. Och får endast tecknas upp till 75 Ha. Numer är det inget arelkrav på en skada ex storm barkborre, vilket innebär att du kan plocka borreträd på hela fastigheten om de uppkommit under samma växtsäsong. Därför är Max försäkring begränsad arealmässigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).