Skogsröjning

Röja gammal betesmark.

47 inlägg 11526 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

svampbob  
#590238
anersimyra skrev:
svampbob skrev:
anersimyra skrev:
1570565841_26729b2a-a82f-46d9-bede-c99f97b57019.jpeg
1570565840_88a93830-71e8-4fbd-9b04-a8aeb767320f.jpeg
. Sen fanns även grov asp, ek och lind knutet till berget som omgärdar området, dessutom har bävern som synes gott om mat från den kvarlämnade Aspen, men nu ska bävern skjutas av då de även går på allt övrigt löv.. :shock:


Visst är det ganska fantastiskt man skjuter en Bäver för att han förfular i en hagmark men att skjuta en varg som river tamboskap det är otänkbart. Kan det bero på att hagen är i Stockholm men vargen i Värmland?

Nu är det förstås inte frågan om en bäver, i den lilla Ulvsjön på ett par ha finns fyra bävrar.. :shock: i övrigt finns bäver i allt vatten djupare än en decimeter, de är nu såpass många att de på vissa håll ” tvångsgnager ” på både tall och gran.


USA hade ca 60 miljoner bävrar innan bäverjakten startade på 18-hundratalet. Det måste ha varit ett enda stort kalhygge i USA på den tiden.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590244 Tror du verkligen att det var ett enda stort kalhygge..😃

Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

jannee  
#590247 Vart ju Bisonoxar över hela USA, det och bävrarna tog död på all skog - det vet ju alla :smile:
Har någon sett någon som helst skog på den gamla tidens Westernfilmer, filmer som speglar HELA USA.
Och de skogsrester (pinnar) som fanns eldade indianer upp i sina tepee.

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590248
jannee skrev:Vart ju Bisonoxar över hela USA, det och bävrarna tog död på all skog - det vet ju alla :smile:
Har någon sett någon som helst skog på den gamla tidens Westernfilmer, filmer som speglar HELA USA.
Och de skogsrester (pinnar) som fanns eldade indianer upp i sina tepee.

Farbror Seb drog ju omkring i storskogen till skillnad från ” kopojkarna ” som förstås vistades på prärien.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

svampbob  
#590249
anersimyra skrev:Tror du verkligen att det var ett enda stort kalhygge..😃


Nä men alla bäverdammar måste ha påverkat naturen väldigt mycket. Enligt Wikipedia så var bävrarna även uppe och jobbade på över tretusen meters höjd.

Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

Brorsan  
#590254
anersimyra skrev:
svampbob skrev:
anersimyra skrev:
1570565841_26729b2a-a82f-46d9-bede-c99f97b57019.jpeg
1570565840_88a93830-71e8-4fbd-9b04-a8aeb767320f.jpeg
. Sen fanns även grov asp, ek och lind knutet till berget som omgärdar området, dessutom har bävern som synes gott om mat från den kvarlämnade Aspen, men nu ska bävern skjutas av då de även går på allt övrigt löv.. :shock:


Visst är det ganska fantastiskt man skjuter en Bäver för att han förfular i en hagmark men att skjuta en varg som river tamboskap det är otänkbart. Kan det bero på att hagen är i Stockholm men vargen i Värmland?

Nu är det förstås inte frågan om en bäver, i den lilla Ulvsjön på ett par ha finns fyra bävrar.. :shock: i övrigt finns bäver i allt vatten djupare än en decimeter, de är nu såpass många att de på vissa håll ” tvångsgnager ” på både tall och gran.


Hemma byggde dom t.o.m en hydda i saltsjön när det vart för trångt i insjöarna. Har sett bäverfällda aspar i ytterskärgården utanför Nämdö.

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590265 Japp, i mitten av nittiotalet såg jag en bäver som bodde under bryggan på författaren Sten Rinaldos ö Hamnskär i Lygna, den hade fällt varenda Oxel på ön..😬

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590279 Tack för inspirationsbilder! Kommer nog inte ha problem med bäver uppe på ett berg utanför Järvsö. :smile:
Så här ser det ut nu. Svårt att få en överblick av marken då delar är väldigt igenvuxna.
Gården brukades fram till -60 ungefär. Efter det har det gått djur i omgångar lite här och där så väldig variation i ålder på träd och sly.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

JensSkoog  
#590288
Pettersviktor skrev:Liten följdfråga.
Går dom in även i tät sly. Ett område är som en vägg av asp på ca 3 meter. Svårt för mig att forcera igenom. Tänker om det är värt att bara röja lite grann för att ge fåren tillgång området.

För att lämna bäver ett lite tag, så kan jag rekommendera den metoden
vi använde när jag var pojk på gården till mina bästeföräldrar. Där fanns
ett par frånflyttade torparbo som var illa genvuxna med småasp och
sälg, och bästefar ville ha dom öppnad upp igen. Han släppte får och
kor där. En gång eller två i veckan gick vi med såg och yxa och la ner
sälg och asp, och isär fåren köade upp för att äta, ja dom kom
springande, när de såg oss med verktyg i handen :grin:

Efter ett par år var marken öppen igen, kavarlämnade stammar
trampat ner, och allt smått som kom upp blev betat strax. :-bd

Jag ogillade jobbet den gången, eftersom det var jobbigt å knäa omkring
med såg och yxa i kamp med sly och småträd, men idag med en röjsåg
skulle det varit rena promenaden.

Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

isteskog  
#590292
Pettersviktor skrev:Tack för inspirationsbilder! Kommer nog inte ha problem med bäver uppe på ett berg utanför Järvsö. :smile:
Så här ser det ut nu. Svårt att få en överblick av marken då delar är väldigt igenvuxna.
Gården brukades fram till -60 ungefär. Efter det har det gått djur i omgångar lite här och där så väldig variation i ålder på träd och sly.

Spännande! Vart i Järvsö håller du till? Det såg nästan ut som Hästberg när man såg lutningen på berget bakom?

Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

isteskog  
#590295
JensSkoog skrev:
Pettersviktor skrev:Liten följdfråga.
Går dom in även i tät sly. Ett område är som en vägg av asp på ca 3 meter. Svårt för mig att forcera igenom. Tänker om det är värt att bara röja lite grann för att ge fåren tillgång området.

För att lämna bäver ett lite tag, så kan jag rekommendera den metoden
vi använde när jag var pojk på gården till mina bästeföräldrar. Där fanns
ett par frånflyttade torparbo som var illa genvuxna med småasp och
sälg, och bästefar ville ha dom öppnad upp igen. Han släppte får och
kor där. En gång eller två i veckan gick vi med såg och yxa och la ner
sälg och asp, och isär fåren köade upp för att äta, ja dom kom
springande, när de såg oss med verktyg i handen :grin:

Efter ett par år var marken öppen igen, kavarlämnade stammar
trampat ner, och allt smått som kom upp blev betat strax. :-bd

Jag ogillade jobbet den gången, eftersom det var jobbigt å knäa omkring
med såg och yxa i kamp med sly och småträd, men idag med en röjsåg
skulle det varit rena promenaden.

Samma erfarenhet har jag, Jens! Fällde 4-5m asp åt kvigorna. Man fick passa sig så man inte fällde på dom, de var som galna i lövet och även en bit in på kvistarna ... :lol: Senare under hösten kunde jag kapa asparna till ved, behövde knappt kvista dom. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590321
isteskog skrev:
Pettersviktor skrev:Tack för inspirationsbilder! Kommer nog inte ha problem med bäver uppe på ett berg utanför Järvsö. :smile:
Så här ser det ut nu. Svårt att få en överblick av marken då delar är väldigt igenvuxna.
Gården brukades fram till -60 ungefär. Efter det har det gått djur i omgångar lite här och där så väldig variation i ålder på träd och sly.

Spännande! Vart i Järvsö håller du till? Det såg nästan ut som Hästberg när man såg lutningen på berget bakom?

Vi har köpte en gård högst upp på Orrabacken, berget kallas i folkmun Pettersberget men på kartorna står det Gruvklippan/gruvberget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590322
JensSkoog skrev:
Pettersviktor skrev:Liten följdfråga.
Går dom in även i tät sly. Ett område är som en vägg av asp på ca 3 meter. Svårt för mig att forcera igenom. Tänker om det är värt att bara röja lite grann för att ge fåren tillgång området.

För att lämna bäver ett lite tag, så kan jag rekommendera den metoden
vi använde när jag var pojk på gården till mina bästeföräldrar. Där fanns
ett par frånflyttade torparbo som var illa genvuxna med småasp och
sälg, och bästefar ville ha dom öppnad upp igen. Han släppte får och
kor där. En gång eller två i veckan gick vi med såg och yxa och la ner
sälg och asp, och isär fåren köade upp för att äta, ja dom kom
springande, när de såg oss med verktyg i handen :grin:

Efter ett par år var marken öppen igen, kavarlämnade stammar
trampat ner, och allt smått som kom upp blev betat strax. :-bd

Jag ogillade jobbet den gången, eftersom det var jobbigt å knäa omkring
med såg och yxa i kamp med sly och småträd, men idag med en röjsåg
skulle det varit rena promenaden.


Ja jag har hört liknande förslag.
Ska bli spännande att se vad killen från Länsstyrelsen säger när han kommer. Han erbjöd sig att hjälpa till med en plan för marken även om vi inte skulle få bidrag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

isteskog  
#590324
Pettersviktor skrev:
isteskog skrev:
Pettersviktor skrev:Tack för inspirationsbilder! Kommer nog inte ha problem med bäver uppe på ett berg utanför Järvsö. :smile:
Så här ser det ut nu. Svårt att få en överblick av marken då delar är väldigt igenvuxna.
Gården brukades fram till -60 ungefär. Efter det har det gått djur i omgångar lite här och där så väldig variation i ålder på träd och sly.

Spännande! Vart i Järvsö håller du till? Det såg nästan ut som Hästberg när man såg lutningen på berget bakom?

Vi har köpte en gård högst upp på Orrabacken, berget kallas i folkmun Pettersberget men på kartorna står det Gruvklippan/gruvberget.

I utkanten strax S om Järvsö med andra ord! Där har jag sprungit orientering ett flertal gånger. Lutar på bra mot berget där .... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Teufel  
#590871 Vi har en liknande situation, men en naturbetesmark där det redan går hästar och har gjort så i 15-20 år.
Tyvärr en del igenväxning, vilket vi fick anmärkning på i Länsstyrelsens kontroll för några veckor sen.

Vad gäller kvarvarande träd skriver de i kontrollrapporten "Vid röjningsarbetet bör enstaka bärande träd och buskar, vidkroniga, äldre träd samt hålträd sparas. Av övriga träd kan något enstaka sparas men det ska då verkligen vara frågan om enstaka."

De typer av träd som de räknar upp finns i princip inte på marken, kanske nåt enstaka.

Frågan är hur man väger röjning av i stort sett alla träd, mot djurskyddets krav på skugga åt betesdjuren varma sommardagar? Finns det någon tumregel?
Jag har skickat frågan till deras centrala maillåda, eftersom det både rör landsbygdsavdelningen och djurskyddsavdelningen, så jag tänker att de som helhet bör kunna svara på hur jag ska tänka. Än så länge dessvärre inget svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).