Avverkning (slutavverkning)

Timpris för rotkapning?

22 inlägg 7304 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

jannee  
#589746 Du Myra du förordnar Stockholmspris. Inget fel i det om någon kan ta ut det.
Normalpris ligger förr UNDER än över 400 kr/tim.
Samma när det gäller milersättning, där är allt över 20 kr/mil horribelt, så är den bistra verkligheten för folk som lever på landet och jobbar inom skogsnäringen.
Visst vissa hantverkare kan ta en horribel milersättning + en timdebitering + en startavgift, men å andra sidan brukar den eller denne knappt få återkomma.
Och jag vet att det finns hantverkare som debiterar närmare 1000 kr/tim i en överhettad Stockholmsmarknad.
Du Myra kanske täljer guld med täljkniv medan vi andra normala kan vara glada om vi får det att gå runt.
Det står nämligen fullt med öststatare/balter som gärna gör vårt arbete för en för dem skälig summa = en bra bit under 400 kr/tim.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Avslutat-02  
#589748 Jag är glad för din skull Myra, men mitt läge är detta efter många stormkapningar.

1. räkna med ca 330-400 kr max från bolagens sida häromkring.
2. dina kollegor eller konkurrerande firmor sänker gärna sin ersättning för att missgynna.


hos privat så kan man kanske pressa upp till 500 kr i timmen,,, men då får du bjuda på rese ersättningen.

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

anersimyra  
#589792 Nu har jag som UE inga 500:- kr/timma, men mina uppdragsgivare med några få undantag debiterar runt 500 per timma. Själv fick jag hjälp att räkna fram självkostnadspriset för min Ford Ranger 2013, och det är i mitt fall 50 kr milen. Räknar man sen samman kostnaden för tjänster, försäkringar, garage, förråd, transporter e.t.c så kan man omöjligen bedriva en verksamhet och samtidigt ta ut en marknadsmässig lön med en debitering på 400 kr/timma..🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Tralsmo  
#589797 Ja håller me Anersimyra.
Allt under 400 kr i timmen ä på tok för dåligt. 45 spänn milen kostade det ju i början på 2000 när ja jobbade som reperatör inom industrin.
Ja har firmabil nu å inte fan kan ja köra den för 40kr milen.

En del entreprenörer inom skogsbranchen verkar leva på bara luft.
Ska man behöva lägga sin fritid för åfå det till å gå ihop?

Jo ja ä skogsägare ochså men men nog ska man väl kunna leva på sin lön?

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

anersimyra  
#589799 Debiterar man 400 kr/tim och har en realistisk täckning på 150 tim/månad så ger det 60.000 månad x 11 månader. Från dessa 660.000 får man räkna av ca 475.000 i lönekostnad vid en månadslön på 28.000:- kvar blir då ca 15.000:- i månaden som ska bekosta driften av verksamheten och även täcka de övriga inte arbetade dagarna, då gäller det verkligen att man minimerar sina fasta utgifter, alternativt får man ta ut en närmast symbolisk lön och förlita sig på inkomster från den äkta hälften.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

anersimyra  
#589802 Jag gick över till ny uppdragsgivare vilken jag debiterar 60 kr mer per timma än den förra, men då det blir minst tre till åtta gånger så långa körsträckor mot tidigare så blir förtjänsten sämre, siffrorna har dessvärre börjat skifta över mot det röda fältet.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

TrioBrake  
#589804 Intressant att se nu såhär i efterhand med facit i hand hur mycket det skiljer sig mellan oss alla

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).