Skogsnyheter

Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

13 inlägg 2580 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Fredrik Reuter  
#589525 Det var en rubrik man inte trodde skulle komma. Men enligt Skogsstyrelsen som gjort en inventering av den formellt skyddade skogen visar att den sköts så dåligt att det finns akuta risker med att den skyddade skogen tappar sina naturvärden.

Det finns 72.000 hektar formellt skyddad skog i Sverige 2019 och 43.000 hektar av dessa skogar behöver nu åtgärder för att behålla sina naturvärden. Det handlar främst om att hugga bort gran och friställa större, viktiga, träd.

Beroende på hur man ser det så kan det finnas ett gyllene läge för entreprenörer att fylla orderboken.

Det är relativt stora skillnad i Sveriges avlång land och här nedan visas siffror från Skogsstyrelsen för varje län, ju högre man hamnar i listan desto mer eftersatt är skogen i länet.

Län Andel områden med skötselbehov

Halland 85 %

Stockholm 82 %

Uppsala 78 %

Västra Götaland 74 %

Jönköping 71 %

Kronoberg 71 %

Blekinge 70 %

Västmanland 68 %

Kalmar 67 %

Östergötland 67 %

Skåne 66 %

Värmland 61 %

Gävleborg 55 %

Jämtland 52 %

Örebro 50 %

Södermanland 45 %

Västerbotten 42 %

Västernorrland 40 %

Norrbotten 37 %

Gotland 34 %

Dalarna 25 %

Riket 58 %

Här kan du läsa mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... ddad-skog/
Bild från Skogsstyrelsen




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

isteskog  
#589530 Det blir så när areal går före skötsel! 👎

Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Bosse1  
#589534 När kisset i brallan blir kallt.

Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589536 Svärfar har gjort en hel del sådant jobb i västra götaland men budgeten är helt oförutsägningsbar och många år har de antingen fått slita hela hösten för att göra åt pengarna eller har de fått leta annat jobb efter midsommar.

Användarvisningsbild

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Fredrik Reuter  
#589540 Ja, jag kan tänka mig att det inte alltid är uppmuntrande att jobba på entreprenad mot en statlig myndighet. Men ska vi se framåt så kan nyheten ovan öka fokuset och därmed förbättra förutsättningarna för entreprenörerna.

I övrigt så är det smått bedrövligt att skog har skyddats för ett syfte och sedan har i princip locket lagts på. Lite som Bosse1 skriver, det har bara värmt för stunden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589541 Men lite intressant är att det visar sig att det här med "den orörda skogen" inte är så naturvänligt.

Användarvisningsbild

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Fredrik Reuter  
#589542 Här finns mer information om den inventering som gjorts, bilden nedan kommer från inventeringen.

Bild


https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... e-skotsel/

   TS
Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589551 Så är frågan: Om man nu har sålt ett biotopskydd. Är man skyldig att låta någon naturvårdshuggare komma in där och rota? Är man skyldig att låta dem fara iväg med virke dessutom?

Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

isteskog  
#589555
Fredrik Reuter skrev:Här finns mer information om den inventering som gjorts, bilden nedan kommer från inventeringen.

Bild


https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... e-skotsel/

Mest "vanlig" skog i Gävleborg! Man tackar för den upplysningen .... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Fredrik Reuter  
#589556
Skogsola skrev:Så är frågan: Om man nu har sålt ett biotopskydd. Är man skyldig att låta någon naturvårdshuggare komma in där och rota? Är man skyldig att låta dem fara iväg med virke dessutom?


Utan att veta 100% så nej, det är du inte. Är det biotopskydd så är det Skogsstyrelsen som är skyldiga till detta. Är det Naturvårdsområde så är det lite mer annorlunda, då sker skötseln genom samråd skogsägaren oftast.

Om jag har rätt alltså, kommentera gärna om jag har fel för rätt ska vara rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Bosse1  
#589559 Virket tillfaller förvaltaren,har jag läst på åtskilliga "skötselplaner". Sen får man gissa vem som är förvaltare :d

Avatar Fallback

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Avslutat-03  
#589968 Nej, det där är en helt annan studie. Det är ett forskningsprojekt som studerat större skogsbolags frivilliga avsättningar.

Fredrik Reuter skrev:Här finns mer information om den inventering som gjorts, bilden nedan kommer från inventeringen.

Bild


https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... e-skotsel/

Användarvisningsbild

Re: Den formellt skyddade skogen i Sverige är hotad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590026 Märkligt att naturvårdarna inte har förstått innebörden av ordet succession. Det begreppet borde väl ha ingått redan i biologernas grundkurs, kan jag tycka.

Fast frågan är ju bara vilka andra naturvärden som kan tänkas komma istället. :???:
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).