Skogsröjning

Röja gammal betesmark.

47 inlägg 11669 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#589955 Hej, helt färsk på det här med skog och mark men vi (jag och kärestan) har precis köpt ca 3 ha mark. 0,2 ha är tomt och där kommer vi börja bygga hus i sommar.
Övrig mark består av ca 2 ha igenslyad betesmark och 1 ha dålig skog.

I höst och i vinter när vi inte kan göra så mycket annat på marken skulle vi vilja komma igång och röja upp den gamla betesmarken och förbereda för lånade får där till sommaren.
Nu undrar vi hur vi ska tänka och om någon har tips på bra litteratur om att restaurera äldre betesmark.

Som marken ser ut nu är det mycket asp på 2-3 meter, en del gran samt Björk. De äldre träd som finns är jämnt fördelade asp, Björk, tall och gran.
I förlängningen vill vi får till en öppen betes miljö med inslag av träd, kraftigare buskar och lite mindre buskar.

Tacksam för all hjälp vi kan få.

Utrustningen vi har nu är en Stihl fs410 samt tillgång till en jäkla massa motorsågar men röjsågen kommer antagligen få varmast.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

Avslutat-02  
#589965 Om ni ska ha får på marken så kan ni vänta med röjningen. De kommer att äta rent på det mesta, förutom getter så är får grymma gnagare....

Allt från träd till gräs åker med.

Så mitt tips blir, ha lite tålamod och vänta och låt fåren äta, sedan kan man rensa i det som de inte vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#589966 Har ni tur och får en duktig fårflock så är det inte omöjligt att de lärt sig att böja ner och äta av slyet.. :-bd har ni otur så betar de enbart av markväxterna och lämnar slyet orört över den höjd dit de inte når.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590041 Tack för snabba svar! Då röjer vi bara för stängsel så får vi se hur mycket fåren tuggar i sig.

Liten följdfråga.
Går dom in även i tät sly. Ett område är som en vägg av asp på ca 3 meter. Svårt för mig att forcera igenom. Tänker om det är värt att bara röja lite grann för att ge fåren tillgång området.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

Avslutat-02  
#590044 Det äter de upp direkt, asp och rönn sly är mumma för får och getter...

Oavsett diameter.....

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Loggerslife  
#590046
Pettersviktor skrev:Tack för snabba svar! Då röjer vi bara för stängsel så får vi se hur mycket fåren tuggar i sig.

Liten följdfråga.
Går dom in även i tät sly. Ett område är som en vägg av asp på ca 3 meter. Svårt för mig att forcera igenom. Tänker om det är värt att bara röja lite grann för att ge fåren tillgång området.



Kör på som du tänkt med att bara röja för stängsel, tänk bara på att det är tillräckligt brett, 2,5-3m beroende på om du ska ha eltråd eller nät. 😊 och håll stängslet riktigt sträckt om det är nät som ska upp. 😊

Tror inte att du behöver röja någonting i slysnåret, får går igenom såna områden också om dom bara vill. Lägg gärna upp lite bilder på hur det ser ut nu och hur det blir efterhand 👌

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590051 Tackar!
Slänger upp lite bilder efter helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

salix  
#590091 Ta kontakt med Länsstyrelsen om det är eller om ni ska söka stöd på marken. Du kan nog få ersättning för restaurering av betesmark men då måste du ta kontakt med Länsstyrelsen innan du börjar.

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Pettersviktor  
#590164 Ja, jag pratade med länsstyrelsen igår så dom kommer och kikar i slutet av oktober.

Tack för alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590169 Det här området som är gammal inäga var en veritabel vägg av hög klens asp med stor inväxt av gran som jag högg förra vintern. I går röjde jag av det drygt meterhöga aspuppslaget som bitvis var som en tät gräsmatta. Vad som inte syns på bilden är den kraftiga grästillväxten som tillsammans med slyuppslaget blivit ett bra bete till ett mindre gäng får redan år ett.. :-bd
1570565366_96b2abf1-05b7-4c97-9b9a-4a3cd1bdf01c.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590170
1570565841_26729b2a-a82f-46d9-bede-c99f97b57019.jpeg
1570565840_88a93830-71e8-4fbd-9b04-a8aeb767320f.jpeg
. Sen fanns även grov asp, ek och lind knutet till berget som omgärdar området, dessutom har bävern som synes gott om mat från den kvarlämnade Aspen, men nu ska bävern skjutas av då de även går på allt övrigt löv.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

Göt  
#590175 Skulle åtminstone röja ner så det går att gå mellan träden, prioritera björken skull jag göra bort med gran och asp. Aspen kommer att komma med ny skott året efter du har röjt och det är perfekt med får, sen kan du fortsätta att glesa ut år för år, Blir ett bra vedförråd också

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

svampbob  
#590184
anersimyra skrev:
1570565841_26729b2a-a82f-46d9-bede-c99f97b57019.jpeg
1570565840_88a93830-71e8-4fbd-9b04-a8aeb767320f.jpeg
. Sen fanns även grov asp, ek och lind knutet till berget som omgärdar området, dessutom har bävern som synes gott om mat från den kvarlämnade Aspen, men nu ska bävern skjutas av då de även går på allt övrigt löv.. :shock:


Visst är det ganska fantastiskt man skjuter en Bäver för att han förfular i en hagmark men att skjuta en varg som river tamboskap det är otänkbart. Kan det bero på att hagen är i Stockholm men vargen i Värmland?

Avatar Fallback

Re: Röja gammal betesmark.

Amatörhuggare 62  
#590232 Här har jag fått lass. På en betesmark.
Kommer bli flis .
Å kulor i plånboken :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röja gammal betesmark.

anersimyra  
#590236
svampbob skrev:
anersimyra skrev:
1570565841_26729b2a-a82f-46d9-bede-c99f97b57019.jpeg
1570565840_88a93830-71e8-4fbd-9b04-a8aeb767320f.jpeg
. Sen fanns även grov asp, ek och lind knutet till berget som omgärdar området, dessutom har bävern som synes gott om mat från den kvarlämnade Aspen, men nu ska bävern skjutas av då de även går på allt övrigt löv.. :shock:


Visst är det ganska fantastiskt man skjuter en Bäver för att han förfular i en hagmark men att skjuta en varg som river tamboskap det är otänkbart. Kan det bero på att hagen är i Stockholm men vargen i Värmland?

Nu är det förstås inte frågan om en bäver, i den lilla Ulvsjön på ett par ha finns fyra bävrar.. :shock: i övrigt finns bäver i allt vatten djupare än en decimeter, de är nu såpass många att de på vissa håll ” tvångsgnager ” på både tall och gran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).