Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490496 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#588050
Norske_Trond skrev:
Flere som kan fortelle hva de har i stallvarv og hva de synes er fint i forhållande til org påfyllingsmengde på Hitrol.
Er vel Inte fel med lite mer enn org oljemengde når traktoren er lite oppskruvat.

Mvh Trond

Har aldri sjekket, da jeg synes den slurer akkurat passe.
Med giret i 4M og en 4t tung keslavogn bak står traktoren stille på nesten helt flat vei, uten at jeg rører bremsen.
( Det ska dog sies at mitt tomgangsturtall er lavt, ca 600rpm, og dessuten litt usikker på om det viser korrekt rpm.)
Ser du på det siste skjemaet, så er det tydelig at oljemengde varier med effekten, da det skiller over 1l på en 6200 vs 6800.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588121 Takk for råd og info Stegmaster.
Ut fra hva du skriver å tekn . info så maste jag nog tappe av lite til,
Den er for stiv ennu, men merker det har skjedd noe ved tapping av 2.5dl.
Skal prøva å tappa ut ca 2dl til men ble lite stopp nu ,
før i dag tidlig etter lang ventetid kom plutselig entreprenør som skal grave ut garagetomt å ny innkjøring til min eiendom :-bd
Skal si ifra hur det gikk etter avtappning av lite olje til.

Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Amatörhuggare 62  
#588213
1569338653_20190924_152722.jpg
Amatörhuggare 62 skrev:Jaha nu var rolia skotning slut.
Rinner olja ur bukplåten.

Då var d dax igen för mekarparty.
Fy så tråkigt.


Återkoppling till läckan.
Var locket ingående axel.
Å fanns två i världen.

Nu har jag d ena.
Och allt är tätt igen.

Bara skota barkborre för fullt igen.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Oleab  
#588916
nelsons skrev:
1509972917_20171031_115101.jpg
1509972910_20171031_115055.jpg
1509972899_20171031_115109.jpg
Ett tips på oppheng av trekkstengene ved kjøring med timmervagn;
Kjøp et par skruvbare bultar kat. 1 og borr hull i skjermene. Ta av løftearmene og heng opp trekkarmene og du slipper tenke på at trekkarmen tar inni draget/kraftoverføringen på vagnen... :-bd


Just det här har jag funderat på med. Ska köra lite mer än hemma med ekipaget, så dom skulle antingen få vila i verkstan, eller något som du visat här :wink:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589829 Hei.
Tenker at det hadde vart fint med el.parkbroms på min gamla 6400 mezzo
Tenker om man kan
Montera el/hydraulisk handbroms fra 6x50 Hitech.

Tenker lite på å kjøpe ny hyd.SYL från dom nyare 6x50 hitech som har vendegear og el.hyd parkbroms som standard.

Sett på lite koblingsskjema å lurar lite på er tur høgt trykk er det man frilegger hyd.ventil for parkbroms med.
Tenkar at man må ha en el.hydraulventil og vippbrytare inni traktor, men lurar på om jag bør ha en trykkreguleringsventil for å justere ned trykket lite.


Mulig noen har noe hydraul koblingsskjema og oppskrift på hur løse detta.
Sett det på noen mezzo som har varit til salu så det er iallefall gjort før.

Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Benny Nilsson  
#589882
Norske_Trond skrev:Hei.
Tenker at det hadde vart fint med el.parkbroms på min gamla 6400 mezzo
Tenker om man kan
Montera el/hydraulisk handbroms fra 6x50 Hitech.

Tenker lite på å kjøpe ny hyd.SYL från dom nyare 6x50 hitech som har vendegear og el.hyd parkbroms som standard.

Sett på lite koblingsskjema å lurar lite på er tur høgt trykk er det man frilegger hyd.ventil for parkbroms med.
Tenkar at man må ha en el.hydraulventil og vippbrytare inni traktor, men lurar på om jag bør ha en trykkreguleringsventil for å justere ned trykket lite.


Mulig noen har noe hydraul koblingsskjema og oppskrift på hur løse detta.
Sett det på noen mezzo som har varit til salu så det er iallefall gjort før.

Mvh Trond



Es Hydagent har en sats som jag tänker prova, dock inte köpt den än. Den finns på deras hemsida. Man kopplar in sig på servotrycket och ventil och cylinder följer med. Runt 9000 + moms va priset har jag för mig.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589960 Fick i helgen hem nyförvärvet, en 6400 från 1999!

Funderar på inblandning av oljor i traktorn, har sedan tidigare en Patu griplastarvagn som numera ska gå efter Valtran. Innan gick den efter en gammal BM350 som har shs46 hydraulolja i tanken.

Funderar nu på hur jag bäst går till väga för att få i rätt olja i Patun innan jag kopplar den efter valtran.. Som jag nu har tänkt så byter jag olja i 350 och därefter kör alla kranens funktioner så det blandas upp och därefter byter oljan ytterligare en gång för att ha minimalt med shs46 olja kvar i systemet innan jag kopplar på den på Valtran.

Hur låter detta tillvägagångssätt? Någon fara för Valtran efter bytena?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#590030 Du har ju tänkt iaf, många kopplar nog bara på å kör. Jag hade nog försökt tömma cylindrarna så gott det går på kärran och sedan gjort som du tänkt. Brukar dock ändå alltid vilja byta oljor på ett nyförvärv.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#590036 Är inte enklast att koppla vagnen på 6400 och ta returen från ventilpaketet till en dunk bara

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#590038 Vill dock till att man drar nån funktion hela tiden annars om det går rakt igenom ventilpaketet så spolar det snart ut allt som är i traktorn

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590073 Just det som känns besvärligt om man ska göra den proceduren med returen..

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590074 Tja kör du via en ventil med kick out är de bara att köra till ändläge som hoppar väl spaken ut

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#590258 För att få helt "rent"/bytt måste man väl i princip montera bort varenda slang från hydraulcylinder, blåsa med tryckluft om det går (dum idé?) eller trycka i ny olja från traktorn direkt så den nya kommer ut i en hink (man får hoppas man ser skillnad). Skruva i slangen, köra hydraulventilen från minimum till max, sedan byta om och göra det åt andra hållet.
Ska nästa år byta olja i en rundbalspress så där är det ju åtminstone bara en enkelverkande och en dubbelverkande så känns hanterbart.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590365 Hei, har montert luftstol på min 96 valmet 6400, sliter med å få el.kabel til grammer luft stol at gå fint ved vendig bakåt av stolen. Hos mig så lå bare ledning løst under sving braket da den hadde mekanisk dempad stol før. Så inte helt sikkert på hvordan den bør ligga.
Lett for at den kommer i klem eller hektar sig fast på en eller måte.

Noen som har Bild av hur kabel er dratt på eran svingunderrede og upp til stol. Og kanskje tur dom har gjort det från fabrikken Valmet/valtra. Mulig flere måter man kan gjøre det på.

Skal snart gi dere noen bilder nu, har og bygd om tilt på rattstammen så den går lengre fram👌

Mvh Trond

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#590960 Jeg skal bytte startbatteri på min Valmet 6400. Hvilken vei er det lettest og ta ut det gamle og sette inn det nye? NB! Traktoren har laster (fra Ålø). Gode råd mottas med takk!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).