Motorsåg och handhållet

Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

14 inlägg 6240 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Fredrik Reuter  
#590077 Orrefors Hunting har tagit fram ett litet multiverktyg som innehåller bland annat yxa, hammare, avbitare/sax, kniv, burköppnare och naturligtvis den obligatoriska nagelfilen. Multiverktyget, som är ca 15 cm långt säljs för ca 250 kr och marknadsförs som en produkt som ska kunna ges som företagsgåva.

Personligen har jag inte sett ett liknande verktyg. Frågan blir om någon här på Skogsforum har ett sådant multiverktyg och kan ge sin syn på det, alternativt, vad tror du om produkten, skulle den kunna fungera i något sammanhang för dig, i skogen?

https://www.newwaveprofile.com/B2B%20-% ... -888df7fb/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Blivande snickare  
#590078 Burköppnare känns lite gammeldags. Varför ska den så envist hänga med?
En flatmejsel och en universalkryss skulle vara mycket användbarare.

Avatar Fallback

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Avslutat-02  
#590079 Skulle haft skruvdragare och led-tv med inbyggd digitalbox.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Fredrik Reuter  
#590080
Blivande snickare skrev:Burköppnare känns lite gammeldags. Varför ska den så envist hänga med?
En flatmejsel och en universalkryss skulle vara mycket användbarare.


Det tror jag faktiskt var med i den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590083 Låter mest som en värdelös leksak från t.ex. Hobbex. Det låga priset jämfört med t.ex. en bra multitång (typ Leatherman, Gerber...) indikerar också en mycket låg kvalitet på produkten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

JohannesG  
#590087 Kan nog vara bra att ha med i bilen som nödlösning ibland, men ersätter aldrig varken morakniven, hammaren, yxan eller riktiga skruvmejslar. Ett vanligt multiverktyg fungerar oftast okej till det mesta den har verktyg till, men denna skapelse tror jag oftast blir begränsad och otymplig av den stora klumpen som utgör yxa/hammare. Multiverktyg fungerar som hammare de med, bara slå hårdare. :wink:

Såg ett liknande verktyg för några år sedan på ett scoutläger. Killen som hade den tyckte givetvis att den var "cool", men den var klumpig att tälja med och för lätt och obalanserad att hugga med. Slö tror jag också den var, men det var nog inte tillverkarens fel. Gäller även att ha bra skydd över yx-delen så ingen skadar sig.

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590088 Förvisso är och förblir multiverktyg alltid en kompromiss, som aldrig kan ersätta respektive riktiga verktyg.

Men kvaliteten brukar avspegla sig i priset och ett sådant verktyg för 249 kr indikerar s.k. Kina-kvalitet. Hade verktyget kostat säg 2490 kr, så hade nog både kvaliteten och balansen varit klart mycket bättre.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

totte  
#590094 Exakt min tanke Niklas, tiodubbelt pris så hade den kanske varit något användbar till några saker. Nu kan man väl gissa att den är enbart ganska oduglig fast till ganska många saker.

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

T Landström  
#590154 Leksak...
Fick en sådan i julklapp av min arbetsgivare för något år sedan... Den ligger i någon låda här hemma...

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

JohannesG  
#618917 Liknande men ännu dyrare och mer avancerad. Och vad det verkar lika otymplig och ogenomtänkt.

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618934 Typisk amerikan: Hög stubbe, kapar till längden på kilen innan han spetsar den samt automatvapnet lutat mot trädet :shock:

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

totte  
#618935 Åter en grunka som är dålig på en massa olika saker. Liksom han som testar den. Har jag i alla fall fått för mig av det jag sett av Wranglerstar.

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618944 Sågar han stammen i knubbar med den sågen så har hans dygn fler timmar än mitt.

Användarvisningsbild

Re: Multiverktyg för skogen från Orrefors Hunting

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619595 Multiverktyget i trådstarten är väl inte så tokig om man har den på rätt ställe, tex som nödverktyg i ryggsäcken.
Filmklippet med en glad amerikan visar ganska exakt alla mina fördomar mot stadsbor, de har gott om tid att
fördriva med alla möjliga extra trix, när man är själv i skogen så gör inte jag så avancerade grejer när jag
ska värma lunchen eller liknande.
Stadsborna verkar söka upp merarbete och håller på bara för att spendera tid.
Givetvis har han en lämplig bössa med sig, vad annat hade man trott.
Den svenska motsvarigheten till en AR15 är väl en gammal Brno 222, lite fattigare såklart men vi bor ju i öst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).