Skogsnyheter

Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

7 inlägg 1555 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

Fredrik Reuter  
#589991 Diagrammet nedan kommer från statistik från SCB och visar leverans av diesel till jord- och skogsbruk samt fiske mellan 1997 och 2017. Som du ser så har leveranser gått ner avsevärt sedan 1997. Tittar man på statistik över producerade varor från skogen, jordbruket och fisket så kan man inte se en vikande trend. Det verkar alltså producerar mer med mindre diesel.

HVO och andra biodieslar är inte med i diagrammet nedan. Det är fossil diesel för fordon som avses. Att dessa inte är med tror jag inte spelar så stor roll då deras andel inte är värst stor under tidsserien.

Frågan är, vad kan vi dra för slutsatser av denna data?

Stämmer den? I så fall, har dieselmotorerna optimerats såpass mycket att man numer kan göra mångt mycket mer med 1 liter diesel än för 20 år sedan?

Eller, tror du det är något annat? Skriv gärna några rader.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589997 Motorena har nog inte optimerats, tvärtom. Men transmissionerna har säkert optimerats liksom hydrauliken. Minns Ösa 260 som var ökänd för sin törst redan på den tid då soppan var nästan gratis och konstruktörerna löste såna triviala problem med större tankar.
En faktor är nog också att det oftare byggs bilvägar och skotningsavstånden blir kortare.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

halvproffs  
#589998 Efter Gästrike-Hälsingekusten finns det knappt någon fiskare kvar.

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

Aleck  
#589999 Jag misstänker utan bevis att större delen kommer från jordbruket. Som under de senaste 20 åren verkligen har genomgått ett stålbad där små jordbrukare gallrats ut och ersatts med stora gårdar, större maskiner och redskap och betydligt rationellare odlingsenheter.
Själva dieselmotorn har också förändrats en hel del då common-rail varit lite av en revolution med en högre verkningsgrad, men absolut inte halvering av bränsleåtgången.

Många bäckar små!

Avatar Fallback

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

Banuso  
#590002 Förbrukningen per timme är väl tämligen konstant på de maskiner jag kört genom åren iaf.

Aggregaten på slutavverkningsskördare har gjort stora prestationsvinster i rejäl skog, förr låg man på 20-24 m/ tim i 0,50 skog, nu är väl 35-40 norrmalt?

Flerträd i smågallringar gör stor skillnad me!

Skotningen har iaf jag inte märkt samma produktionsökning på, inte i gallring iaf.
Motorerna blir större å drar kanske lika som de gamla mindre, å man får me sej 2 kubik till i var lass då skotarna växer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

rokon  
#590003
halvproffs skrev:Efter Gästrike-Hälsingekusten finns det knappt någon fiskare kvar.

Jo det är sant, och det var länge sedan jag drevade eller bytte bord i en ektrålare där på slipen i Ljusne var alltid något där på sommaren tidigare.
Men nu i Juni var jag och köpte förädlad fisk vid rökeriet i Skärså samt fikade där hos Dennis W som nu inte förbrukar så mycket diesel mer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselförbrukningen halverad på 20 år i skogsbruket?

Fredrik Reuter  
#590004 Ja, spännande, många bäckar små kan det vara!

Om man tar fisket så har inte fångstvikterna gått ner, dock har flottan blivit mindre i antal båtar. Det samma kan gälla här alltså, färre men effektivare och större enheter. För den som vill förkovra sig: https://www.havochvatten.se/download/18 ... SM1901.pdf

Spikarna som syns med jämna mellanrum i diagrammet är stadigt augusti varje år, jag gissar att det kan hänföras till jordbruket...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).