Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147104 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#588976
Cobramicke skrev:Hej Kentis,

Jag slängde mig ut i K-C:n direkt när jag kom hem från jobbet å lödde om pulsen till gul nr. 44. Funkar klockrent!! STORT JÄTTETACK Kentis, nu kan vi komma vidare. 😁👍👍👍👍



Kul att det funka... bara att köra på... :-bd

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Erre  
#588988 Och ösa på med bilder under byggets gång. :-bd

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Cobramicke  
#589156 Vi ska snart ösa på med bilder från bygget. :-bd
Nu har vi fastnat på nästa moment, jag hade hoppats på att slippa spärra växlar, men som jag förstår det så måste vi spärra 4:an å 5:an. Jag lossade växelspaken idag och hade hoppats på att hitta en plåt med spår i, dessvärre hade inte vår låda det.
Hur har Ni gjort för att spärra 4 och 5? Om jag ska ha växlarna ospärrade så måste jag väl justera maxvarvet till typ 1100 rpm å det blir ju konstigt.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#589202 Om du har H-reg så ska ju bilen inte gå fortare än 30 km/h oavsett vilken växel, men teoretiskt så går det kanske rulla fram fortare på tomgång på 4:an och 5:an om man har t.ex. appctrl som spärr.

Edit 2: Kom på att maxvarvet på högsta växeln måste regleras om hastighetssignalen uteblir, och då blir det ju som du sa... vi satte varvet till ca 1350 som det är vid 30 km/h på trean... men vet också de som inte behövt spärra 4-5 med H-reg, och då får man ju ha typ 1100 rpm som maxvarv... men då har man bara dessa 1100rpm för att komma iväg från stillastående (d.v.s. när det inte finns någon hastighetssignal), vilket kan bli lite tufft vid start i backe eller om det går tungt... tycker att det funkar ok med 1350. Så fort man börjar rulla och får hastighetssignal så har man ju fullt varvtal på växlarna upp till 30 sen förstås. Så det bästa är väl att spärra 4-5 om man kan...

På grabbens D22 sitter en plåt under växelföraren, under växelspaken. Lite trickig att få ut men den sitter där under med 2 skruvar. Se bild. Jag lossade skruvarna och pillade ut den och svetsade igen växellägena för 4:an och 5:an och satte tillbaka sen... blev perfekt...borde vara samma även på tidigare D22... men vet inte säkert... kan kolla i manualerna om du inte hittar... kör hårt...:-)

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Cobramicke  
#589269 Kentis, vad skulle jag å sonen göra utan dig!? Det här är andra gången du räddar oss denna veckan... 😀 Jag blev så nyfiken och förhoppningsfull så att jag åkte hem på lunchen, mycket riktigt så satt H-plåten där den skulle!!! Jag kunde inte låta bli, utan demonterade den på studs! Nu sitter jag på kontoret med oljiga fingar och tom mage, men överlycklig och redo att ta fram TIG:en ikväll. Än en gång, STORT TACK Kentis! 👍

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#589271 Haha... 😀

Kul att dela med sig... jag hade också massa funderingar och problem för ett år sen. Roligt att erfarenheterna från bygget kommer till nytta...

Du får käka i kväll... 😉

Kör hårt. 👍

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Björn1979  
#590035
olavtangen skrev:Hej! Håller på med en King Cab navara 04 D22, någon som har en mall/kopia på hur ett intyg ska skrivas?
Mvh Olav.

Hej!
Fick du tag i nån mall på intyg, håller på att bygga en likadan // Björn

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

skinkanimo  
#592912 Jag håller på att bygga -04 till grabben med. Undrar också om det går att komma över ett bra underlag för intyg?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Björn1979  
#592950 Maila till bjorn.nilsson@infranord så skickar jag det som opus i Kiruna godkände

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Björn1979  
#592951 bjorn.nilsson@infranord.se.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Janne I  
#592962 Hej
Någon som har en excel fil eller liknande för att räkna ut teoretisk hastighet med olika rullomkrets på hjulen?
Håller på med en D40 från 2011 som krånglat lite (läs jävligt mycket :(( )med elektroniken men nu är det löst och dags för besiktning snart till a-traktor.
Jag har köpt den nya h-reggen från Loh som tar varvtal och hastighet direkt via Can-bus vilket verkar smidigt, någon som provat den?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Janne I  
#593982 Kan bara berätta att Loh`s nya can bus H-reg funkade bra och var enkel att installera, ingen som sitter på en enkal mall för att se om det funkar med dom hjulen vi har för besiktning? (245-75/16)

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

stormway  
#595085 Håller på med en navara 2006 åt sonen lyckas inte få appsensor att fungera alla mätvärde stämmer med beskrivning men händer inget när jag gasar. Tips mottages .

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Janne I  
#595087
1573411059_daa7fd33-13fc-4523-be6a-9e6a19ed3c6b.jpeg
Har du en skiss på hur han kopplat?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

vikmannen  
#595101 Har du byglat in jorden på gaspedalens jord?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).