Skogsröjning

Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

184 inlägg 51828 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Håkan A  
#589796 Då har Russell tillbringat första dygnet i denna delen av Småland.
Dagen har ägnats åt att titta runt på en massa olika skogsavdelningar, bl.a. en nyligen genomförd förstagallring, körd med en Rottne H8. Av någon anledning tyckte Russell att det var en mycket välgjord gallring. Kan det vara Rottne genen i honom som slår igenom?
Vi har också lagt en del tid på att studera olika föryngringar, vissa med svåra betesskador.
Det ledde sedan in på funderingar kring rotröta, där vi hade samma funderingar.
Vi kunde också konstatera att synen på skogsbruk skiljer sig åt en del, där jag prioriterar volymproduktionen letar Russell hela tiden efter enskilda stammar med möjlighet till värdehöjande åtgärder, som extra gallring runt dem eller stamkvistning t.ex.
Planen för morgondagen är röjning och lite viltbehandling, om vädret är lämpligt.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Torbjörn Johnsen  
#589947 Ser han ut att må bra här i Sverige Håkan? Eller börjar han få hemlängtan? Det skulle vara kul att höra lite vad han tycker om svenskt skogsbruk så här långt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Håkan A  
#590043 Än så länge håller Russell ut! Men, som han själv sade, jag kallar mig "Solskenslogger" för att jag jobbar när det inte regnar, och jag vilar när det regnar. Och det har inte regnat på länge...
De senaste dagarna har vi städat bort lite björk i en tallplantering, putsat lite tallplantor i en sönderbetad tallföryngring som jag hade gett upp hoppet om och viltbehandlat lite ek och björk. Kvällstid har vi hunnit grotta ner oss lite djupare i några exempel på prislistor.
Gällande Torbjörns frågeställning så har vi diskuterat detta en del. Jag återkommer med lite mer uttömmande svar så snart jag hinner!

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Håkan A  
#590457 Fortfarande inte så mycket regn, så Russell kämpar på!
De senaste dagarna har han bl.a. putsat klart i området med svåra betesskador, och på en litet område gav han upp och sade "I hope somebody have killed that moose"
I onsdags besökte vi Linneuniversitetet där Russell fick diskutera både stubbskotts-skogsbruk med ek och virkeskvalitet med ett antal av lärarna på Skog och Trä, detta uppskattades av Russell.
Vi har också tittat på avverkningen av en rotpost och studerat försäljningsformen rotpost lite.
De senaste två dagarna har det mest varit fortsatt lövstädning i tallplantering. Helgen kommer förhoppningsvis att innefatta besök från några olika personer som håller på med skog i olika former.
På kvällarna har vi fortsatt att diskutera skogsbruk här och andra delar av världen. Mer kommentarer kommer.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Vedproducent  
#590591 Russell here is your sleapingroom for your last visit in Sweden! Welcome!

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Solskenlogger  
#590602 I’m looking forward to sleeping in the “forest”. Should l worry about bears in the night?

Avatar Fallback

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Avslutat-02  
#590605 No... Only beer.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Vedproducent  
#590631
Solskenlogger skrev:I’m looking forward to sleeping in the “forest”. Should l worry about bears in the night?

Maybe? We have seen poo from bears here this summer.
But I also think beer is more to worry about. We start on Saturday with my 50 years dinner :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590632 Ska du handla 50års present? Typ en liten gård från sveaskog?🤔 Borde ju ligga i faggerna.👍

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Vedproducent  
#590634
Tåndemåla skrev:Ska du handla 50års present? Typ en liten gård från sveaskog?🤔 Borde ju ligga i faggerna.👍

Presenter får man väl?
Nej Kynnefjäll vågar jag inte ha skog på. Bara en massa miljökravs och låga boniteter.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590637 Njo du har rätt men bitvis fanns det bra fina skogar där uppe nu när man var på genomresa under veckan. Mina bästa presenter har jag nog köpt själv om de inte blivit levererade på ett BB!😊👍

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Vedproducent  
#590638
Tåndemåla skrev:Njo du har rätt men bitvis fanns det bra fina skogar där uppe nu när man var på genomresa under veckan. Mina bästa presenter har jag nog köpt själv om de inte blivit levererade på ett BB!😊👍

Jodå det har nog jag med gjort. Skogen framför allt. Nu väntar jag på leverans av En ny Alstor en Kranman p25 och en ny vedbil. Om vi har tur kommer alla presenter under Russells vistelse här.
Men det finaste jag har är ändå min pojk!

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590640 Jag hoppas ni får en bra tid. Jag måste hoppa denna vistelse även om det var bra trevligt att prata med Russel. Vi hade fä
Ör ånga övriga volontärer för att jag skulle ge mig rättvisa. O

Och hälsa mor och son då det var några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Vedproducent  
#590641 Har faktiskt kollat lite i planen. Ligger ju annars i samma församling som min skog men det är helt annorlunda skog. Vet väl hur det ser ut och ett och annat fint bestånd går ju att hitta men mycket är bara skräp. Drygt 18 procent tex är klassat som No bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Gratis Amerikan i skogsarbete mot uppehälle och mat

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590643 Jo men hur har du det på din skog? Du kan kanske köra över en del naturvård dit? Det mesta var ju torra berg med hög ålder. Men för övrigt var det ju inte samma skit som man hittar norr över. Och det var en foran plan. Har ju ännu inte sett kvalitet där utan bara vad de får betalt för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).