Skogsnyheter

Rekordavverkning väntas 2019 - 94 miljoner kubikmeter

4 inlägg 1669 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordavverkning väntas 2019 - 94 miljoner kubikmeter

Fredrik Reuter  
#590071 Enligt Skogsstyrelsen som nu har börjat räkna på avverkningssiffror för 2019 så ser det ut att bli ett rekordår i mängden avverkad skog i Sverige. Prognosen, som Skogsstyrelsen skriver är osäker, är 94 miljoner kubikmeter avverkad skog under 2019. Så höga avverkningsvolymer nationellt har det inte varit sedan 2007 enligt Skogsstyrelsen.

Ett bevis på att skogsindustrin gått på högvarv är också att importen av massaved har ökat under första halvåret 2019, samtidigt har exporten minskat. Valutakursens utveckling fungerar här som en booster när man snart får betala 11 kronor för 1 €.

Det som ligger till grund för prognosen om avverkningsvolymer på 94 miljoner skogskubikmeter är:

- Hittills i år har skogsägarna lämnat in avverkningsanmälningar på 6 procent större arealer än förra året vilket tyder på att intresset att avverka är stort.
- Enligt Skogsindustrierna förväntas produktionen av både sågade trävaror och pappersmassa att öka under 2019 jämfört med 2018.
- Lagren av rundvirke och flis var drygt 30 procent större första halvåret i år jämfört med förra året.
- I prognosen har Skogsstyrelsen uppskattat att lagren vid slutet av året blir något större än i slutet av 2018 vilket innebär en ökad avverkningsnivå.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rekordavverkning väntas 2019 - 94 miljoner kubikmeter

hlb  
#590075 Första intrycket blir lite lidande av att diagrammet inte har fötterna i myllan, men man får än en gång tillbaka respekten för vad vi gjorde efter Gudrun-stormen 2005 (Tot under året över 120 milj mfub). Det är ju skillnad på att hugga liggande och stående timmer också. Vi hade inte ens Hypron då. Det var 242-orna som tjöt hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Rekordavverkning väntas 2019 - 94 miljoner kubikmeter

axwell  
#590085 Den där prognosen tvivlar jag på, verkar bygga på trenden från början av året med hyggliga priser och borre/stormskador.
Många med mig kommer att ligga lågt efter sänkta listpriser.

Avatar Fallback

Re: Rekordavverkning väntas 2019 - 94 miljoner kubikmeter

Aleck  
#590090
axwell skrev:Den där prognosen tvivlar jag på, verkar bygga på trenden från början av året med hyggliga priser och borre/stormskador.
Många med mig kommer att ligga lågt efter sänkta listpriser.



Fast det slår inte på detta året i samma omfattning eftersom det stående virkeslagret säkert är minst en årsavverkning för de flesta sågverk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).