tis 08 okt 2019, 23:07#590172
Tralsmo skrev:Det gäller ju massaved.
Har hört av ganska trovärdig källa att vrak (mätvägran) på en stuv i massaveden ger vrak på alla 3 stuvarna.
Tydligen så tolkas mätinstruktionen så.
Observera att ja ä inte insatt i saken eller i regelverket eller har varit utför det.
Men eftersom källan ja hört det från borde va insatt i detta så skrev ja om det här på forumet.
Kan ju va väldigt intressant att veta hur det verkligen ligger till me saken.
(Lite Off Topic när det gäller Prima/Sekunda.)
Du har rätt i att alla travarna drabbas när det blir mätningsvägran på en utav travarna. När det blir mätningsvägran så är det som det låter, lastet kommer inte in.
Vi kör ett exempel: Det kommer in tre travar 1000 (barrmassa) och en utav travarna har 16% löv i sig vilket är för mycket fel trädslag för sortimentet. Detta är då anledningen till mätningsvägran. Man kan göra lite olika efter man anser att det är mätningsvägran.
Lättaste sättet utan någon krångel är att göra om den trave med löv till bränsle om stället tar emot bränslesortimentet för att sedan mäta in de andra travarna som sort 1000. Jag brukar inte göra en officiell mätningsvägran (en rapport) om inte åkaren eller någon annan ber om att få ett kvitto på mätningsvägran. Detta kan vi göra om vi får ett godkännande ifrån berörd part så det är okej att mäta in det som ett annat sortiment.
Vill parterna bara ha ett kvitto på att har det blivit mätningsvägrat mäter man igenom lastet som en vanlig mätning och avslutar den som en mätningsvägran vilket gör att den inte är betalningsgrundande men att det visar volymen som blivit mätningsvägrad. Det kan vara så att de åker iväg med lastet för att sortera ur lövet för att senare köra in hela lastet som sort 1000, eller köra in det som bränsle på ett annat ställe. Det finns även vissa industrier som tar emot blandsortiment så då kan de åka dit om de får order om det.
Finns många orsaker till varför det kan bli mätningsvägran och vissa kan man lösa smidigt och vissa orsaker kan inte vi göra något åt t.ex. om märkning saknas så är det bara att göra en mätningsvägran direkt så de får ett kvitto på att de har försökt att köra in det.
Mätningvägran gör att ingen får betalt eller betala då lastet inte kom in vid det tillfället utan den kommer få en ny mätning vid en senare tillfälle eller på en annan industri när felet är åtgärdat.
Vet inte om detta svarade på din fråga, jag kan skriva mycket mer om hur det går till fast det blir ganska utdraget. Bara att skriva om det är något du undrar över.